pondelok 13. februára 2017

Ross Poldark: Návrat domů / Winston Graham

Originálny názov: Ross Poldark
Autor: Winston Graham
Vydavateľstvo: Baronet
Rok vydania: 2015
Počet strán: 456

Důstojník Ross Poldark se po letech vrací z americké války do rodného Cornwallu a těší se, že zase začne vést normální život, bude spravovat rodový majetek a ožení se s dívkou, kterou už léta miluje. Po návratu však zjišťuje, že otec je mrtvý, šlechtické sídlo i veškeré hospodářství zchátralé a že služebnictvo rozprodává všechny zbývající cennosti. Největší bolest však zažívá po zjištění, že se krásná Elizabeth zasnoubila s jeho bratrancem Francisem, protože se domnívala, že Ross ve válce zahynul. Zklamaný důstojník se ale navzdory všemu pouští do práce a snaží se dát do pořádku rodinný majetek a znovu otevřít otcův měděný důl. A také zapomenout na svou životní lásku a zvyknout si, že patří jinému. Pomáhá mu v tom mladičká Demelza, vlastně ještě téměř dítě, kterou najal jako služebnou, aby ji vytrhl z neutěšeného prostředí, v němž dosud žila. Vděčná dívka v něm vidí svého zachránce a odměňuje se mu hlubokým obdivem, ale zároveň usiluje o jistou míru samostatnosti. Vedle ní a s její pomocí se Ross znovu vrací do života…

Knihy a seriály idú pre nás knihomoľov akosi ruka v ruke. Asi tak ako kniha a čaj alebo dážď a čítanie. Skrátka chápete :D. V našich estetických srdciach plných fantázie je miesto pre vec na ktorú máme väčšina slabosť a tou vecou sú seriály. Niektoré nás upútajú viac, niektoré menej, no výber je každopádne obrovský. Keď je seriál spracovaný dobre, je historický a ešte k tomu je podľa knihy, tak je viac ako pravdepodobné, že si ho vychutnávam koľko sa len dá. 
Tak je to aj s Poldarkom. Tento príbeh ma lákal už naozaj veľmi dlhý čas, no vždy sa našlo niečo, vďaka čomu som to vždy odložila na neskôr. Nebola som rozhodnutá, či si chcem najprv prečítať knihu alebo vidieť seriál, preto rozhodla náhoda. Jednej noci som si len tak pustila seriál a už to tam bolo. Oči mi zaiskrili, srdce sa rozbúchalo, úvodná znelka mi lahodne znela v ušiach... Áno bola to láska na prvý pohľad ❤. Sami uznajte...



Ani som sa nenazdala a na seriály som bola závislá. Podarilo sa mi na to namotať aj maminu s ktorou sme obe série pozreli behom víkendu. Priznávam, že po dopozeraní sme naozaj mali problém ako vyriešiť otázku vlastej existencie. Bolo mi jasné, že knihu si musím prečítať ihneď. Nie za mesiac, nie za rok, nie "inokedy". Skrátka hneď. A tak aj bolo... V rukách sa mi ocitla už po pár dňoch a ja som bola nadšená už od začiatku. Totižto je radosť sa na ňu dívať. Obálka je absolútne úžasná! A ak ide o príbeh samotný, tak rozhodne nezaostáva.
Kniha sa delí na tri časti. V každej jednej hrdinovia prežívajú celkom inú životnú etapu a postupne do ich života prichádzajú zmeny. 

Ross Poldark sa po návrate z vojny musí vysporiadať s množstvom vecí. Jeho otec umrel a majetok, ktorý mu zanechal je veľmi chatrný. Sluhovia, ktorí sa mali o dom v neprítomnosti pána postarať nechali dom spustnúť, avšak to najhoršie zistenie na seba nenechalo dlho čakať. Jeho láska, ktorá mu sľúbila, že počká kým bude na vojne sa zasnúbila s jeho bratrancom. Ross musí všetko prijať a zachovať si chladnú hlavu. Pod rukou má množstvo nájomníkov a ľudia potrebujú jeho pomoc, preto musí myslieť na druhých viac ako na seba. Jeho problémy musia ísť často bokom... Ross prejde dlhú cestu kým sa začnú veci dávať do poriadku, no jeho láskavosť a dobré skutky mu budú odmenené. V dobe kedy sú rozdiely medzi ľuďmi až príliš veľké a kedy takmer všade panuje hlad a chudoba má práve Ross správne názory, ktoré sa na vznešeného človeka nepatrili, no o to viac ľudskosti dokazovali. Nezáležalo mu čo si o ňom myslí spoločnosť, dôležité preňho bolo, či koná správne pre ľudí, ktorí to najviac potrebujú.

Je ťažké popísať všetky pocity, ktoré vo mne príbeh vyvolal. Je to nadčasový román, ktorý si zaslúži pozornosť a svojich čitateľov. Autor má skvelý štýl písania a jednoducho vie čo chce povedať. Pre niekoho by možno Poldark mohol byť nudný, pretože dej plynie pomaly a všetko je rozpísané do detailov, avšak pre mňa to iba svedčí o autorovej šikovnosti. O opisy tu nie je núdza, ale to ani o fantastické momenty, ktoré človek môže prežiť spolu s hlavnými hrdinami románu. Mne osobne veľmi učarovalo prostredie v ktorom sa príbeh odohráva. Doba nie je ani troška ideálna, ako som už vyššie spomínala, no o to viac som dokázala oceniť konania hrdinov (prípadne naopak). Winston Graham je výborný vo vykresľovaní charakterov. Vtedajšie osobnosti bohatých pánov a naopak chudobných ľudí vykreslil geniálne. Jeho silnou stránkou sú aj opisy.  Autor má talent čitateľa krásnymi opismi (krajiny, ktorú milujem) doslova preniesť na miesta kde sa príbeh odohráva a medzi postavy. Opisy sú pre ľudí často nudnou záležitosťou, no tu by som ich nazvala atmosférickými.

Som veľmi rada, že som si knižku konečne prečítala. Neľutujem ani to, že som ako prvé videla seriál. Užívala som si momenty, kedy som mohla porovnávať rôzne scény, či sú rovnaké alebo ich pozmenili alebo, či sa v knižke nachádzajú nejaké, ktoré v seriály neboli. Poldark si ma získal a stal sa mojou srdcovou záležitosťou. Ross je skvelý hlavný hrdina, ktorý si určite získa srdcia nielen mňa, ale všetkých čitateliek. Demelza je taktiež skvelá. To snáď ani slovami opísať nejde :). Ospravedlňujem sa ak na vás táto recenzia pôsobí troška chaoticky, ale hovoriť o veciach, ktoré máme až príliš radi je veľmi náročné... Knihu vám určite odporúčam. Najmä milovníci klasiky by si ju určite nemali nechať ujsť :)!

Za recenzný výtlačok veľmi pekne ďakujem internetovému kníhkupectvu PreŠkoly
Knihu si môžete kúpiť, napr. TU.

Moje hodnotenie:

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára