nedeľa 3. júla 2016

Kečupové oblaky / Annabel Pitcher

Kečupové oblaky

Autorka: Annabel Pitcher
Originálny názov: Ketchup Clouds
Vydavateľstvo: Slovart
Rok vydania: 2015
Počet strán: 288

Pätnásťročná Zoe má netradičného priateľa - pána Stuarta Harrisa v cele smrti v jednej texaskej väznici. Zoe ale potrebuje niekomu vyrozprávať svoj netradičný príbeh. O tom, ako sa zaľúbila do dvoch chalanov, oboch zradila a ako má na svedomí smrť jedného z nich. Zoe sa uprostred noci vykráda do kôlne za domom, kde si vylieva svoje zlomené srdce na stránky papiera. Píše pánovi Harrisovi listy o všetkom, čo sa stalo od momentu, keď sa zaľúbila, až po náhlu smrť, ktorú vraj spôsobila.
Dlhé mesiace mlčala, všetko sa jej akosi prepieklo. Ale jej život je v troskách a tajne dúfa, že keď niekomu vyrozpráva, čo sa vlastne stalo, konečne sa jej uľaví a bude sa môcť vrátiť do normálu. Pán Stuart Harris jej možno nikdy neodpíše, ale aspoň niekto pochopí, čo ju trápi, lebo aj on môže za smrť svojho blízkeho.

Pri tejto knihe je to pre mňa láska na prvý pohľad. V momente kedy Slovart vyhlásil, že bude vydaná som vedela, že si ju musím prečítať. Nemyslela som však, že si ju prečítam až po viac ako pol roku, no ktovie možno bol pre mňa až teraz ten správny čas na jej prečítanie. Neviem ako, ale vedela som, že sa mi bude páčiť. Ani na malú chvíľočku som nezapochybovala o opaku. Moje očakávania boli naozaj vysoké. Na Kečupové oblaky som čítala mnoho recenzií. Spočiatku keď vyšla, tak nastal príliv pozitívnych ohlasov a ospevovania, no časom sa začalo točiť okolo knihy čoraz viac kritiky. Bála som sa, že ma zneistia, ale nestalo sa tak. Ako sa mi teda kniha páčila?

Asi už tušíte, že som z nej nadšená. Absolútne ma nesklamala. Kečupové oblaky sú tak krásne iné, úprimné, jedinečné a svojim zvláštnym spôsobom prekrásne. Knihy, ktoré sú písané formou listou tu už boli a aj vždy budú, no aj tak mi ten celý nápad prišiel neskutočne originálny. Neviem, či som sa vôbec niekedy stretla s niečim podobným. Stretla som sa s Charliem, ktorý písal neznámemu priateľovi, alebo s Laurel, ktorá písala listy mŕtvym osobnostiam, ale písanie listov väzňovi, ktorý bol odsúdený na smrť, tak to bola pre mňa novinka. Preto mal príbeh výnimočnú, ale po každej stránke aj veľmi citlivú atmosféru.

Zoe sa obviňovala z toho čo vykonala a pochopenie nachádzala práve pri písaní listov, pretože aj pán Stuart vzal život niekomu komu nemal. Nečakala, že na listy dostane odpoveď, jednoducho zo seba potrebovala dostať to čo sa nikto nemal dozvedieť. Tak málo stačí k tomu aby sa stalo nešťastie... Zoe však mala na výber a tomu čo sa stalo mohla predísť. Neustále sa jej pred očami odvíja hrozná udalosť a jediná útecha je tá, že pán Harris sa o jej tajomstve dozvie a odnesie si ho zo sebou. Autorka zvládla tento problém výborne. Dokázala vykresliť pohľad hlavnej hrdinky na celú situáciu a ukázala pocity, ktoré musela prežívať. Annabel má naozaj zaujímavý štýl písania a dokáže sa výborne pohrávať s citmi a náladou čitateľa. Robí si s vami čo chce a vašu náladu posúva smerom, ktorý potrebuje.

Kniha sa číta perfektne, pretože je veľmi čitateľná. Stránky sa otáčajú samé a príbeh ubieha veľmi rýchlo. Autorka drží udalosť, ktorú Zoe prežila až do poslednej chvíle v tajnosti a tak aj čitateľ je až do konca v napätí, čo treba oceniť. Ono možno by sa dalo povedať, že sa celá zápletka dá odhadnúť, a ktovie, možno sa niekomu naozaj podarí uhádnuť niekoľko vecí, ale určite neodhalíte všetko. Páči sa mi, že autorka svoj príbeh postavila na tej hroznej udalosti, ale zároveň to nebol hlavný cieľ príbehu. Predstavila to nevtieravo. Bolo to Zoine temné tajomstvo, ale zároveň nie. Veľmi ťažko sa to vysvetľuje...

Slovart odviedol pri Kečupových oblakoch kus práce. Obálka je nádherná! Na čom sa asi všetci zhodneme, je to, že tie vtáčiky na boku sú originálne a výnimočné. Nielen, že skvele vyzerajú, ale
ešte aj sedia k celému príbehu. Je to jedna z najkrajších obálok! Nie je zbytočne prekombinovaná, no je na nej všetko.

Hlavná hrdinka Zoe je trošička zvláštna. Väčšinou nemám problém obľúbiť si hlavných hrdinov príbehu, no nemôžem povedať, že by som si Zoe zamilovala. No aj tak ju mám veľmi rada. Ide iba o to, že ma svojim správaním občas strašne vytáčala. Niekedy konala úplne nelogicky a detinsky, jej názory boli po každej stránke veľmi zvláštne a taktiež celkovo jej pohľad na svet. Vadili mi niektoré veci, ktoré robila a argumenty, ktorými ich vysvetľovala. No nebola zlá. Všetky veci, ktoré mi vadili sa mi zároveň páčili (ak ide o ten pohľad a názory). Rozhodne je v nej niečo iné. Nie je to klasická hrdinka.

Som veľmi rada, že som si Kečupové oblaky konečne prečítala. Možno sa opakujem, ale sú naozaj krásne. Bola som nadšená aj z ilustrácií, ktoré stránky knihy zdobia. Túto knihu ide ťažko popísať. Nič v nej nie je buď biele, alebo čierne... Všetko zlé, je zároveň dobré. A všetko dobré, je zároveň zlé. Zlé postavy môžu byť dobrými, a dobré môžu byť zlými. Nič tu nie je isté, alebo jednotvárne. Každý skutok, situácia, či okamih vedie k milión ďalším možnostiam. Pre mňa je táto kniha naozaj výnimočná a určite sa k nej niekedy vrátim a prečítam si ju znova. Na mojej poličke bude mať svoje čestné miesto.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem internetovému kníhkupectvu PreŠkoly.
Knihu si môžete kúpiť, napr. TU.

Moje hodnotenie :

2 komentáre:

  1. Tak ako si už spomínala, obálka je naozaj prekrásna a preto sa vyjadrujem k nej ako prvej. Už len ňou si k sebe dokáže pritiahnuť nespočetné množstvo čitateľov, rovnako ako aj mňa. Originálna a jednoduchá zároveň. Pokukujem po nej už veľmi dlhú dobu, no zatiaľ som nemala možnosť dostať sa k nej aj reálne, čo ma mrzí, pretože nie len jej vonkajšok, ale aj samotná anotácia znie veľmi zaujímavo. No a na základe Tvojej recenzie usudzujem, že to tak naozaj je. Snáď sa k tomuto zaujímavému kúsku dostanem už čoskoro.
    Naozaj veľmi pekná recenzia, čítala sa veľmi ľahko a dozvedela som sa všetko, čo som potrebovala vedieť. :) Prajem krásny zvyšok dňa. ;)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Vidím, že to máš rovnako ako ja, než som si ju prečítala. Dúfam, že keď príde správny čas, tak si ju prečítaš a hlavne pevne verím, že sa ti bude páčiť. Rozhodne je to zaujímavá knižka :).
      Ďakujem Ti veľmi pekne :)! Nápodobne ti prajem príjemný zvyšok dňa a pekné chvíle s knižkou v ruke :).

      Odstrániť