nedeľa 31. júla 2016

Zavri oči a snívaj / Lucy Keating

Zavri oči a snívaj

Autorka: Lucy Keating
Originálny názov: Dreamology
Vydavateľstvo: YOLi
Rok vydania: 2016
Počet strán: 272

Zavri oči a oddaj sa svojim snom, presne tak ako hlavná hrdinka tohto mierne uleteného príbehu Alice. Celé roky sníva o chlapcovi, s ktorým cestuje po svete a prežíva s ním množstvo krásnych a dobrodružných chvíľ. Až sa jedného dňa do seba bláznivo a beznádejne zaľúbia. Má to však jeden malý háčik – Max v skutočnosti neexistuje. Lenže keď sa Alice presťahuje do Bostonu, zrazu pred jej novou školou stojí chlapec, ktorý akoby vypadol z jej snového sveta... ale veď je to naozaj ON! Jej vysnívaný chalan! Nie je však taký, akého si ho Alice predstavovala, má komplikovanú povahu a je vzdorovitý. Kým hľadajú cestu k sebe, začnú sa okolo nich diať čudné veci, akoby sa ich sny zhmotňovali. Predstavy, sny a skutočnosť, kde je medzi nimi hranica, a vôbec, môže realita úplne nahradiť sny?

Viete čo ma na knihe upútalo ako prvé? Chcem to spomenúť než začnem hodnotiť a vypisovať všetky mínusy a plusy... Chcem začať týmto. Keď som knihu uvidela po prvý raz, bola som ohromená. Trvalo mi kým som si vôbec prečítala anotáciu, pretože táto kniha ma tak strašne krásnu obálku! Na svete je mnoho vydarených obálok, ale len raz za čas sa podarí takáto nádherná. Tie farby, tá ilustrácia... Skrátka všetko čo sa na obálke nachádza je absolútne prekrásne. Pritom to nie je prehnané. Obálka sa v podstate drží hesla "Menej je niekedy viac". Všetko je jemne zladené a naozaj je na to radosť pozerať. Keď som ju držala v rukách prvý krát, musela som si ju poriadne obzrieť a vychutnať si tu krásu. Viem, že to veľa ospevujem, ale vážne je krásna. Dúfam, že vám neprekáža, že som začala týmto a ešte sa aj poriadne rozpísala. Sľubujem... už idem hodnotiť :).

Po vytešovaní sa z obálky môj pohľad rýchlo putoval k anotácií. Po jej prečítaní som sa musela schuti uškrnúť takým tým spokojným úsmevom. Téma knihy sny? Sem s tým! Anotácia sľubovala niečo iné a originálne, nuž a to sa mi páčilo. Mnoho kníh je na jedno kopyto, avšak nápadov je využitých toľko, že je obdivuhodné keď niekto dokáže vymyslieť opäť niečo nové. Sny sú mne osobne veľmi blízke. Je to téma, ktorou sa rada zaoberám aj vo svojom voľnom čase a vždy sa poteším, keď sa nejaký autor odhodlá napísať o tom knihu. Inak to nebolo ani v tomto prípade. Vedela som, že si to musím prečítať.

Popravde aj cez to nadšenie som sa obavám nevyhla. Prečítala som si recenzie, ktoré neboli zrovna nadšené, ale prirodzene som sa nenechala odradiť. Mala som vysoké očakávania? Nepopieram, že to je možné... Preto po rozčítaní knihy prišla akoby ľadová sprcha. Nech som sa akokoľvek snažila, nebavilo ma to. Knihu som stále odkladala a hľadala si hocijaké dôvody aby som od nej mohla odbiehať, alebo som ju vôbec nemusela čítať. Takýmto štýlom to išlo asi prvých 100 strán. Bola som podráždená z toho, že sa neviem začítať, pretože miesto čítania som trávila čas nezmyselne a zbytočne ním márnila. Potom sa to však zlepšilo.

Hneď to bolo o inom. Začalo ma úprimne zaujímať ako sa vyrieši zápletka a ako sa dokážu vysporiadať hlavní hrdinovia. Čím viac sa dej stupňoval, bolo to lepšie a lepšie. Koniec bol vlastne naozaj výborný a mala som radosť, pretože po dočítaní vo mne ostal dobrý pocit. Už som necítila rozčarovanie zo začiatku. A práve preto sa mi kniha tak ťažko hodnotí. Na začiatku to bola bieda, lenže neskôr sa to zlepšilo... výrazne. A tak mi je ľúto dať nízke hodnotenie. Vždy som na knihy
mäkká, pretože sa v nich snažím nájsť aspoň niečo pozitívne. 

Postavy sa mi svojim spôsobom páčili, aj keď v mnohých ohľadoch sú zvláštne. Hlavná hrdinka Alice je v podstate fajn. Nemôžem povedať, že by som si ju nejak výrazne obľúbila, alebo že by sa mi dostala pod kožu. Skrátka mi nevadila a fungovalo to. Neliezla mi na nervy, aj keď občas na to príležitosť bola. No koniec koncov ako som už spomínala, bola fajn.
Pri Maxovi je to podobne. Možno, že by som si ho aj dokázala obľúbiť, no vždy keď som ho aj začínala mať rada, tak ma niečim naštval. Týchto dvoch nemilujem, ale mať rada ich mám.

Pri čítaní tejto knižky treba mať otvorenú myseľ a chuť na nové a nepoznané. Nachádza sa tu mnoho nereálnych, divných prvkov, ktoré sú priam nelogické. No keďže ide o sny, tak chápem, že je to snové. Sny nemusia dávať vždy zmysel a pri tejto knihe to vidieť. Nápad je to však naozaj zaujímavý a originálny čo si cením. Nie je to dokonalá kniha. Nájdete v nej zopár klišé prvkov. Čo vám poviem... YA klasika. Ale aj tak je to príjemné a oddychové čítanie. Autorka sa očividne na začiatku potrebovala rozpísať, čo býva často problémom. Koniec koncov knihu hodnotím pozitívne a som rada, že som ju čítala. Neviem, či sadne každému, ale každopádne to aspoň stojí za pokus. A čo vy? Už ste počuli o tejto knižke :)?

Internetové kníhkupectvo BUX.sk

Moje hodnotenie: (3,5*)

14 komentárov:

  1. Knížku akorát čtu a líbí se mi. Sice u nás v ČR má vyjít až v prosinci, ale nemohla jsem se dočkat, až si ji přečtu, tak jsem si objednala vaši slovenskou verzi! Souhlasím, obálka je naprosto úchvatná a nemůžu se na ni vynadívat :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Wau to je super! Som veľmi milo prekvapená, že ju čítaš v Slovenčine :)! Väčšinou to ľuďom prekáža a tak radšej čakajú... Teší ma, že ťa táto knižka natoľko nadchla, až si to nevydržala a pustila si sa do nej aj tak :).

      Odstrániť
  2. Tu knihu som videla snáď úplne všade, dokonca som sa aj zapojila do súťaže, no nepodarilo sa vyhrať. :( :D A tak ma naozaj potešilo, keď som zistila, že ju budeš čítať ty. Aj keď sa pridržiavam pravidla - na všetko si urobiť svoj vlastný názor, mám zopár ľudí, ktorým dôverujem rovnako. Z toho vyplýva, že tam patríš aj ty. ;) No a tak som si povedala, že si počkám na tvoju recenziu a ak bude naozaj dobrá, knihu si kúpim. Po tejto recenzii som sa ale rozhodla, že moja kôpka neprečítaných kníh je predsa len ešte stále veľká. :D Každopádne, recenzia je napísaná veľmi pekne. A vôbec si nerob starosti, že si sa na začiatku zapodievala obálkou, súhlasím s tým, že si to naozaj zaslúžila, je krásna. Práve ňou ma kniha tak upútala. :) Škoda len toho obsahu.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem ti veľmi pekne :)! Ani si nevieš predstaviť ako mi tvoje komentáre dokážu urobiť radosť :)! Veľmi si vážim, že u teba môj názor má nejaké to miestečko a aj vďaka tebe vidím, že blogovanie určite má zmysel.
      Mrzí ma však, že som ťa od tejto knihy takto odradila. Presne toto je takou mojou slabosťou. Priznávam, že ako blogerka som mäkká. Mnoho blogerov píše negatívne recenzie s potešením, no ja ich nepíšem s veľkým nadšením. Väčšinou chcem odovzdávať iba to dobré a odporúčať ľuďom knihy, ktoré im urobia radosť a budú ich baviť. V negatívnych recenziách v podstate neodovzdávam nič, iba odrádzam a to robím nerada... Vždy som rada, keď si človek utvorí názor sám. No ak máme podobný vkus, tak musím uznať, že ak máš dostatok kníh, ktoré ti treba čítať, tak sa ku tejto knižke ponáhľať nemusíš a kľudne ju môžeš posunúť na dobu neurčitú :D.

      Odstrániť
  3. Tento komentár bol odstránený správcom blogu.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Prepáč, strašne sa ospravedlňujem... Som na mobile a išla som si rozkliknúť tvoj komentár a nechtiac som preklikla na odstrániť. Veľmi sa ospravedlňujem... Ešte, že som si ho stihla prečítať. Som rada, že ťa táto knižka zaujala :)! Ak si ju prečítaš, tak dúfam, že sa ti bude páčiť a čítanie si užiješ :). Ďakujem :)!

      Odstrániť
  4. Cekam, az ji u nas vyda Cooboo, ale asi se necham odradit. Je az prilis spatne hodnocena a jsou knihy, ktere si pozornost zaslouzi vic. A taky to ndni zadarmo zejo:)). Nemam moc v oblibe knihy, ktere se rozbehnou az v druhe pulce (viz Verity, Aristoteles a Dante..)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ani aj to nemám veľmi v obľube. Aj keď musím uznať, že pri konci to bolo natoľko fajn až som mala chuť dať normálne pozitívne hodnotenie. Ale uvedomila som si, že musím byť fér a hodnotiť ako to je :). Možno túto knižku, ale neodsúvaj úplne... Vráť sa k nej časom. Ale zatiaľ si užívaj tituly, ktoré ti za prečítanie stoja. Prajem prijemne čítanie :)!

      Odstrániť
  5. Obálka vyzerá úžasne a anotácia znie zaujímavo. Yoli väčšinou vydáva knihy, na ktoré je radosť sa pozerať a ani s touto to nie je inak. S témou sny som mala už trochu skúsenosti v knihe Ukradnuté sny. Preto som aj na túto knihu zvedavá, ale neviem, či po nej siahnem, keďže iba 3,5 sovičiek... hm... myslím, že dám radšej prednosť knihám, na ktoré si už dlhšiu dobu robím zálusk. Ale recenzia sa vydarila. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Je škoda, že ten nápad ostal taký nevyužitý, kedže téma je skvelá, obálka úžasná. No stáva sa.. Kniha to však zlá nie je. Je to k celku prijemné oddychové čítanie. Trocha ma mrzí, že som ťa od nej odradila, ale nepopieram, že pokiaľ toho máš na čítanie veľa a času málo, tak sa nič nestane ak si túto knihu neprečítaš. Ďakujem :)!

      Odstrániť
  6. Ešte som o nej nepočula, ale nevyzerá zle :)

    OdpovedaťOdstrániť
  7. Nemam 16 a som dost narocna na knihy a musim povedat ze touto som milo prekvapena,nielenze ma pekny obal ale mna bavila od zaciatku.Myslim ze to je subjektivne.Som z nej nadsena a odporucam ju kazdemu :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja síce 16 mám, no dovolím si tvrdiť, že niečo odčítané už mám (nie... nemyslím Greenovky a podobné tíneďžerské romány). Preto ma troška mrzí, že považuješ môj názor za subjektívny. Nepovedala som, že je to zlá kniha. Povedala som, že je to iba nenáročná oddychovka. A za tým si žiaľ stojím... To však neznamená, že sa mi nepáčila. Myslím, že je v poriadku, keď niekomu kniha nesadne. Navyše pri knihách čo sa mi nepáčili, vždy hovorím, že je to tak iba u mňa, a iní si na ňu musia spraviť svoj vlastný názor. Tvoj názor ti absolútne neberiem. Som rada, že sa ti páčila :). Bola by som však ešte radšej, keby si ma nebrala ako zaujatú a neobjektívnu.

      Odstrániť