streda 13. decembra 2017

Vražda v Orient exprese / Agatha Christie

Originálny názov: Murder on the Orient Expres
Autorka: Agatha Chrisie
Vydavateľstvo: Slovenský Spisovateľ
Rok vydania: 2017
Počet strán: 184

Jedna z najlepších a najslávnejších detektívok legendárnej Agathy Christie vychádza v 2. vydaní zároveň s premiérou nového rovnomenného filmu. Trojdňová púť prepychového Orient expresu naprieč Európou prebieha bez problémov až do chvíle, keď uprostred noci vlak náhle zastane, lebo trať zablokovali snehové záveje. Ráno cestujúcimi, medzi ktorými je aj Hercule Poirot, otrasie správa, že amerického milionára Ratchetta našli v kupé dobodaného na smrť. Vyšetrovanie zložitého prípadu s množstvom podozrivých sa pre slávneho detektíva zmení na preteky s časom - za každú cenu musí odhaliť vraha, skôr než udrie znova...

Slávny Hercule Poirot - drobný Belgičan  so zmyslom pre detaily a sklonom k perfekcionizmu, bol mojim dobrým spoločníkom už od útleho detsva. Ako malá som seriál spracovaný podľa knižiek sledovala bez dychu a pravidelne. Detektív, ktorý zatiaľ vždy odhalil páchateľa a žiadna záhada preňho nebola nevyriešiteľná mi prirástol k srdcu, a tak mi sklon k závislosti, na tvorbe Agathy Chrisite zostal dodnes. 

Veľmi dávno som od nej čítala dielo, ktoré som uchmatla z babkinej knižnice (Zlo pod slnkom), no ako spomínam... Je to už pár rokov dozadu a myslím, že už bol naozaj ten správny čas rozšíriť si obzory. Vražda v Orient exprese mi na to prišla, ako správny adept. Na film sa mi žiaľbohu nepodarilo ísť do kina, no ihneď som si zaumienila, že aj tak si chcem, ako prvé prečítať knižku. Nové vydanie som si zamilovala od prvej chvíle, pretože tá obálka je neskutočne krásna. Takmer okamžite vás dokáže zaujať a navyše (aspoň vo mne) to evokovalo pocit, že je to knižka, ako stvorená na zimné večery.

V tomto príbehu čaká Poirota neľahká úloha. Začína sa to celkom nevinne. Pán Poirot má pred sebou dlhú cestu vlakom, pričom počasie za oknami je chladné, zimné a podmienky na cestu nie sú ideálne. Neblahé podmienky sa potvrdia úplne, keď vlak uviazne kvôli snehu a vo vlaku sa odohrá vražda. Vrah sa ukrýva medzi cestujúcimi, ale kto to môže byť? Je tu ďalšia osoba? Znie to, ako prípad hodný Poirota, nemyslíte?

Knižka sa číta veľmi dobre. Agatha má čitateľný, ľahký a svieži štýl písania, čo nie je celkom zvyčajné pri klasickejších knižkach. Jej knižky by som totižto do klasiky určite zaradila :). No každopádne je to tak. Príbeh ubieha príjemne a dokáže vás udržať v napätí. Vo voľnom čase zvyknem dodnes pozerať seriál a spravidla sa snažím uhádnuť vraha. Počet úspešných odhadov je viac, ako minimálny, ak vám mám pravdu povedať, no niekedy sa predsa len zadarí. Bola som však šťastná, že Orient expres patrí k tým ťažším orieškom a uhádnuť vraha som nedokázala a ani som nemala odvahu to vôbec skúšať. Záver bol napokon tak prekvapivý, že uhádnuť toho pravého by sa mi aj tak ani nepodarilo.

Dej bol zamotaný, autorka po celý čas zavádzala a tak pomaly odhaľujete skutočnosti krôčik po krôčiku spolu s detektívom.
Nemám to ešte potvrdené, pretože nechcem súdiť podľa dvoch diel, no... Agatha má zrejme na svoje knižky už určitú schému. Samozrejme všetky jej príbehy sú odlišné a zápletky sú iné, no priebeh deja je podobný. Najmä, čo sa týka vypočúvania. Pamätám si, že po prvýkrát pri Zle pod slnkom som bola veľmi prekvapená, pretože vypočúvanie sa tiahlo na niekoľko kapitol (a veru nebolo ich málo). Tu som na to už však bola pripravená a tento spôsob priebehu sa mi zapáčil. Autorka vám podsúva drobné návnady a stopy, ktoré si všimne iba veľmi pozorný čitateľ.

Koniec koncov som s príbehom veľmi spokojná. Zistila som, respektívne utvrdila som sa v tom, že Agatha Chrisie je pre mňa to "pravé orechové". A že si jej ďalšie knižky rozhodne chcem prečítať postupom času. Vražda v Orient exprese má svoje osobité čaro a ak vám pri pohľade na obálku napadlo, tak ako i mne, že je to ideálne čítanie na zimné večery - nie je to len pocit, ale holý fakt. Neviem si predstaviť nič lepšie, než prítmie, nejaký ten tlejúci krb, útulie domova a táto knižka v rukách. Určite odporúčam :)!
Navyše, kedže sa už blížia tie Vianoce... Táto kniha je skvelou variantou darčeku. Je vhodná takmer pre každú vekovú kategóriu a zaujme široký rozsah čitateľov.

Za knižku veľmi pekne ďakujem internetovému kníhkupectvu PreŠkoly.
Kúpiť si ju môžete napr. na tejto adrese.

Moje hodnotenie:

11 komentárov:

  1. Super recenze. Mě tohle nové vydání tak uchvátilo, že bude u mě pod stromečkem. Je nádherné! :)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Agathu mám moc ráda, už spoustu knížek jsem od ní četla. Právě vražda v Orient Expresu byla moje první od této autorky. Když jsem to četla poprvé, vůbec jsem netušila kdo je vrah. Ale jak jsem pochopila její styl začala jsem nacházet různé indície.
    http://life-by-marie.blogspot.cz/

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Takto som nad tým neuvažovala... Som zvedavá, či aj ja (keď pokročím ďalej) začnem čítať viac medzi riadkami. Ale dáva to zmysel.
      Ďakujem ti za komentár :).

      Odstrániť
  3. I love her books, especially Poirot and Miss Marple!!

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Thank you for comment. I have same feelings about her books. I think that the best stories are (just like you said...) about Poirot and Miss Marpel. They both are different, but I like them so much. Her books are good choise for every moments or mood.
      Have a nice day :)!

      Odstrániť
  4. Agathu Christie mám veľmi rada, čítala som aj tútu knihu (ale v inom vydaní). Film som ešte nevidela, len som videla fotku a Poirot vyzerá úplne inak, ako som bola zvyknutá... ale asi si pôjdem tento film pozrieť, tak som zvedavá, aký bude ten "nový Poirot" a čo naňho poviem. :-D

    Ten štýl vyšetrovania je skôr taký poirotovský, lebo napríklad slečna Marplová by takto postupovať nemohla... Ale súhlasím, že je to typický postup, napríklad si spomínam na "Karty na stole", kde sa vražda stala počas partie bridžu, takže jednotlivých hráčov Poirot vypočúva tiež pekne jedného po druhom.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Mňa osobne veľmi zaskočilo, ako vyzerá Poirot v novom filme... Ale nedbám :D. Určite si to taktiež plánujem pozrieť, no bola som prekvapená. Snáď sa nám však film bude páčiť obom :).

      Ďakujem ti za komentár. Potešilo ma, že spomínaš "Karty na stole", pretože (nečítala som to), ale po zhliadnutí to patrí k mojim veľmi obľúbeným prípadom :)).
      Čítala si slečnu Marplovú? Knižku o slečne mám doma, no ešte som sa do toho nepustila. Zaujímal by ma tvoj názor :).

      Odstrániť
    2. Hej, slečnu Marplovú som tiež čítala, a myslím si, že čo sa týka príbehov, že sú logické, ale prekvapujúce - v tom je to v podstate také isté ako v tých s Poirotom.

      Odstrániť
  5. Veľmi pekná recenzia. :) Ja som bola na film v kine a veľmi s ami to páčilo, milujem to obdobie módu aká vtedy bola všetko plus to bolo vtipné a tiež aj napínavé, kto spáchal vraždu. :) Páčil sa mi aj ten koniec ako to nakoniec dopadlo. :) Ale kniha je určite ešte lepšia ;)
    partofnicol.blogspot.sk

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem ti krásne :)! Tá móda a doba... úplne neskutočné! V tomto s tebou musím súhlasiť. Vždycky sa v tom vyžívam.
      Najnovší film som ešte zatiaľ nevidela, no áno... Knižka bola skvelá :).

      Odstrániť