nedeľa 13. septembra 2015

Učiteľova dcéra / Jullie Klassen

Učiteľova dcéra

Romantický triler s prívlastkom druhá Jane Eyrová z regentského obdobia. Emma Smallwoodová chce pomôcť svojmu otcovi, súkromnému učiteľovi, vyriešiť finančné ťažkosti, preto s ním odchádza do sídla baroneta Gilesa Westona a jeho štyroch synov. Pár dní po ich príchode sa začnú diať divné veci: kto je tou záhadnou osobou, ktorú Emma počuje hrať v noci na klavíri, hoci je hudobný salón prázdny? A kto sa vkráda do jej izby a necháva za sebou zvláštne odkazy?
Baronetovi starší synovia, Phillip a Henry, zápasia s vlastnými problémami a tajomstvami. Knihomoľku Emmu si zo školských čias pamätajú obaja, ale jedného z nich začne teraz nečakane priťahovať... Keď sa situácia vyostrí, dokáže Emma prísť na to, ktorému z bratov dôverovať a ktorého podozrievať?

V prvom rade musím povedať, že ja ani vlastne neviem kde mám začať. Toto je pre mňa kniha, ktorú som si chcela prečítať už celú večnosť. Objavila som ju naozaj dávno pradávno a od tej doby mi neschádzala z mysle. Veľmi som si ju túžila prečítať, no aj tak vždy prišli iné knihy, vždy mi do toho skrátka niečo prišlo a ja som sa až doteraz nedostala k tomu aby som si ju prečítala. Avšak teraz prišla tá správna chvíľa a ja som ju zrazu držala v rukách a nič mi nebránilo v tom aby som sa do nej začítala. Je zaujímavé čítať knihu po ktorej túžite, no túžite po nej strašne dlhý čas. Vnímate ju inak a do toho čítania sa vložíte celý. Ja som sa do nej púšťala s veľkým očakávaním. A možno aj strachom. Vo všeobecnosti je známe, že keď od knihy čakáte veľa, môže sa veľmi ľahko stať, že ostanete sklamaný. Nahlodával ma trocha tento pocit strachu. Čo ak ostanem sklamaná? Čo ak som sa tešila na niečo čo vôbec nie je dobré? No čo myslíte čitatelia moji, ako dopadla u mňa táto kniha? 

"Chvíľu to trvá, kým ju človek odstráni, ale myslím, že s mnohými krásnymi vecami v živote je to rovnako: na to, aby sme si ich naplno vychutnali, musíme vynaložiť trochu úsilia."

Od prvej stránky som z nej mala veľmi dobrý pocit. Spočiatku mi prišiel štýl písania až príliš jednoduchý, no to sa po niekoľkých stranách veľmi rýchlo zmenilo. Autorka sa iba zrejme potrebovala troška rozpísať a rozbehnúť. Štýl písania sa mi páčil. Autorka krásne opísala okolie Cornwallu. Či už jeho drsné, chladné končiny, alebo aj jeho krásy a lepšie stránky. Dokázala vytvoriť skvelú atmosféru, dobrú zápletku.. aj keď pre niektorých čitateľov po niektorých stránkach značne predvídateľnú. No najmä sa mi veľmi páčili postavy, ktoré vymyslela. S nimi sa totižto naozaj vyhrala. Každá postava mala svoj určitý charakter a mala v sebe niečo čím sa vyznačovala.


Kniha sa perfektne čítala. Do deja ma to vtiahlo tak veľmi, až som si knihu vláčila všade so sebou. Čítala som v autobuse, v škole, všade! Zakaždým, keď som prišla domov zo školy som sa tešila na to kedy si sadnem a budem pokračovať v čítaní. Keď som si čítala v škole a zazvonilo na hodinu, chcelo sa mi plakať, pretože ja som chcela čítať, čítať a čítať. Je to neskutočne pútavé a naozaj ten dej vás proste vtiahne. Ja som mala veľmi často pocit, že som niekde tam medzi hrdinami a pozorujem ich, prežívam to s nimi... Keď som čítala, nevidela som slová, ale obrazy. To na knihách vždy oceňujem najviac, pretože nie každá vás dokáže takto pohltiť.


Hlavnou postavou tejto knihy, ako ste sa už v anotácií mohli dozvedieť je Emma Smallwoodová. Doslova dcéra učiteľa. Inteligentná, vzdelaná a sčítaná. V tej dobe sa to dalo povedať o málo ženách, pretože vtedy boli takéto ženy vzácnosťou. Emma bola intelektuálka, no v tej dobe to slovo nebolo lichôtkou. Ja som si Emmu neskutočne obľúbila. Bola rozvážna a naozaj v tej hlave niečo mala. Vždy dokázala ovládať svoje pocity, občas bola skutočne tvrdá ako kameň. No to značí, že to bola veľmi silná osobnosť. Emma je rozhodne odvážna a svojim charakterom správaním a celkovo tým aká je sama sebou si ju istotne zamilujete aj vy.

No mojou skutočnou láskou je Henry Weston. Najstarší brat z rodiny Westonovcov. Bože ten bol tak úžasný, že ja som "žrala" každé jedno jeho slovo. Takto som sa už pomerne dlho nezamilovala. Myslím, že Henry sa dokonca zaraďuje medzi mojich najobľúbenejších knižných mužských hrdinov. Bol odvážny, múdry, rozvážny, zároveň zraniteľný, citlivý a skrátka fakt dokonalý. Lenže jeho dokonalosť nebila do očí. Autorka čitateľa nenúti zamilovať si ho. Neopisuje ho ako Boha a nenúti čitateľky milovať ho. Ono to príde úplne prirodzene. No takto prirodzene vie prísť aj absolútna nesympatia. V knihe nájdete aj také postavy...

Na mýte napokon nezáleží; v skutočnosti záleží na charaktere a na tom, ako človek naloží so životom a darmi, ktoré mu Boh dal. A na každodennom rozhodnutí konať čestne, aj napriek sebeckým sklonom a slabostiam, ktoré sú vlastné všetkým ľuďom.

Jedno mi je však veľmi ľúto. Táto kniha je skutočne kvalitné dielo. Je to skvelá klasika a skutočne je to niečo na štýl Jany Eyrovej, alebo Jane Austenovej. Síce to je napísané v tejto dobe, no autorka to dokázala dotiahnuť do dokonalosti a vy máte pocit, že to písala v období Charlotte Bronteovej. A tak iba neveriacky krútim hlavou, prečo je táto kniha taká neznáma a takmer nikto ju nečítal? Ja len tak troška dúfam, že aspoň touto recenziou niekoho nalakám a ten niekto zasa naláka ďalšieho človeka a kniha sa aspoň troška preslávi. Bola by strašná škoda keby ostala takáto neznáma. Som veľmi rada, že som si ju prečítala a verím tomu, že sa k nej ešte mnohokrát vrátim. Je to skvelý príbeh, ktorý má svoje tajomstvá a naozaj odporúčam. Navyše obálka je veľmi pekná. Skvele sa bude vynímať v poličke :).

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem internetovému kníhkupectvu PreŠkoly.
Knihu si môžete kúpiť, napr. TU.

Moje hodnotenie :

10 komentárov:

  1. Táto kniha bola nádherná!! Niekedy si ju možno aj dokúpim, lebo mala som ju len požičanú.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Držím palce k tomu aby si si ju kúpila :). Rozhodne sa oplatí mať ju :).

      Odstrániť
  2. Knihu som videla na jednom kresťanskom festivale ( Campfest ) tento rok a chcela som si ju kúpiť, ale nebola som 100% presvedčená...teraz si ju aspoň určite skúsim od niekoho požičať. :))

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Som rada, že si sa na ňu aspoň troška navnadila. Snáď ju niekde zoženieš a pevne dúfam, že keď sa tak stane, tak sa ti bude páčiť :).

      Odstrániť
  3. Ráda zavítám na tvůj blog. Vždy tu najdu knihu se zajímavým příběhem kterou jsem nečetla a to zrovna potřebuji! :)

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Skvělá recenze, tahle knížka vypadá docela zajímavě :) Zaujala mě :)

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Moc pěkná recenze :-)
    Děkuji za tip, tato kniha by se mi také mohla líbit :-)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem :). Teší ma, že ťa zaujala a dúfam, že sa ti bude páčiť :).

      Odstrániť