utorok 27. septembra 2016

Dám ti aj slnko / Jandy Nelson

Dám ti aj slnko

Originálny názov: I'll Give You the Sun
Autorka: Jandy Nelson
Vydavateľstvo: Slovart
Rok vydania: 2015
Počet strán: 352

Dvojčatá Jude a Noe znamenajú jeden pre druhého všetko. Keď majú trinásť, Jude príde na to, že je krásna a Noe, že je gej. Noe miluje okrem sestry už len kreslenie a robí všetko pre to, aby sa dostal na prestížnu umeleckú školu. Jude zamestnávajú viac chlapci. O tri roky je všetko inak. Na školu snov sa dostala Jude, ale je z nej utiahnutá sivá myška, čo sa skrýva za svoje obrazy. Z Noema sa stal pártyboy a lámač babských sŕdc. A ich mama je mŕtva. Dvojčatá spolu ledva prehovoria a ani jeden vlastne nevie prečo. Neuvedomujú si, že každý z nich tvorí len polovicu príbehu, a keby si k sebe našli cestu, dokázali by poskladať svoj svet dokopy, získali by druhú šancu na šťastný život.

Kniha Dám ti aj slnko je veľmi známa nie len v zahraničí, ale úspech si vydobila aj u nás na Slovensku. Už krátko po jej vydaní získala množstvo pozitívnych ohlasov, a to aj od tých najzaritejších kritikov. Veľmi som si ju túžila prečítať. Veľmi, veľmi, veľmi... Avšak, tak ako sa mi to bežne stáva som jej čítanie neustále odkladala, až som sa k nej dostala teraz - po riadne dlhom čase. Moje očakávania boli poriadne zmiešané. Pozitívne ohlasy pre mňa už nehrali takú rolu, keď mnohé boli napísané dávno. Poriadne ma zniestili aj slová mojej kamarátky s ktorou sa zvykneme v otázke kníh zhodnúť. Na prvýkrát túto knihu ani nedočítala, no po tom ako sa k nej vrátila sa jej to zvláštnym spôsobom páčilo. Naozaj som nevedela čo mám čakať.

Začiatok bol ako taký obrovský kolotoč. Niektoré úseky boli geniálne, no niektoré naopak poriadne zaostávali. Nevedela som sa do toho začítať.
Neuveriteľne dlhé kapitoly by boli pre mňa zrejme obrovským prekvapením, no bola som o nich vopred informovaná. To isté platí aj o nezvyčajnom striedaní uhlov pohľadu. Totižto, keď boli kapitoly z pohľadu Noema, obe dvojičky mali 13 rokov. Keď boli kapitoly z pohľadu Jude, obaja mali 16 rokov a všetko bolo úplne inak. Bolo zvláštne stále sa vracať do minulosti a zase naopak. Zvláštne však neznamená zlé... Zo začiatku som sa žial dostala do bodu, kedy sa mi v spojení s obrovskou únavou v čítaní posúvalo veľmi pomaly a ťažko. Ale!

Potom sa niečo zmenilo. Niečo čo ma dokázalo obrať o slová, ale aj o akékoľvek prejavy emócií. To niečo menilo môj pohľad na celý príbeh a pomaly, ale isto pretváralo svet. Začalo sa to postupne. Ani za svet vám neviem povedať kedy presne sa to zlepšilo. Odrazu sa mi to však čítalo oveľa ľahšie. Dej sa mi prestal vliecť a ja som si čítanie užívala čoraz viac!

Milujem divné postavy. Vážne. Milujem, keď sú postavy svojské, jedinečné, zmätené a jednoducho
povedané iné. Noe bol však z počiatku vysoký kaliber aj na mňa. Bol taký divne divný, chápete? Ak nie, tak nevadí :D. Pomaly sa mi však chlapec, ktorý vlastil slnko, oblohu, jednoducho celý svet dostával pod kožu. Nie je ľahké ho pochopiť, no je ľahké mu odpúšťať. Nie vždy sa zachoval správne a rozumne, no takí sme my ľudia.
Od Jude by ste čakali, že bude klasickým dievčaťom, ktoré tak maximálne prechádza pubertou a objavuje samú seba. Omyl! Nie je divná. Má svoju osobnosť, svoje zvyky a názory... Život jej preteká pomedzi prsty a ona sa ním iba svojim zvláštnym spôsobom prebíja. Je viac ako jasné, že svet v ktorom žije a kolobeh v ktorom je uväznená ju ani troška nenapĺňa. Uzavrela sa pred svetom, a tak sa svet pomaly uzavrel pred ňou. 
Neviem povedať, ktorý uhol pohľadu ma bavil viac, pretože oba boli geniálne. Nehovoriac o genialite všetkých postáv, ktoré sa v knihe celkovo nachádzajú. Každá jedna by si zaslúžila byť tu spomenutá. Brian, Oscar... Všetci do jedného! Každí z nich má fascinujúcu osobnosť a mňa osobne naozaj veľmi bavilo ako ich autorka vykreslila.

Dám ti aj slnko je neobyčajná kniha, ktorá je akoby jediná svojho druhu. Akoby nemala žiadneho predchodcu. Autorkyn štýl je jedinečný a dokonale svojský. Cítim, že táto kniha nie je iba na jedno prečítanie. Aj po tisíci raz je schopná vám niečo ponúknuť a to sa nestáva tak často. Uvedomila som si, že keby som túto knihu teraz čítala po druhýkrát, páčili by sa mi aj tie pasáže, ktoré mi pôvodne prekážali. Teraz keď viem čo všetko predchádzalo mnohým skutočnostiam, nešlo by to inak. Som veľmi rada, že som si túto knihu napokon prečítala. Utvorila som si na ňu vlastný názor, ktorý sa bude časom ešte vyvíjať... Určite si ju plánujem niekedy prečítať viac krát :). Knihu vám odporúčam! Treba mať len otvorenú myseľ a žiadne očakávania. Nechajte sa jednoducho unášať.
A čo vy? Čítali ste túto knihu, alebo sa na to ešte iba chystáte :)?

Moje hodnotenie:

2 komentáre:

  1. Jéééj, taká som rada, že sa ti Dám ti aj slnko páčilo :) ♥ Pre mňa to je kniha, do ktorej som doposiaľ nalepila najviac "lepiek" v živote, pretože skoro na každej druhej strane sa vyskytla nejaká zaujímavá myšlienka, ktorá sa mi zapáčila.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja som to tak mala s Arim a Dantem, respektívne oveľa dávnejšie pri Portréte Doriana Graya :)... Ale to je teraz jedno :D. Aj ja som veľmi rada, že sa mi to nakoniec zapáčila. Musím priznať, že sa často v posledom čase pristihnem pri tom ako si normálne bežné situácie zo života spájam, alebo pretváram na Dám ti aj slnko :).

      Odstrániť