nedeľa 17. júla 2016

Predtým ako som ťa poznala / Jojo Moyes

Predtým ako som ťa poznala

Autorka: Jojo Moyes
Originálny názov: Me Before You
Vydavateľstvo: Ikar
Rok vydania: 2013
Počet strán: 344

Lou Clarková vie všeličo. Vie, že jej otec si ťažko hľadá prácu, vie, koľko krokov treba prejsť od autobusovej zastávky k rodičovskému domu. Vie, že sa jej páči práca v bistre, a vie, že možno neľúbi svojho priateľa Patricka, oduševneného športovca. Zato nevie nič o klasickej hudbe, nevie, že príde o miesto, a keby tušila, čo ju čaká, asi by prišla o rozum.
Will Traynor vie, že po dopravnej nehode stratil chuť do života. Vie, čím bol kedysi, vie, že všetko sa mu teraz zdá malé a neradostné, a veľmi presne vie, ako s tým skoncovať. Zato nevie, že Lou mu vtrhne do života ako farebná búrka. A ani jeden z nich nevie, že jeden druhého navzájom navždy zmenia.

Na knihu Predtým ako som ťa poznala som pokukovala dlhší čas. Avšak keďže sa film veľmi rýchlo blížil, rozhodla som sa, že začnem s ním. Viem, že mnoho knihomoľov má oveľa radšej, keď si ako prvé prečíta knihu, no mne nevadí, keď ako prvé vidím film. Niekedy to mám dokonca radšej. Ale samozrejme je to individuálne :). V tomto prípade som sa na film nevedela dočkať. Strašne som sa tešila, keď som si ho konečne pozrela. Bola som z neho nadšená! Herci, hudba, scény, príbeh... dostalo ma to. Po celý čas som sa smiala a keď nastali chvíľky, tak som plakala. Skrátka bolo to skvelé. Vedela som, že knihu už viac nemôžem odkladať a že si to musím prečítať nech sa deje, čo sa deje. A tak aj bolo. Ako sa mi páčila?

Očakávania som mala naozaj vysoké, no nemala som strach, že by som sa sklamala. Taký scenár mi prišiel až príliš nereálny. Už od začiatku som bola absolútne začítaná. Kniha bola pútavá a mňa naozaj zaujímalo čo sa bude diať (to, že som videla film vôbec nezavážilo). Čítalo sa to strašne dobre, aj keď nevedela som sa zbaviť pocitu, že pomaly. Tento malý problém však prešiel po niekoľkých stranách, pretože vtedy ma to pohltilo už úplne. Bolo pre mňa nemysliteľné pustiť knihu z rúk. Dej sa nevliekol, ale pekne plynul tým správnym tempom. Jojo Moyes ma nesklamala ani tento krát. Jej štýl písania ma ešte stále dokáže prekvapiť, pretože je úžasný. Je to skvelá rozprávačka a je vidieť, že vie čo robí. Aj keď je táto kniha dosť na city, nemala som pocit, že by to bolo silené, alebo že by išlo čisto o citové vydieranie. Jojo dokáže svoje príbehy dostať akoby von z okov stránok a pre čitateľa sa stanú reálnymi. Po celý čas som mala pocit, že všetko prežívam s hlavnými hrdinami. Pri tejto knihe sa mi páčilo, že som videla tvorbu Jojo Moyes aj po inej stránke, pretože toto skutočne bolo inšie než som u nej zvyknutá. V jej príbehoch sa väčšinou prelína minulosť s budúcnosťou, odhaľujú sa tajomstvá a tragédie... No toto bolo o inom a mne sa to fakt páčilo!

Príbeh sa mi doslova vyvíjal pred očami. Všetko do seba postupne zapadalo a hrdinovia nachádzali svoju vlastnú cestu. Najmä nachádzali cestu jeden k druhému. Veľmi ma bavilo sledovať ako si postupne začali vychádzať a uvedomovať si svoje pocity voči tomu druhému. Ich vzťah bol výnimočný a predovšetkým nesmierne krehký. Stačil malý krok vedľa a ich vzťah sa mohol zosypať ako domček z kariet, no krásne na tom bolo to, že v ich prípade sa riskovať oplatilo a nech mali spolu akokoľvek vyhradený čas, tak verím, že ani jeden z nich neoľutoval ani sekundu.

Lou je skvelá hrdinka! Je veselá, zábavná a veľmi sa mi na nej páčilo, že si vždy povedala svoje. Bola výrečná a inteligentná. No Louisa si neuvedomovala svoju výnimočnosť a pochybovala o sebe. Preto som rada, že aj jej osobnosť sa časom pohla vpred.
Will kedysi žil svoj život naplno. Teraz je všetko úplne inak a svoj osud znáša ťažko. Je sarkastický, tvrdohlavý, no pod povrchom je citlivý a priateľský. Aj keď vedel byť neskutočne protivný, zamilovala som si ho. Možno ho mnohý odsúdia za jeho voľbu a podobne, no ja ho mám naozaj veľmi rada.

Koniec knihy ma dostal. Aj keď som vedela čo ma čaká a bola som na to podľa možností pripravená, zložilo ma to. Nebolo to však v podobe slzavého údolia... Neplakala som, tak že by sa to nedalo zastaviť. To nie... Zasiahlo ma to tak zvláštne zvnútra. Keď som knihu dočítala, tak som si musela na chvíľu len tak ľahnúť a o všetkom premýšľať. Ťažko sa to popisuje, ale toto vezme takmer každého. Určite však neľutujem, že som si to prečítala. Skôr naopak. Túto knihu vám určite odporúčam! Je úžasná. A nech pri nej vypustíte potoky sĺz, alebo vám bude na konci smutno, určite vám za to stojí. No nemyslite si, že je to len o smútku. Počas čítania sa veľa nasmejete a pocítite príjemný pocit aký dokážete zažiť len pri naozaj dobrej knihe :).

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem internetovému kníhkupectvu PreŠkoly.
Ak vás knižka zaujala, môžete si ju kúpiť, napr. TU.

Moje hodnotenie:

16 komentárov:

  1. Po prečítaní recenzie sa na knihu stále viac a viac teším :3

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Jojo jako spisovatelku mám ráda a všechny knihy stojí za přečtení. Ale zrovna z této knihy, jsem měla zvláštní pocit, asi ten konec jinak nevím. Pěkná recenze!

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem :)! Mne zase naopak táto sadla takmer najlepšie. Ale tak nie nadarmo sa hovorí 100 ľudí 100 chutí. Zrejme si každý potrebuje v jej tvorbe nájsť to svoje :).

      Odstrániť
  3. Tahle knížka mě strašně zaujala! Moc děkuju za tip, rozhodně jde do seznamu knížek, které si chci přečíst! :)
    Jsem začínající blogerka, budu ráda, když se mrkneš i na můj blog :)
    MichaEla

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. To som veľmi rada :)! Dúfam, že sa ti bude páčiť a čítanie si užiješ :).
      Rada sa pozriem :).

      Odstrániť
  4. Ja som ju čítala, aj som videla a milujem ♥

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Tiež nemám problém vidieť najskôr film, v tomto prípade to plánujem.:D Inak súhlasím, že je autorka skvelá rozprávačka... Tak hádam vo mne tento príbeh zanechá také dobré dojmy ako v tebe.:)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Mne to príde v tomto prípade dokonca lepšie. Keď som to čítala, tak mi to vďaka filmu prišlo ešte viac reálnejšie a bola som na to už citovo naviazanejšia :D. To dúfam aj ja :)! Prajem ti teda príjemné čítanie, ale aj pekný zážitok z filmu :)!

      Odstrániť
  6. Videla som film a ten ma úplne okúzlil. Snáď sa niekedy dostanem aj ku knihe. :) Aj mne sa veľmi páčila hudba vo filme. Hlavne pieseň od mojej obľúbenej skupiny: Imagine dragons - Not today. Veľmi sa mi tvoja recenzia páči. :)
    http://travel-and-read-with-me.blogspot.sk

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem :)! Mne sa páčilo aj to, že tam dali Eda Sheerana :3. Celkovo to bolo perfektné. Snáď si knihu niekedy prečítaš, pretože naozaj stojí za to. Pokiaľ sa ti páčil film, určite by si si zamilovala aj knihu :).

      Odstrániť
    2. Eda Sheerana mám tiež rada. A tá pesnička photograph je úžasná ♥. :) Moje najobľúbenejšie od neho sú I see fire a Give me love. A vo videoklipe Thinking out lound super tancuje. :D

      Odstrániť
    3. Nemôžem inak ako súhlasiť :D. Je skrátka úžasný ❤️ A Imagine Dragons tiež ❤️

      Odstrániť
  7. Kniha sa mi veľmi pozdáva, dúfam, že sa k nej čoskoro dostanem.
    www.janie-hannagonova.blogspot.sk

    OdpovedaťOdstrániť