sobota 24. júna 2017

Vo svete Ginny Moonovej / Benjamin Ludwig

Originálny názov: The Original Ginny Moon
Autor: Benjamin Ludwig
Vydavateľstvo: Ikar
Rok vydania: 2017
Počet strán: 344

Ginny Moonová je navonok a v mnohých ohľadoch ako iní štrnásťroční tínedžeri: hrá na flaute v školskej kapele, každý týždeň trénuje basketbal, na hodinách angličtiny číta básne Roberta Frosta a zbožňuje Michaela Jacksona.
Lenže Ginny je autistka. Preto to, čo je dôležité pre ňu, ostatným ľuďom pripadá trochu... trafené: absolútna nutnosť začať deň presne deviatimi bobuľami hrozna na raňajky, jej posadnutosť Bábikou, ktorú v deviatich rokoch musela nechať vo vtedajšom domove, a nutkavé spriadanie tajných plánov na útek z domova, kde ju majú radi a konečne si ju chcú ponechať navždy. Deväťročnú Ginny traumatizujúcim spôsobom vzali vlastnej matke, ktorá ju týrala a zanedbávala, a posielali z jednej pestúnskej rodiny do druhej. Ginny napokon našla svoj „Navždydomov“ – bezpečné miesto s rodičmi, ktorí ju pestujú ako v bavlnke. Vari to nie je presne to, v čo dúfajú všetky deti v náhradnej starostlivosti? Ginny má však iné plány. Kradne, klame a zneužíva dobré úmysly tých, čo ju ľúbia, len aby opäť získala to, čo jej v súčasnom živote najviac chýba – svoju Bábiku. Dokonca sa aj dá kvôli tomu uniesť, ale realita ju zrádza a zneisťuje.

Ginny rozpráva svoj príbeh v prvej osobe, čím sa tento román zároveň stáva autentickým autoportrétom jej svojského, i keď pre okolie bizarného spôsobu vnímania vonkajšieho sveta. Je to príbeh outsiderky, ktorá sa snaží zaradiť, niekam patriť a porozumieť životu.



Ginny Moonová je neobyčajná hrdinka, ktorej konanie často nebudete chápať a časom sa za to zahanbíte. Na jej mieste by mnohí z nás konali inak, no ona sa snažila o veľmi ťažké rozhodnutia pre správnu vec i keď vedela, že si tým zničí budúcnosť a vlastné šťastie. V hĺbke duše však viete, že má pravdu. Že sa snaží o dobrú vec. Musím sa však priznať, že nebolo jednoduché zžiť sa s autistickým dievčatkom. Znepokojovali ju veci, ktoré bežných ľudí nie. Mala svoje zvyky, svoje zmýšľanie. Je to niečo podstatne iné než v obyčajných knihách.

Príbeh ako taký sa číta výborne. Stránky rýchlo ubiehajú a kapitoly sú veľmi krátke, čiže to vo vás ľahko vyvolá efekt "tak ešte jednu kapitolu".  Autor má jednoduchý a svojim spôsobom svojský štýl písania, ktorý podľa mňa sadne mnohým ľuďom. Nevenuje sa siahodlhým opisom, no zároveň dej nie je príliš zrýchlený a nedôveryhodný. Počas čítania sa ľahko dostanete do deja, pretože autor popisuje v podstate bežný život (aj keď nie tak celkom bežný, to chápeme...). Domácnosť v ktorej to nie je vždý iba rúžové, problémy v rodine, ťažké životné situácie... Nie je to iba plytký román, ale naopak nesie množstvo vážnych tém.

Mne osobne sa knižka páčila. Je možné, že som od nej čakala málinko viac, no sklamaná nie som. Ako hovorím, nebolo jednoduché zžiť sa s Ginny, no človek si ju svojim spôsobom obľúbi rýchlo. Moje srdce si získal aj Ginnyn "navždy otec", ktorý k nej pristupoval vždy trpezlivo, láskavo a veľmi priateľsky. Z "navždy mamy" som mala občas poriadne zmiešané pocity, pretože sa mi nie vždy páčil prístup k Ginny. Po jednej stránke som to chápala, no aj tak to nebolo celkom správne.

V knižke zažijete aj poriadne prekvapenia. Totižto autor si príbeh poriadne premyslel a svoj zvrat odhalil dokonale. Niektorých to možno neprekvapí, no verím, že niektorých naopak áno. Nie je to obyčajné dielo a určite vám ho odporúčam. Ak vám koniec koncov nezalahodí príbeh, obálka vám to vynahradí. V jednoduchosti je krása a to sa tu maximálne potvrdilo.
Kniha sa mi páčila, no mrzí ma, že ma až tak nestrhla. Bol to silný príbeh, diali sa tam zlé veci, ale skrátka ma to nejak nevzalo. Nedokázala som sa do toho vcítiť, prežiť to. Bavilo ma to, ale iba tak normálne. No za prečítanie to každopádne stálo :).

Internetové kníhkupectvo BUX.sk

Moje hodnotenie:

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára