nedeľa 5. februára 2017

Srdcu nerozkážeš / Krystal Sutherland

Originálny názov: Our Chemical Hearts
Autorka: Krystal Sutherland
Vydavateľstvo: Ikar
Rok vydania: 2017
Počet strán: 296

Henry Page nebol nikdy naozaj zamilovaný. Hoci sa považuje za beznádejného romantika, ešte sa mu nestalo, že by sa mu v blízkosti nejakej baby silno rozbúšilo srdce, že by pre ňu nemohol jesť ani spávať. Ale keď v maturitnom ročníku nastúpi do Henryho triedy Grace Townová, niečo sa v ňom pohne. Pravdupovediac, Grace nevyniká ktovieakým šarmom, nie je to typické dievča chlapčenských snov – kríva a chodí o palici, nosí neforemné a nadrozmerné chlapčenské oblečenie, vôbec sa o seba nestará, vyhýba sa spoločnosti ostatných. Učiteľ angličtiny ich oboch poverí vedením školského časopisu a Grace zrazu prebudí Henryho zvedavosť. Zaľúbi sa do nej, hoci o jej minulosti nič nevie. Postupne zisťuje, že Grace bola kedysi iná a začína tušiť, že v jej živote sa muselo stať niečo, čo ju hlboko poznačilo. Chce to vedieť, lebo by jej rád pomohol. A tak mu Grace všetko porozpráva...

Niektoré recenzie sa mi nepíšu ľahko a mám taký pocit, že aj pri tejto knižke to je podobný prípad. Či je to mojou lenivosťou a vyjdením z cviku alebo je to naozaj príbehom je zrejme iba vo hviezdach, no niečo mi hovorí, že príčinou budú oba faktory. Pri výbere Srdcu nerozkážeš som sa nejak zvláštne nezamýšľala. Mám rada väčšinu titulov od YOLi a takýto žáner je môjmu srdcu blízky, preto som si bez väčšieho zaváhania knižku ihneď vybrala. Nemala som od nej žiadne očakávania a popravde som nemala ani určitú predstavu ako sa to bude celé vyvíjať. Niekedy je fajn nechať sa prekvapiť :). 

Anotáciu som si poriadne prečítala až keď som držala knihu v ruke. Vtedy som pocítila iskričku nádeje, že toto môže skutočne byť to pravé orechové. Neviem ako je to možné, ale absolútne mi nedochádzalo, že táto kniha sa nazýva v originály Our Chemical Hearts - titul na ktorý som nejeden raz narazila a ktorý som "obkukávala". Bolo to pre mňa prekvapenie, no v pozitívnom slova zmysle. Jediné čo mi málinko prekážalo bola zmena obálky. V niektorých prípadoch mám oveľa radšej, keď vydavateľstvo knihe ponechá originálnu obálku a tak som to cítila i teraz. Avšak nevadí. Nemôžem povedať, že by to bola katastrofa, ktorá by mi nedala spávať.

Príbeh sa začína úplne plynule. Miesto toho aby sa hrdina klasicky tri hodiny predstavoval a aby sme sa ocitli uňho doma, začalo to okamžitou akciou a to prvým príchodom Grace do novej školy. Je na tom niečo fascinujúce, pretože sú len dve možnosti ako môžete Grace pri prvom stretnutí vnímať. Za a) Bude sa vám protiviť a onedlho na ňu zabudnete, b) Zaujme vás. A pokiaľ ste typ ľudí, ktorí milujú divných, neobvyklých, bláznivých, v niektorých prípadoch možno aj psychopatických knižných hrdinov, tak sa určite zaradíte do skupiny b)... ako aj ja. Grace by mohla prísť oblečená aj vo vreci na zemiaky a niečo by vás na nej uchvátilo. Možno že jej ľahostajnosť k okoliu alebo prazvláštna povaha. Každý z nás by si na nej našiel niečo svoje. Aby som to skrátila... Som naozaj rada, že autorka zvolila takýto začiatok. Možno že aj vďaka nemu som realitu prestala vnímať skôr než som sa nazdala :).


Autorkyn štýl mi sadol od prvej chvíle. Asi sa nezapriem. Totižto môžem milovať akékoľvek knižné žánre, no YA bude mať vždy miesto v mojom srdci. Milujem Greenovky (a nie, nevedú ma k tomu pohnútky aby som šla s davom), milujem Všetky skvelé miesta úžasnej autorky Jennifer Niven a diela Rainbow Rowell sú mi taktiež veľmi blízke. Preto bolo nad slnko jasné, že si zamilujem aj tvorbu Krystal Sutherland. Nešlo to inak. Uvedomujem si, že príbehy podobné tomuto tu boli, sú a aj vždy budú. Kúzlo je však v tom, keď autorka dokáže cez všetky tieto faktory pridať práve do jej príbehu niečo svojské, originálne a krásne.

Nečakala som to, no Srdcu nerozkážeš ma vskutku chytilo za srdce. Pár prvkov mi veľmi pripomínalo Všetky skvelé miesta, len v mierne pozmenenej verzii, no nedokážem to vytknúť. Ako som už spomenula... Aj tak to malo svoje vlastné čaro. Postavy boli výborné. Príbeh môžeme pozorovať pohľadom hlavného hrdinu Henryho, ktorý je svojim jemným humorom, originalitou, svojim spôsobom zvláštnou jemnosťou a citlivosťou veľmi sympatický. Nie je to jeden z hrdinov, ktorý sa potrebuje na niečo hrať. Človek si ho obľúbi vďaka jeho skvele vykreslenému charakteru. Nie je dokonalý. Napríklad Henry má problém o svojich myšlienkach hovoriť nahlas, no všetko čo chce vyjadriť dokáže krásne dostať na papier.

Grace je (prekvapivo) veľmi zvláštna. Milujem divné/zvláštne/jedinečné postavy, no niekedy bola Grace záhadou i pre mňa. Dlho, predlho som ju mala rada, no časom mi jej skutky tak troška prekážali. Chápala som ju, no... To sa ťažko vysvetľuje bez toho aby som vám niečo neprezradila. No myslím, že ak ste to čítali, tak ma aspoň troška pochopíte. Chápala som, že Grace to mala ťažké, no niektorými činmi mnohé veci iba zhoršovala. Ale ako hovorím. Nejde to vysvetliť bez toho aby som nevyzradila viac.

Zápletka bola tak troška predvídateľná. Bolo mi zvláštne, že by bolo také jednoduché všetko odhaliť, no začínam si myslieť, že to bol tak trocha autorkyn zámer. Prečo? Aby mohol prísť koniec a tam mohla všetko kráľovsky poprekrúcať. Myslím, že málokto by tipoval koniec akého sme sa dočkali. No i keď možno nie je podľa našich predstáv, zrejme je správny... Áno určite je. 
Táto kniha bola naozaj prekrásna a v mojej poličke si vyslúži svoje čestné miesto. Určite si ju niekedy prečítam znova a viem, že na ňu budem rada spomínať. Prečítala som ju takmer behom jedného dňa. Pohltila ma od začiatku a nepustila ma, až kým som nebola na poslednej stránke. A ja môžem povedať, že neľutujem ani sekundu strávenú pri nej, pretože to bol krásny čas :). Zamilovala som si úžasné myšlienky, ktoré sa nachádzajú takmer na každej strane...
A čo vy? Čítali ste už knižku Srdcu nerozkážeš alebo sa na to ešte iba chystáte :)?

Internetové kníhkupectvo BUX.sk

Moje hodnotenie:

4 komentáre:

  1. Moc pěkná recenze :) Už se opravdu moc těším na české vydání :) Vypadá to na skvělé čtení :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem krásne :). Dúfam, že sa ti to bude páčiť a čítanie si maximálne užiješ :)!

      Odstrániť
  2. Super recenzia. :) Knihu som čítala a veľmi sa mi páčila. Napriek tomu, že bola taký mix ostatných kníh zo žánru YA, mala niečo svojské, a to som si na nej zamilovala. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem :). Nemôžem inak ako súhlasiť... Taktiež mi pripomínala ako som už spomínala vyššie pár iných kníh, no aj tak mi prišla originálna. Mala skrátka svoje vlastné čaro. Som rada, že sa ti to páčilo :).

      Odstrániť