štvrtok 24. júla 2014

Charlieho malé tajomstvá / Stephen Chbosky

Charlieho malé tajomstvá

O knihe :
Charlieho malé tajomstvá sú o dospievaní. Charlieho listy sú oveľa intímnejšie ako denník, sú smutné aj veselé, tragické aj komické. Nevieme, kde žije, nevieme, komu píše, vieme však o svete, o ktorom píše. Snaží sa žiť svoj život najlepšie, ako vie, no zároveň uteká pred jeho nástrahami a dostáva sa do sveta prvých rande, rodinných drám a nových priateľov. Sveta sexu, drog a kultovej Rocky Horror Picture Show, sveta, v ktorom je potrebná len úžasná pieseň na úžasnej ceste k nekonečnosti.

Moje pocity :
V prvom rade ide o to, že Charlie píše listy niekomu. Nevieme komu, odkiaľ ho Charlie pozná, skrátka nevieme kto to je. Jediné čo vieme je to, že Charlie mu píše o svojom živote. Píše mu nové zážitky, pocity, jeho listy sú často veľmi intímne. Tieto listy sú niečo ako denník len je to bezpečnejšie, pretože si ich neprečíta nikto kto nemá. Celé to vyzerá komplikovane, no vôbec to tak nieje. Ak aj máte obavy z takéhoto štýlu - príbeh cez listy, nemusíte mať.

Charlieho malé tajomstvá obzerám asi celú večnosť. Najprv som videla film (kniha ma zaujímala už predtým. Film sa mi páčil a na knihu som bola čoraz zvedavejšia. Preto, keď sa mi podarila spolupráca s Ikarusom neváhala som a vypýtala som si ju. Aj keď som vedela čo by sa tam malo diať, tak ma kniha dokázala prekvapovať. Dej nieje predvídavý a kniha sa ľahko číta. Je dosť útla, keďže ma sotva dvesto strán, no udeje sa v nej viac ako v nejakej hrubej bychli. Mňa príbeh pohltil od prvej stránky. Je to presne ten typ kedy si hovorím "tak ešte jedna kapitola". Samozrejme sa mi podarilo prestať čítať až o tretej ráno a aj to bolo ťažké lúčenie. 

"Charlie, prijímame len takú lásku, akú si zaslúžime."

Pre mňa sa Stephen okamžite posunul medzi najobľúbenejších spisovateľov. Je naozaj veľká škoda, že napísal len túto knihu, pretože mám pocit, že od neho by ma bavil aj telefónny zoznam. Teraz mi ostáva len dúfať, že nejakú tu knihu ešte napíše.. Mne sa páči štýl jeho písania. Konkrétne v tejto knihe sa mu podarilo vyhnúť sa všetkým klišé a vytvoril naozaj originálny príbeh.

Kniha ukrýva veľa emócii. Nespočetne veľa krát sa mi pri čítaní chcelo plakať. Mňa rozplače máloktorá kniha a pri tejto som síce neplakala, no bolo to naozaj tesné. Neviem, no je to naozaj výnimočný príbeh.. je taký iný.. Navyše v ňom nájdete prekrásne myšlienky. Tie myšlienky vás prinútia zamyslieť sa čo je pre mňa ešte väčším plusom. Aj po dočítaní nebudete vedieť knihu dostať z hlavy.


Charlie je veľmi nadaný a hlavne citlivý chlapec. Často plače, ale nieje to ako prejav slabosti. Veľa si toho prežil a skrátka to, že dokázal plakať sa mi páčilo. Dokazovalo to, že má srdce.. Charlie je v puberte. Má šestnásť rokov a začína prvý rok na strednej škole. Doteraz mal len jediného priateľa a toho stratil minulý rok. Mal veľmi blízky vzťah zo svojou tetou, no tú stratil takisto. Život urobil z Charlieho zamĺknutého človeka. Nieje obľúbený, nemá nikoho.. Jeho život sa prevráti naruby od strednej. Nájde si priateľov a začne prežívať prvé lásky, nadobudne skúsenosti a okúsi alkohol, drogy a podobne.. Ja som si Charlieho naozaj obľúbila. Ako vravím tá citlivosť ma dostala a navyše tá neskúsenosť. Všetko bolo preňho nové a ja som rada, že som mohla všetko objaviť s ním..

Sam si takisto veľa prežila. Teraz keď sa tak zamýšľam, tak Stephen celkovo nenapísal naivný happyend a príbeh o tom aký je život dokonalý. Ukázal, že život je ťažký, no je len na nás ako to zvládneme. To ako sa cítime je len na nás.. Sam dokázala všetko zvládať s úsmevom. Je bláznivá a je to priateľka na nezaplatenie. Neverím, že by si ju niekto neobľúbil.

"Nie každého život bije ako psa, Charlie. A ak aj áno, nemožno sa na to vyhovárať."

Obálka nieje najkrajšia, no čakala som niečo horšie. Na obrázkoch vyzerá fakt zle, zle je slabé slovo, no keď mi prišla domov a ja som ju držala v rukách, tak to vôbec zlé nebolo. Pôsobí príjemne a k príbehu sa hodí, no nepáči sa mi postava, ktorú tam použili. Sto ľudí, sto chutí..

Každopádne vrele odporúčam aj film, je skvelý, len v knihe toho viac pochopíte.. Charlie veľa premýšľa, takže to vám film neponúkne, no aj tak to stojí za to.. Knihu si určite prečítajte. Mne je jasné, že som ju nečítala naposledy.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem internetovému kníhkupectvu Ikarus.
Knihu si môžte kúpiť napr. TU.

Tu máte Trailer na menšiu ochutnávku :).

Moje hodnotenie :

8 komentárov:

  1. mám tu knihu doma v angličtine a úplne milujem charlieho pohľad na život a proste celú knihu a prečítala som ju už niekoľkokrát a stále nemám dosť :)
    www.nallyse.blogspot.com

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. A to je na nej to najlepšie, že aj po toľký ráz je stále krásna. Presne Charlie je naozaj výnimočný a takisto som si zamilovala jeho názory a pohľady :).

      Odstrániť
  2. Film som si pozrela kvôli mojej obľubenej herečke , ale ako si napísala , veľa som nepochopila , iba časť , , veľmi chcem tú knihu , odvtedy čo som zistila že k tomu filmu je aj kniha :) A teraz po prečítani tvojej recenzie ju chcem ešte viac :D :)
    http://libertepaixegalite.blogspot.sk/

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Držím ti palce aby si ju získala. Fakt to stojí za to :)

      Odstrániť
  3. Skvělá recenze. Tuhle knihu naprosto miluju. :)

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Ahojte. Chcela by som sa spýtať či by mi niekto knihu nepredal :) Všade ju zháňam ale už ju nikde nedostať

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Nevedela som, že už je všade vypredaný :/. Skúste ešte pozrieť tu http://www.podvrskom.sk/knihy/258-beletria/chbosky-stephen/159955-charlieho-male-tajomstva.html :)

      Odstrániť