streda 24. januára 2018

Osudný omyl / Lucy Maud Montgomery

Originálny názov: The Blue Castle
Autorka: Lucy Maud Montgomery
Vydavateľstvo: Mladé letá
Rok vydania: 2017
Počet strán: 208

Po Anne zo zeleného domu, ďalšia vynikajúco stvárnená hrdinka kanadskej spisovateľky Lucy Maud Montgomeryovej. Kniha, ktorá poteší dušu a srdce, úsmevná, ale najmä inšpiratívna.
Plachá a na začiatku zakríknutá Valancy Stirlingová môže byť vzorom pre odvahu, s akou sa rozhodne zmeniť svoj život. Roky prudérnej výchovy na nej vykonali svoje dielo, a tak nie div, že sa neodvažuje žiť podľa svojich predstáv. Obáva sa, kto si čo o nej myslí, nemá priateľov, bojí sa, že sa nevydá a že na nič nie je dosť dobrá. Keď napokon nájde silu urobiť prvý krok k slobode, dozvie sa, že má choré srdce a ostáva jej rok života. Vidina predčasnej smrti ju zbaví strachu. Už sa nemusí báť budúcnosti! Dostane krídla a zostávajúci čas chce využiť na plnenie snov. Jej príbuzní si myslia, že sa zbláznila, pretože im svoju chorobu zatají. Napriek ich námietkam si nájde prácu a spozná Barneyho Snaitha, tajomného muža so zlou povesťou. Čo jej prinesie zmena myslenia a oslobodenie sa od očakávaní iných?


Ako ste si mohli všimnúť, tak takmer mesiac sa mi darilo úspešne prokrastinovať okolo všetkého, čo sa týkalo blogu. I keď, ani teraz sa mi nechce o nič viac, povedala som si, že je čas prelomiť ľady a konečne zo seba niečo dostať von. Možno za to, z viac ako polovice môže knižka, ktorú recenzujem. A možno aj nie. No každopádne veľmi rada by som vám ju predstavila a ešte radšej budem, ak vás aj zaujme :).

L.M.Montgomery je autorkou zrejme najznámejšej série knižiek, ktoré formovali nejednu dievčenskú dušu. Väčšina z nás prežila dospievanie ruka v ruke s Annou Shirley, ktorá nás svojimi snami, túžbami a nesmrteľnou fantáziou učila žiť. Veru neviem si predstaviť, keby sa mi v detstve nedostala do rúk Anna, pretože dodnes na ňu s láskou spomínam a vždy sa veľmi rada vraciam k svojím milovaným hrdinom a samozrejme na to najkúzelnejšie miesto sveta - Avonlea.

Bola som prekvapená, keď som odrazu z ničoho nič narazila na novinku od tejto skvelej autorky. Netušila som, že sa plánuje vydať niečo iné, než len Anna a veľmi som sa potešila, pretože to bol zrejme ten najkrajší darček k mojím meninám. Obálka je ako inak krásna a už som sa nevedela dočkať, kedy si príbeh prečítam. Čo to som o ňom počula, no ani po prečítaní anotácie som v tom nemala úplne jasno. Podľa anotácie ma to až tak nelákalo. Znelo mi to, ako plytký príbeh, no keďže som poznala autorku, cítila som, že jej môžem dôverovať.

Ako sa mi Osudný omyl páčil? Neopísateľne!
Keď som to čítala, cítila som sa ako vo sne, alebo v spomienkach na detstvo, či na najkrajšie chvíle svojho života. Úplne mi to pripomenulo prečo mám autorku tak rada a každé jedno slovíčko som si v mysli vychutnávala, nakoľko to len šlo. Je to skutočne krásny príbeh a autorka v ňom vytvorila atmosféru, ktorú nejde nepocítiť aj na vlastnej koži. Všetko tam má obrovské čaro a čítanie si užívate naplno. Stránky sa otáčajú jedna radosť a musím priznať, že by mi vôbec neprekážalo keby ich bolo o niečo viac, aj keď knižka bola tak krásna, že by som na nej nič nemenila.

Hrdinka mi prirástla k srdcu. Valancy, ktorá prežila dlhých 29 rokov utlačená, v tichosti a v zúfalstve prejde asi najväčšou zmenou s akou som sa kedy stretla. Jej osobnosť, ktorá sa v nej celý čas potichučky ukrývala sa ukáže a Valancy doslova rozkvitne pred vašimi očami. Ukáže sa, akého má dobrodružného ducha, zmysel pre humor a pre prítomný okamih... Nemožno ju neľúbiť.

O prítomnom okamihu by som sa rada ešte zmienila. To čaro, ktoré som spomínala tkvelo i v tomto. Montgomeryová ukazovala drobné radosti, na ktoré my ľudia v dnešnej dobe často zabúdame a nepozastavujeme sa nad nimi. Často krát ich vnímame, ako samozrejmosť. No môže byť niečo krajšie, než východy a západy Slnka, pričom každý deň sú odlišné a predsa rovnaké? Krása ticha a útulnosť domova? Jej knihy majú skrátka tie správne hodnoty, ktoré dnes vo svete chýbajú. Osudný omyl som si zamilovala a na knihu budem ešte dlho spomínať. S čistým svedomím vám môžem knihu iba odporúčať. Je to iné, než Anna, no krása tomu nechýba.

Moje hodnotenie:

10 komentárov:

  1. Úžasná recenze. Přiznám se, že knihu vůbec neznám, ale nalákala si mě! A má nádhernou obálku. :-O

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem ti krásne! Som strašne šťastná, že ťa zaujala. Ak ju budeš čítať, tak ti vopred prajem príjemné čítanie a dúfam, že sa ti bude páčiť :)).

      Odstrániť
  2. Lucy Maud Montgomeryovu tiež milujem, a toto som nečítala, ani som nevedela, že táto kniha bola preložená, ale určite si ju prečítam! Vďaka za recenziu! :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Som veľmi rada, že si ju skrz recenziu objavila. Aj pre mňa to bolo obrovské prekvapenie, no o to príjemnejšie :). Prajem príjemné čítanie! Som zvedavá, ako sa ti bude páčiť :))).

      Odstrániť
  3. Hádaj, čo som začala pred pár hodinami čítať a práve som dočítala? :D Ďakujem za ďalšie úžasné odporúčanie!! Hoc ma prvá polovica knihy akosi nestrhla, druhá mi to plne vynahradila (v podstate od časti ako sa začína rozvíjať vzťah Valancy a Barneyho :))

    P.S.: Minulý rok som prečítala od Montgomeryovej trilógiu Emily of New Moon - je to prekrásna séria, určite si ju prečítaj tiež! :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja zas ďakujem za tvoj tip. Chcela by som sa postupne pozrieť na všetky Montgomeryovej diela :).
      Som každopádne strašne šťastná, že sa ti Osudný omyl páčil... o to viac, že na moje odporúčanie O:)

      Odstrániť
  4. Ach, Annu zbožňujem, takže túto knihu si musím raz určite prečítať! LMM je perfektná spisovateľka. Krásne napísaná recenzia. :)

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Naozaj krásna recenzie :) Ja som nedávno dočítala Annu a toto znie ako niečo čo by sa mi mohlo tiež páčiť, keďže som znovuobjavila krásu slov Lucy Maud Montgomery...
    Tatiež ako si písala na konci, myslím, že jej knihy sú fakt najkrajšie v tom, že zobrazuje radosť z tých malých veľkých vecí a to teda mám pocit, že som u nijakého iného autora nenašla (nevravím, že ale aj iný taký neexistuje).
    Každopádne to má aj krásnu obálku a moja prázdna peňaženka plače už teraz, lebo vie, čo ju čaká po výplate :)

    http://book--hoarders.blogspot.cz/

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Juj nech si len tvoja peňaženka utrie slzy a teší sa s tebou... Naozaj dúfam, že sa ti to bude páčiť a príbeh si užiješ. Prajem ti krásne čítanie :)!

      Odstrániť