streda 7. augusta 2019

Veľmi vtipných... | Sedem rozchodov Amy a Craiga

Originálny názov: The Seven Torments of Amy and Craig (The Love Story)
Autor: Don Zolidis
Vydavateľstvo: Ikar
Edícia: YOLi
Rok vydania: 2019
Počet strán: 312

Stredoškoláci Amy a Craig tvoria zvláštny pár. On je nevýrečný milovník videohier, ona zas krásna, inteligentná predsedníčka študentského parlamentu. Ich vzťah tak prechádza mnohými úskaliami. Obaja majú pred sebou neistú budúcnosť a na pleciach doteraz nepoznané bremeno dospeláckej zodpovednosti. Craig sníva o vysokej škole, kde by zapadol, zatiaľ čo Amy sa stále hľadá. Pritom sa striedavo schádza a rozchádza s Craigom. Zamilovaný chlapec znáša odmietnutia ťažko, ale kým iný by sa k nerozhodnej Amy obrátil chrbtom, on nie. No koľkokrát možno zlomiť prvej láske srdce, kým si povie „stačilo“?
Sedem rozchodov, sedem sklamaní. Debutový román Dona Zolidisa je vtipnou aj horkosladkou sondou do jedinečnej a zároveň univerzálnej skúsenosti, akou je prvá láska.


...

Prvé lásky. Prvé rozchody. Prvé zlomené srdcia.
Obdobie mladosti je neopísateľné pre dospelých, nevyjadriteľné pre deti a mätúce pre tých, ktorí sú mladosťou zasiahnutí. Je však krásne. Cez všetky zmätky a chaosy, ktoré si my mladí prinášame do svojich dní, je toto obdobie prudkým a prekrásnym okamihom času, ku ktorému sa v spomienkach vždy radi s úsmevom na perách vrátime.
V týchto rokoch spoznávame množstvo ľudí a často si upevňujeme práve tie priateľstvá, ktoré s nami budú kráčať po celý život. Zisťujeme kým chceme byť alebo naopak práve kým byť nechceme. Nuž a učíme sa ľúbiť. Nachádzame vlastné hodnoty, hranice - teda pokiaľ sme schopní zistiť, že nejaké máme a učíme sa vážiť si šťastie iného. Chrániť si prítomnosť osoby, ktorá nám je milá.
Sme ešte neskúsení. Na vzťahy sa nedokážeme dívať, ako sa raz budú dívať naše staršie já. Nie sme poznačení, tak ako možno raz v budúcnosti budeme a tak je náš pohľad jasný. Nebojíme sa strácať rozum a vydávať zo seba všetko, skutočne všetko, čo v sebe máme.
Je pre nás ťažké sa zaradiť. Nájsť si svoje miesto. Nie každý to dokáže... Ale čo všetko vieme spôsobiť sebe a iným? Koľko dokážeme zniesť a kedy zistíme, že máme svoju cenu?

Sedem rozchodov Amy a Craiga ponúka nevšedný príbeh, ktorý i keď je vydaný na milosť a nemilosť trhu presýtenému románikmi pre mládež, predsa len obsahom žiari spomedzi všetkých navôkol. Netreba sa dať oklamať prvým dojmom, pretože na pohľad klame. Obálka je typickou, anotácia znie prakticky tiež ako niečo bežné, čo sme už čítali... Ale akonáhle sa začítate do deju a spoznáte postavy, zistíte že niečo je predsa len inak.

Pre mňa bol šokujúci smiech. Totižto už po prvej strane sa mojou izbou rozľahol hlasitý, zvonivý smiech a ja som s prekvapením zistila, že ten zvuk pochádza odo mňa. Čítala som ďalej a ďalej a smiala som sa čoraz častejšie a úprimnejšie.
Autor má totižto veľmi príjemný štýl písania, ktorý je absolútne ľahký, pohodový, ale i tak dokáže vyjadriť to čo potrebuje a vykresliť emócie, ktoré postavy prežívali. Páči sa mi, že sa na všetko díval s nadhľadom a útrapy opisoval s humorom. No i tak bolo cítiť, že problémy s ktorými sa potýkali postavy mali v ich malých svetoch svoju váhu.

Autor sa to nesnažil uhrať na vážny a hlboký príbeh, ktorý by lámal srdcia. Jednoducho písal, tak ako to cítil a ja s ním súhlasím - o svojom románe sa vyjadril, že je to, to najlepšie čo vo svojom živote vytvoril - a ja si myslím, že sa nemýlil. Pretože jeho kniha je úprimná a v tom získava svoju výnimočnosť a krásu.

Som veľmi milo prekvapená tým, ako sa mi už od začiatku páčila. Mala som obavy z toho, že jej dávam šancu, pretože i keď som si jej čítanie teda naplánovala, nemám v obľube tínedžerské knihy, ktoré v poslednom čase vychádzajú. Nemám pocit, že ešte prinášajú niečo nové a i keď ma to mrzí, chytám na ne averziu. Chvalabohu však, že som nepoučiteľná a dala som tomu šancu. Myslím si, že táto kniha mi dala presne to, čo som potrebovala, ibaže som sama nevedela, že to potrebujem.
Ťažko sa mi opisuje moje nadšenie, pretože ešte stále sa mi nechce veriť tomu, aké dobré to bolo. Ale so všetkou úprimnosťou vám hovorím, že Sedem rozchodov Amy a Craiga sa prečítať oplatí. Neľutujem, ani sekundu strávenú pri čítaní príbehu, pretože každá stránka vo mne vyvolala nejaký pocit. Postavy boli skvelé a hlavne prirodzene nedokonalé. Ich starosti a každodenný život bol normálny, ktokoľvek sa dokáže vcítiť do ich kože a to je výborné.

"Chvíľu som iba sedel a nikam sa mi nechcelo. Nechcel som,
aby sa tá chvíľa stala minulosťou."

Dovolím si povedať, že táto kniha naozaj vyčnieva v jej vlastnom žánri. Ponúka zábavu a celú kopu dojmov. Mne osobne sa veľmi páčila a nemám problém ju s čistým svedomím odporúčať ďalej. Spríjemnila mi leto a hlavne mi pohladila dušu. Vyvoláva množstvo myšlienok, nad ktorými sa dá uvažovať vrámci života a medziľudských vzťahov, nad ktorými som sa zamyslela s radosťou a dobre mi to padlo :)...


Moje hodnotenie:

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára