streda 30. septembra 2015

Trón zo skla / Sarah J Maas

Trón zo skla
´
V krajine bez akejkoľvek mágie, kde vládne krutý kráľ, je na kráľovský dvor povolaná najnebezpečnejšia nájomná vrahyňa. Prichádza, aby získala späť svoju slobodu, nie aby zabila kráľa. Ak v turnaji porazí dvadsaťtri nájomných vrahov, zlodejov a žoldnierov, prepustia ju z väzenia a po štvorročnej službe ako kráľova šampiónka získa späť svoju slobodu.
Jej meno je Celaena Sardothien. Korunný princ si Celaenu na túto úlohu najal a je jej jediným spojencom. Kapitán kráľovskej gardy je zas jej pravým ochrancom. V komnatách a chodbách Zámku zo skla sa však schováva niečo oveľa nebezpečnejšie... A keď začne Celaeniných protivníkov niekto po jednom likvidovať, jej zápas o slobodu sa mení na boj o holé prežitie. Tajomný nepriateľ sa totiž neuspokojí, kým nebude ležať celý svet v troskách.

Odpusťte mi... Viem, že blogy a sociálne siete sú touto knihou už doslova zaspamované a niektorým ľuďom sa tým táto kniha až znechutila, no ja dúfam, že stále sa nájdu ľudia, ktorých moja recenzia poteší :). Je ťažké začať od jedného bodu, pretože mám toho na srdci veľa, no aj tak zrejme veľa veci pozabúdam napísať ako to už býva. Pre mňa bola táto kniha príjemným a skvelým prekvapením. Nevedela som či ju chcem čítať a napokon to, že som po nej siahla bol pre mňa pomerne spontánny nápad. Bála som sa, či mi to sadne, pretože, keď sa tak zamyslím, tak toto nie je tak úplne môj žáner. Zoznám kníh, ktoré chcem čítať je až príliš dlhý a tak som nevedela či sa mi oplatí preskočiť svoje plány a bezhlavo sa vrhnúť do niečoho pre mňa neznámeho. Oplatilo sa! Och aká som len rada, že som sa v tej krátkej chvíli rozhodla, že knihe dám šancu a pustila som sa do nej.

"Opatrne s tým tvojím cynizmom, kapitánko!" zvolala a zdvihla ruku. "Dnes sú bohovia aj duše mŕtvych najbližšie k nášmu svetu - a začujú každú bezočivosť, čo povieš!"
Prevrátil oči. "Je to len hlúpy sviatok na privítanie zimy. Vatry sa pália iba preto, aby bolo dosť popola na posypanie polí."
"Ako obeta bohom, aby ich ochraňovali!"
"Ako hnojivo."

Aj keď som čítať začala s obavami, mala som z knihy dobrý pocit. Tak trocha ma na ňu nalákala aj niekoľko stranová ukážka, ktorú som čítala. Musím povedať, že spočiatku, keď už som v rukách držala reálnu knihu a čítala ju, tak sa mi to čítalo akosi pomaly a aj keď to bolo skvelé, mala som zvláštny pocit, že niečo nie je v poriadku. Tento pocit však veľmi rýchlo opadol, pretože kniha ma presvedčila o svojich kvalitách vo všetkých smeroch. Je pomerne dosť, veľmi, neskutočne čitateľná. Ani si neuvedomíte ako a už ste v stave kedy knihu nedokážete pustiť z rúk a vrátiť sa do reality, pretože *wait, teraz je to napínavé!* Čiže váš život bude vyzerať asi tak, že od knihy budete odchádzať (aj to veľmi neochotne) len kvôli základným ľudským potrebám ako sú hlad, smäd a podobne... 

Autorkyn štýl, tak to je kapitola sama o sebe. Predsa len keby nebola taká dobrá v tom čo robí, tak by táto kniha nebola taká obľúbená, všakže? Jej štýl písania doťahuje príbeh do dokonalosti. Jedno je vymyslieť dokonalý, originálny nápad, no druhé je dostať to na papier a zhmotniť tam všetky nápady a myšlienky. Ona to zvládla a dokonale! S čitateľom si dokáže robiť čo sa jej zachce. Príbeh ma premyslený a nič nenecháva na náhodu. Je písaný takým spôsobom, že vy vlastne ani nemáte dôvod vstať a pustiť z rúk túto knihu, pretože *veď ešte jedna kapitola* (veta, ktorú každý dobre poznáme.) Za všetky infarkty, wtf momenty, fangirl momenty a všetky emócie vôbec, môže táto talentovaná žena. Som velice zvedavá čo si pre nás ešte prichystala...

Keď si pozorne prečítate anotáciu, tak na prvý pohľad vidno, že to vyzerá na sľubný príbeh. Ale potom vás začne v mysli napadať "nepripomína mi to niečo?" Ale áno pripomína. Je tu dosť vysoká podoba na Hry o život. Dvadsaťtri vrahov v súťaži/dvadsaťštyri splátcov v súťaži (jedno číslo hore dole.) Lenže táto podobnosť, tak našťastie iba vyzerá, no keď už začnete čítať nevidíte tam ani kúsok nejakej podoby, alebo neoriginality. Tomuto faktu sa veľmi teším. Treba uznať, že Trón zo skla je naozaj nádejná séria a najmä, že cez všetko je originálna.

Celaena Sardothien je hlavnou postavou knihy. Je to nájomná vrahyňa, ktorá je v tom čo robí najlepšia. Svojmu "povolaniu" sa učila už od malička a no... skrátka by ste ju nechceli naštvať. Ja som si ju absolútne zamilovala a neviem si predstaviť kto by si ju neobľúbil. Aj keď je to vrahyňa, je to predovšetkým žena a to si zachováva aj popri jej životnom štýle. Možno že ju opisujú mierne drsnejšie než je a možno nie je až taká "hrôzostrašná", no aj tak by som nechcela byť na mieste nešťastníka ktorý by sa jej dostal pod ruky. Celkovo som ostala príjemne prekvapená, pretože som čakala, že kniha bude oveľa drsnejšia. Páči sa mi na nej práve to, že cez to všetko sa aj tak správa ako žena. Je zábavná, citlivá, má svoje názory, vie byť aj milá, samozrejme aj drsná a vražedná. Je skrátka skvelá.

"Budeš riskovať, že svojou neprítomnosťou nahneváš bohov, v ktorých vraj tak úprimne veríš? Rátal by som, že vrahyňa prejaví väčší záujem o deň mŕtvych."
Vystrúhala naňho škaredú grimasu a jedla ďalej. Z mokrých vlasov jej ešte kvapkala voda. "Ja bohov uctievam po svojom. Možno im pár ľudí obetujem."

Dorian Havilliard je skvelý. On je taký opak Celaeny. Je milý, zábavný, láskavý, spravodlivý. Má všetky dokonalé vlastnosti, ktoré by dokonalý hrdina mal mať. No aj tak si nemôžem pomôcť a som TEAM CHAOL. Doriana som si nesmierne obľúbila, ale na tom Chaolovi niečo je a medzi ním a Celaenov je strašná chémia. Som veľmi zvedavá s kým Celaen skončí. Ja by som bola šťastná, prešťastná keby to bol Chaol, ale keďže mám rada oboch, tak zrejme by som sa potešila tak či tak. Ja to beriem tak, že Dorian si nájde niekoho iného. Napríklad takú princeznú Nehemiu. To si viem úplne v pohodičke predstaviť. Mimochodom Nehemia patrí k ďalším úžasným postavám!

Ja vám túto knihu vrele odporúčam! Budem veľmi rada, ak mi zanecháte komentár s tým, či ste knihu už čítali, alebo chcete, alebo váhate, a pod... :). Snáď som poniektorých čo váhali postrčila a navnadila ich. Rozhodne je to skvelá kniha a plným právom patrí k tým lepším sériám. Už sa neviem dočkať, keď budem mať hrdo na poličke všetky diely. Inak aj obálka je úplne skvelá len jedno ma hnevá. To písmo sa odlupuje. Strašne ma to štve a mrzí, lebo ja si na knihy dávam pozor a ono stačí aby som iba prešla nechtom po písmenku a už je časť preč. Snáď sa mi neodlúpi celé. Takže bolo by fajn keby túto chybičku na ďalších dieloch odstránili.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem internetovému kníhkupectvu PreŠkoly
Knihu si môžete kúpiť, napr. TU.

Moje hodnotenie:

10 komentárov:

  1. Kniha sa mi taktiež páčila a ten námet mi HG ani nejako nepripomínal :-) Hlavnú postavu som si rýchlo obľúbila, najmä hneď na začiatku a potom som s ňou už príbehom putovala jedna radosť. Pekne napísaná recenzia :-)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Mne iba keď som sa tak zamyslela nad tou anotáciou, no pri čítaní som s tým tiež nevidela podobnosť :). Tak, tak.. Celaena je skvelá :3. Ďakujem moc :)!

      Odstrániť
  2. Nado mnou sa zľutovala mamka a kúpila mi ju a... absolútne ju zbožňujem. Tesne predtým, než oficiálne vyjde Koruna z temnoty, si ešte určite urobím re-reading, taká dobrá tá kniha je! A tiež som team Chaol & Celaena! ♥ Oni dvaja sú pre seba ako stvorení a jo, presne som premýšľala nad tým, že Nehemia by sa predsa len hodila k Dorianovi.
    Na Dorianovi sa mi nepáčilo jeho sukničkárstvo na začiatku a asi práve preto nepatrí k TOP 3 najobľúbenejším postavám. :D
    Charlotte.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tvoja mama je dobrý človek :D! Ja si vlastne ešte musím poriadne pozrieť kedy dvojka vychádza aby som si mohla odpočítavať dni, pretože sa strašne teším :D :). No hej to aj mne na ňom vadilo, ale nakoniec som si ho aj tak obľúbila, no ja verím v jeho osud s Nehemiou a nie Celaenov. Prajem im to :D.

      Odstrániť
  3. Já jako jedna z mála se ještě k téhle knize nedostala ale také jí ráda zkusím a dám jí šanci :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Vrelo odporúčam :). Je to skvelé. Má to skvelých hrdinov, štýl písania a má to správnu dávku humoru :)

      Odstrániť
  4. Kniha se mi líbila al zklamala mě anotace, která je velmi zavádějící:)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. To je pravda... Ja som si po jej prečítaní tiež predstavovala niečo iné.

      Odstrániť