sobota 17. septembra 2016

Aristoteles a Dante spoznávajú svet a tajomstvá vesmíru / Benjamin Alire Sáenz

Aristoteles a Dante spoznávajú svet a tajomstvá vesmíru

Originálny názov: Aristotle and Dante Discover the Secrets of the Universe
Autor: Benjamin Alire Sáenz
Vydavateľstvo: Slovart
Rok vydania: 2015
Počet strán: 368

Príbeh o priateľstve dvoch chlapcov, ktoré je ako vesmír: magické a bez hraníc. O priateľstve, vďaka ktorému objavíte pravdy nielen o sebe, ale aj o ľuďoch, akými by ste raz chceli byť. Dante je výrečný a sebaistý. Ari ťažko hľadá správne slová a v ničom si nedôveruje. Danteho pohlcuje poézia a umenie. Ari tápa v spomienkach na staršieho brata, ktorý skončil v base. Zdá sa, že chlapec ako Dante s jedinečným pohľadom na svet, bude tým posledným, komu sa podarí zbúrať múry, čo si okolo seba vystaval Ari. Keď sa Ari a Dante stretnú, vznikne medzi nimi puto, ktoré nastaví zrkadlo pravde skrytej v hĺbke duše, a pomôže im odhaliť, akými ľuďmi by sa raz chceli stať. No do cesty sa im stavia mnoho prekážok a len viera v seba - a v silu ich priateľstva - je spôsob, ako zo života vyťažiť čo najviac.

Príbeh Ariho a Danteho ma lákal už od chvíle čo mal u nás na Slovensku vyjsť. Poznáte to však. Človek mieni, no aj tak to nakoniec stále odkladá, presúva, až sa k tomu dostane až po oveľa dlhšej dobe. Som však veľmi rada, že môj čas nastal práve teraz. Nebola som si celkom istá čo od toho čakať. Síce na to boli samé pozitívne hlasy, no aj tak som pociťovala neistotu. Nechcela som mať priveľké očakávania, keďže to býva veľmi často skôr krok ku sklamaniu. 
Čítať som to začala iba tak v rýchlosti pred spaním. Mala som v pláne si čítať iba chvíľku, pretože už bolo dosť veľa hodín, zatvárali sa mi oči a ráno som mala budík vražedne skoro. Prebiehalo to asi tak, že po 120 stranách som sa musela modliť, aby som to mala silu odložiť :).

Strany mi ubiehali až príliš rýchlo. Na jednu stranu som to chcela dočítať čo najskôr, no na druhú stranu som túžila čítať pomaličky. Vychutnávať si to a uchovávať si to ako poklad, ktorým táto kniha naozaj je. Autor mal skvelý, jednoduchý a nevtieravý štýl písania. Do príbehu vkladal štipku humoru, irónie a mnoho ďalších výborných prvkov. Nepreháňal. Nič tam nebolo silené, alebo umelé... Príbeh sa akoby tvoril sám a autor bol iba sprostredkovateľ, ktorý ho zapisoval. Veľmi ma teší, že to nebolo založené na citovom vydieraní. Klamala by som, keby som povedala, že to nie je na city, no je to prirodzené, nie silené... ako som už spomínala.

Popri čítaní som minula asi polku farebných zakladačov, pretože som si pod chvíľou potrebovala zaznačiť myšlienky, ktorými ma autor absolútne ohromil. Čítala som už mnoho kníh s hlbokými myšlienkami, no toto bolo skrátka jedinečné. Kniha v mojej poličke doslova hýri farbami, kedže v nej mám asi milión papierikov. Nedá mi nespomenúť aj to, aká je táto obálka prekrásna. V čase keď vychádzala som veľmi dúfala, že jej vydavateľstvo ponechá originálnu obálku, a tak sa aj stalo. Je jednoduchá a prekrásna. Skvele vystihuje dej. Človek si na nej môže oči nechať.

Hrdinovia príbehu sú úplne normálni. Sú výnimoční, no nie nejakou nadprirodzenou silou, alebo nejakou "vyvolenosťou", či s hocičím podobným... Výnimoční sú svojou vnútornou podstatou a
povahou. Ari a Dante sú si tak veľmi podobní a zároveň, tak veľmi odlišní.
Ari je tichý chlapec, ktorý však vo svojom vnútri veľa premýšľa. Všteko vníma veľmi intenzívne a hĺbavo. Je tichý aj keď svetu má čo povedať. Svoje problémy dusí v sebe, aj keď to nie je tým, že by to tak chcel. Rád číta a rád objavuje nové veci. Tvári sa, že nemá rád spoločnosť, no nie je to tak. Ari má len strach. Krásny, ľudský strach.
Dante je živý a rád rozpráva. Mnoho vecí si necháva pre seba, no mnoho vecí dáva von do sveta. Nebojí sa, no zároveň je vydesený na smrť. V spoločnosti ľudí sa cíti prirodzene, a je to skvelý človek, ktorý do priateľstva dáva všetko. Dante je inteligentný a taktiež veľmi hĺbavý. Niekedy sa jednoducho ponorí do seba a uvažuje... 
Koniec koncov sú však obaja chalani tíneďžeri, ktorí hľadajú samých seba. Objavujú sa a dospievajú. Sú zmätení a vystrašení. Hanbia sa za svoju podstatu/osobnosť, ktorá ich tvorí. To všetko spôsobuje aj tlak spoločnosti, kde je na každom rohu pokrytec na pokrytcovi. Byť iným nie je zlé. Všetci sme len ľudia.

Čítanie tejto knihy je hotovým balzámom na dušu. Každá myšlienka prenikne až do vašeho vnútra. Ocitnete sa v prekrásnom rodinnom prostredí, kde nie je všetko dokonalé, no každý člen sa snaží ako môže. Vážim si rodičov Ariho a Danteho za to ako ich viedli a aké krásne pochopenie bez najmenšieho zaváhania preukázali. Celý tento príbeh je jedinečný. Od začiatku do konca.
Nezdržala som sa bez sĺz. Nešlo to... Jedným slovom to bolo prekrásne a zanechalo to vo mne veľmi hlboký dojem. Skláňam sa pred autorom. Táto kniha pomôže mnohým mladým ľuďom, ktorí sú zmätení a vystrašení rovnako ako Ari a Dante.

Za túto krásnu knihu veľmi pekne ďakujem vydavateľstvu Slovart.
Knihu si môžete kúpiť aj na tejto adrese.

Moje hodnotenie:

12 komentárov:

  1. Tuto knihu neznám, ale velmi mě zaujala a ráda se po ní podívám. Děkuji za tip :)

    BLOND SITE

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Nie je zač. Naopak ja ďakujem... Som veľmi rada, že ťa zaujala :). Dúfam, že sa ti bude páčiť :).

      Odstrániť
  2. Mne sa veľmi páčila obálka, pred pár mesiacmi som si ju kúpila a zatiaľ sa na ňu neviem vynadívať :D ale onedlho si ju určite aj prečítam... možno o pár dní, lebo táto recenzia ma na to celkom navnadila ;)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Určite urob tento veľký a správny krok :D... Som veľmi rada, že ťa recenzia tak trocha "naštartovala" a že si to prečítaš možno o niečo skôr. Veľmi dúfam, že sa ti to bude páčiť. Prajem ti príjemné čítanie. Verím, že ťa všetky tie myšlienky a pravdy očaria :).

      Odstrániť
  3. Ja som si chcela prečítať túto knihu už naozaj dlho, no po tvojej krásnej recenzii mám na ňu takú veľkú chuť, že si ju asi dám na vrchol môjho wishlistu :)) ♥

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Týmto si ma neskutočne potešila ❤️. Verím, že ťa kniha okúzli, a prajem ti aby si si maximálne užila všetky tie krásne momenty :).

      Odstrániť
  4. Moc Ti děkuju za doporučení :) Kniha mě totiž už dlouho lákala, ale stále jsem nevěděla, jestli do ni půjdu. Po Tvé recenzi to rozhodně udělám :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. To ma veľmi, veľmi teší :)! Verím, že to neoľutuješ... Je to výborná a krásna kniha. Prajem ti príjemné čítanie! Uži si všetky tie myšlienky a momenty ❤️.

      Odstrániť
  5. Tak to si fakt musím prečítať. Tak krásne si to napísala, že mám chuť ísť hneď do kníhkupectva a kúpiť si ju. :) Dúfam, že sa mi čoskoro dostane do rúk, pretože po tak kladnej recenzii ju nemôžem ignorovať. Aj ja si ju píšem na začiatok môjho wishlistu. Ďakujem ♥ :).

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja ďakujem ❤️. Som tak veľmi rada, že Ari a Dante ťa zaujali! Táto kniha má čo ponúknuť a ja ti prajem aby si si ju užila najviac ako sa len dá. Dúfam... Veľmi, veľmi dúfam, že si ju zamiluješ. Neviem sa dočkať čo na ňu povieš :)!

      Odstrániť
  6. Túto knihu práve čítam, a aj keď ešte niesom na konci prečítala som si tvoju recenziu a musím stebou súhlasiť, teraz ľutujem, že som si ju neprečítala skôr, je to krásna kniha, číta sa sama a úplne jednoducho.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem ti :)! Som rada, že sa zhodujeme... Prajem ti, aby si si teda užila zvyšok knihy a príbeh sa ti do srdca vryl ešte hlbšie. Málokedy človek narazí na tak výnimočný príbeh.

      Odstrániť