streda 12. augusta 2020

Šepot papiera a atramentu | Alebo kniha na mieru?

Originálny názov: The Secrets of Paper and Ink
Autorka: Lindsay Harrel
Vydavateľstvo: Fortuna Libri
Edícia: Fortuna Litera
Rok vydania: 2020
Počet strán: 352

Dve ženy, ktorých osudy spojilo pôvabné kníhkupectvo v Anglicku, sa usilujú vzdorovať očakávaniam a snívať svoje sny.
Sophia, neschopná spamätať sa po smrti snúbenca, sa rozhodne stráviť leto mimo domova a najme si byt nad kníhkupectvom v Cornwalle. Jeho majiteľka Ginny sa po manželovom odchode zúfalo snaží udržať ho pri živote, sama však túži stať sa cukrárkou. Medzi knihami v kníhkupectve Sophia nájde viac než stopäťdesiatročný denník guvernantky Emily Fairfaxovovej, ktorá skrývala túžbu stať sa spisovateľkou a lásku k priateľovi z detstva Edwardovi.
Pri pátraní po Emilinom príbehu Sophia s Ginny spolu prídu na to, že zlomené srdce sa aj po dlhom čase môže vyliečiť vďaka nádeji.

...

Klamala by som keby poviem, že ma táto kniha zaujala svojou obálkou. Nie, nie som jej najväčší fanúšik, avšak považujem za šťastie, že aj napriek tomu som sa pozornejšie zamerala na jej obsah, než na jej vonkajšiu podobu. Zrejme to bolo názvom... Mala som zvláštny pocit, že v tomto prípade by mohlo ísť o niečo väčšie, nuž a keď som si prečítala anotáciu zrejme sa mi len potvrdilo moje cítenie. Príbeh o knihách, kníhkupectve, Cornwall, línia z minulosti vo forme denníku... Úprimne keby bola kniha koláč a pokúsite sa upiecť niečo, čo mám rada, tak presne toto sú ingrediencie vďaka ktorým vám zjem celý plech. Mám slabosť pre tento typ príbehov a vždy keď je prostredím Cornwall, tak moje predsudky idú bokom :D. Jednoducho to tak je. Od malička som si predstavovala, že by som vlastnila svoje malé kníhkupectvo, s obrovským výkladom, možnosťou posedenia a v prostredí starobylého Anglicka. Nuž vydržalo mi to až do dospelosti a stále drží. Postavy z knižky na tom zrejme neboli inak, pretože bolo také milé čítať ako milovali knihy a príbehy. Milovali slová a momenty s horúcou šálkou čaju, či kávy. Prechádzky po útesoch, či zákutiach Cornwallu, rannú pláž a výlety po pobreží... 

Som nesmierne vďačná, že som knihu nezavrhla kvôli predsudkom, pretože za iných okolností by som ju zrejme podcenila. To by bola škoda! Ani sama neviem prečo, ale veľmi som si ju obľúbila. Nie je to najprepracovanjší príbeh s akým som sa kedy stretla, ani sa nejedná o vážnu literatúru. Občas dokážete predvídať dopredu a celé je to také ľahučké a milučké, no to všetko sa deje takým krásnym a jemným spôsobom, že mi to vlastne ani vôbec neprekážalo. Vo všeobecnosti dnešné romány pre ženy nemám veľmi v láske, ale v tomto prípade bez ťažkostí rada urobím výnimku. Tú vlastne robím od samého začiatku. 

Prvé momenty ma hádam ešte trochu nahlodávali pochybnosťami. Príbeh sa začínal rozvíjaním vnútorného prežívania a opisu životnej situácie dvoch hlavných hrdiniek Sofie a Ginny. Obe žili svoj normálny život, ktorý ich však nenapĺňal natoľko nakoľko by mal a obe sa ocitli v situácií, s ktorou si nedokázali dať rady. Ich život sa však skôr začína, než končí... i keď to oni ešte nedokážu vidieť. Avšak cesta, ktorá ich povedie k tomuto poznaniu a k tomu, aby sa viac našli a boli same sebou stojí za každú minútu čítania.

Knižka je písaná z troch uhlov pohľadu. Ako som už spomínala jeden pohľad patrí Sofii - psychologickej poradkyni, ktorá sa rozhodne pricestovať do Cornwallu a nájsť vo svojej duši pokoj; druhý pohľad patrí Ginny - majiteľke Cornwallského kníhkupectva, ktoré sa topí v problémoch spolu s jeho majiteľkou; nuž a tretí pohľad mňa osobne veľmi potešil, pretože patrí Emily - pisateľke starého denníku a obyvateľke historického sídla anglického panstva. Ak to aj vyzerá tak, že Emily ma nadchla najviac, tak pravdou je opak. Všetky tri ženy sú úžasné, hľadajúce sa a predovšetkým ma všetky bavili rovnakým spôsobom. Priateľstko, ktoré sa medzi nimi vytváralo bolo prekrásne a myslím si, že aj pekným spôsobom vzácne. Navzájom sa podporovali, pomáhali si a jedna druhú potrebovali, aj v časoch, keď o tom samé ani netušili. Ak je táto kniha niečoho plná, tak je to aj ľudskosti. Postavy sa snažia pomáhať si a spoločne si budujú vzťahy, ktoré sú nesebecké a trváce. Je veľmi pekné sledovať pre zmenu takú nevinnú knihu, pretože v dnešnej dobe sú už všetky normy iné, ak chápete ako to myslím.

Sama som prekvapená, aká som z knižky nadšená. Je skrátka jednoduchá, mohla by som ju nazvať oddychovou, možno aj trochu naivnou, ale keď mne sa tak veľmi páčila! Možno si ma našla v tom správnom čase, pretože čoraz častejšie si myslím, že knihy si hľadajú nás a nie my ich :). Tým to zrejme bude... Cítila som so Sophiou a radovala som sa z jej cesty, pretože najradšej by som si pobalila pár svojich vecí a do Cornwallu vycestovala spolu s ňou (teší ma, že aspoň skrz čítanie som sa tam mohla na chvíľku ocitnúť). Predstava kníhkupectva na takomto prekrásnom mieste ma aj teraz napĺňa neskutočným nadšením. Neznie to ako sen? Pretože mne áno! A preto ho Šepot papiera a atramentu zhmotňuje. Možno to je naivné, ale myslím si, že táto kniha ukazuje ako sa všetko deje pre niečo. Ako za každým smútkom prichádza radosť a ako má pre nás život plán, o ktorom ani netušíme. Ukazuje, že nič nie je také zlé, ako to vyzerá a predovšetkým náš život môžeme vždy vziať do vlastných rúk. Že by sme ho do tých rúk vziať mali. Vždy by sme mali mať odvahu a nádej a vieru v to, že všetko robíme najlepšie ako vieme. Takže, či už je to ľahučká knižka na leto alebo len milučky román, ja vám ho odporúčam všetkými desiatimi :)! Nebuďte naň prísny. Nečakajte veľa a potom dostanete presne toľko, koľko vám aj treba... Úprimne taký príjemný a pekný pocit som už dávno po prečítaní nejakej knihy veru nemala.

Moje hodnotenie:

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára