nedeľa 4. októbra 2015

Labyrint: Zhorenisko / James Dashner

Labyrint: Zhorenisko

Thomas veril, že útek z Labyrintu prinesie Flekárom slobodu, ale nemohol sa väčšmi mýliť. Život nie je ani zďaleka taký jednoduchý a ukazuje sa, že to, čo spočiatku vyzeralo ako koniec trápenia, je iba jeho začiatkom. Po krátkom oddychu sa Flekári stretávajú s mužom, ktorý výzorom pripomína potkana, a dozvedajú sa, že testovanie vstupuje do druhej fázy. Ich úlohou je za dva týždne prejsť cez najhorúcejšiu časť sveta – Zhorenisko. No Thomasova priateľka Teresa záhadne zmizne.
Na Zhorenisku neexistujú žiadne pravidlá. Flekári sa musia spoľahnúť iba na seba, nijaká pomoc nepríde a trestom za zlyhanie je smrť. CHAOS sa prostredníctvom nových premenných postaral, aby ich šance čo najväčšmi znížil.
Skúška v Zhorenisku otestuje silu priateľstva aj súdržnosti. Flekári musia čeliť aj novému nepriateľovi, ktorý je rozhodnutý prežiť aj za cenu toho, že by mal Thomasa a jeho priateľov zničiť

Na druhý diel Labyrintu som sa neskutočne tešila. Jednotka sa mi ohromne páčila a ledva som pri nej dýchala. Aj keď som pri jednotke najprv videla film a až potom som čítala knihu, vôbec mi to nevadilo a mala som pocit, že ten príbeh čítam bez toho aby som o ňom vôbec niekedy počula. Úplne ma to pohltilo a po konci som ostala neskutočne navnadená na dvojku. Čakala som a tešila som sa, že sa konečne niektoré veci vyjasnia a nejako sa to rozuzlí, že skrátka príde NIEČO s veľkým N. Vďaka ti James Dashner! Vďaka tebe som mimo ešte viac ako som bola. Ak si myslíte, že v tomto diely sa niečo vyrieši, tak sa zbavte všetkých nádejí. Ako sa hovorí "A bude húř..."

Cítil pot. Vdychoval prach a teplý vzduch. Dlane mal od krvi vlhké a lepkavé. Naokolo vládla úplná tma.
Bežal a nezastavoval sa.

Príbeh plynulo pokračuje a nadväzuje na koniec prvého dielu. Flekári sa prebudia a čakajú ich nemilé prekvapenia. Mne osobne sa veľmi páči, keď príbeh takto plynule pokračuje. Ihneď vás to vtiahne do deja a máte pocit, že od chvíle čo ste dočítali prvý diel, neubehla ani sekunda. Už od začiatku je táto kniha jedna veľká jazda pri ktorej ani na chvíľu nepoľaví akcia. Akcia a napätie doslova tvorí celú knihu. Ani na malilinkú chvíľočku si nevydýchnete, celý čas budete čítať so zatajeným dychom. Ja som tak ako aj predtým, ani teraz nedýchala. Knihu som si brala všade zo sebou a prežívala som to. Keď som čítala, nevidela som strany, ale obrazy. Cítila som sa, akoby som bola niekde tam s nimi. Keď sa knihe podarí vo mne vyvolať toto, tak to nesmierne oceňujem, pretože nie každá kniha to dokáže.

Štýl autora je bezkonkurenčne úžasný. Píše strašne čitateľne a skrátka vie čo robí. V podstate je to génius! On vymýšľa tak dobré a premyslené zápletky, až človeku rozum zastáva. Tí čo to čítali mi určite dajú za pravdu, že vytvoril perfektné zápletky v ktorých sa nenájde slabé miesto, ktoré by nepremyslel. Príbeh posúva na stále vyššiu a vyššiu úroveň a svojim hrdinom dáva zabrať. Avšak zabrať dáva aj čitateľom, ktorým spôsobuje veľkú ujmu na zdraví. Psychicky nás ničí, robí nám infarkty, nervy. Pri ňom si nikdy nemôžete byť istý, že niečo je v poriadku, pretože on sa iba zasmeje a dokáže vám, že nič v poriadku rozhodne nie je. 

Flekári kráčali k slabo blikajúcim svetlám mesta. Thomas si ten pohľad bez batoha na chrbte a teraz už aj bez plachty nad hlavou takmer vychutnával.
Napokon sa stratili aj posledné zvyšky súmraku a na krajinu padla ako čierny opar temnota.

Do príbehu sa nám dostáva aj veľa nových postáv. Spomeniem asi iba jednu, ktorá sa podľa mňa vyskytovala v príbehu najviac a je takou dôležitejšou. Tou je nová hrdinka Brenda. Je ťažké utvoriť si na ňu názor, ale nemôžem povedať, že by som ju nemala rada. Vlastne som si ju celkom aj obľúbila. Zo začiatku som nad ňou chvíľkovo krútila hlavou a niektorými vecami mi vedela liezť na nervy, no potom ako bola v príbehu viac a viac, tak som si ju obľúbila. Je statočná a je to fajn priateľka. Nemám proti nej absolútne nič. Novou postavou je aj chlapec Aris. Naňho názor nemám. Spočiatku som ho mala rada, potom nie, potom áno... Skrátka neviem čo si o ňom myslieť,
takže si musím počkať do ďalšieho dielu aby som si naňho mohla urobiť názor.

Pôvodné postavy nesklamú. Thomas je naďalej skvelý a odvážny. Minho sa taktiež nezmenil. Sarkastické poznámky si odpustiť nedokáže, nech sa deje čo sa deje. A Newt je stále taký aký bol. Toto je vlastne taká moja top trojka z postáv. Thomasa som si obľúbila, Minha mám tiež celkom rada, a Newta milujem. On je proste úžasný. Je odvážny a je to skvelý priateľ, ktorého by ste chceli mať vždy pri sebe. Ani neviem prečo, no neskutočne som si ho zamilovala. On je akoby taká duša Flekárov. Zatiaľ čo Minho je často panovačný a trúsi tie svoje poznámky, a Thomas všetko rieši, Newt je milý a spája všetkých chlapcov. U mňa zrejme nenastala žiadna zmena. Aj naďalej nemám rada Theresu. Och bože ja si vážne neviem pomôcť, ale vadila mi vo filme, vadila mi v knihe a nezmenilo sa to ani v tomto diely. Nedokážem ju mať rada a z nevysvetliteľnej príčiny ju neviem vystáť.

Táto kniha sa číta doslova rýchlosťou svetla. Ani neviete ako a už ste za polkou. Určite je to aj formátom, no povedala by som, že je to aj tým, že autor si nás čitateľov vie udržať a tak visíme pohľadmi na jeho slovách a nedočkavo čítame ďalej. Po prečítaní by čitateľ mal dostať odškodné. Tie nervy, depresie a všetky tie emócie sú proste silné. Skvelá kniha na fangirl momenty musím uznať. Ja som bola po dočítaní úplne mimo. Príbeh je ešte viac zamotaný a radšej ani nemyslím na to čo všetko nás ešte čaká. Úprimne som mala chuť stočiť sa do klbka a kolísať sa až do vydania tretieho dielu a potom až naveky. Knihu rozhodne odporúčam. Ani za svet si ju nenechajte ujsť.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Ikar.
Knihu si môžete kúpiť, napr. TU.

Moje hodnotenie :

4 komentáre:

  1. Druhý díl byl rozhodně z celé série nejlepší a s nejvíce akce. Nenechal mě vydechnout. Po konci Spáleniště jsem očekávala, že trojka bude nějaká ohromující a kromě zakončení, tak nebyla nijak oslňující- tedy ne tak jak jsem doufala. Teď jsem na ní psala akorát recenzi na blogu. :D Ale zase musím říct že nejhorší mi přišla jednička. Ale zase, je to věc každého.:)

    Ethane, http://cz-wonderland.blogspot.cz

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Škoda, že ešte neviem posúdiť aká je trojka :D. Myslím, že u nás ju vydávajú až nejak v marci. Ale už sa neviem dočkať :D.

      Odstrániť
  2. Knihu jsem bohužel nečetla, za to jsem viděla film. Ale slyšela jsem, že film a kniha jsou dost odlišné.
    Ale podle tvé recenze si musím knížky opatřit co nejdřív :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja som zase film ešte nevidela aj keď som sa naň chystala... Takže ja musím pozrieť film a ty prečítať knihu :D :).

      Odstrániť