pondelok 11. októbra 2021

Príbehy na jesenné večery | Seasonal reading


Ahojte moji milí čitatelia :)!
Dúfam, že sa pri tomto článku spoločne zídeme a vymeníme si svoje tradície navzájom. Úprimne som sa celý deň tešila, až sa usadím a ukradnem si chvíľky na to, aby som vám spísala všetko, čo mám na mysli. O to viac sa teším, že je to o knihách, pretože toto jesenné obdobie vo mne akosi evokuje moje staré knihomoľské pohnútky a radosti viac.

Aj vy máte vo zvyku vyberať si knižky podľa ročných období? Jeseň je pre mňa osobne tým najvýraznejším a aj keď viem, a popravde aj rozumiem, že mnohí ľudia sa s týmto obdobím až tak nekamošia. Ja sa v ňom cítim najšťastnejšie. Dni, kedy je všetko oranžové a na ulici chrupkajú listy, po ktorých kráčam. Vo večery, kedy chutí teplý čaj najlepšie. V upršané popoludnia, kedy sa zababušená v deke môžem uchýliť k príbehom alebo skoré stmievanie, kedy sa spolu doma zídeme a sledujeme filmy. Všetko je tak nejak krajšie. Myslím si, že práve na tomto období sa dá nájsť veľmi veľa predností, vďaka ktorým by sa ľudia mohli cítiť bližšie k sebe. Áno, leto je zábavné a ide ruka v ruke so spomienkami a časom stráveným s priateľmi. Ale jeseň? Tá je o spoznávaní svojho vnútra. O hlbšom kontakte so samým sebou a o učení sa toho, ako žiť v pokoji. A všetka táto sebareflexia a čas ticha na mňa pôsobí veľmi upokojujúco.

Tento čas sa však naozaj spája, ako som už aj spomínala, s príbehmi. Dobrými, mrazivými, zábavnými, či romantickými... Každý v nás dokáže zanechať pocit, ktorý nám ovplyvní deň. Od malička som bola takýto sezónny čitateľ a tak sa mi mnoho konkrétnych kníh spája s obdobím, ktoré vám tak veľmi ospevujem. Ktoré by som vám však odporúčila na tento rok?

1. Vražda morskej panny
Táto kniha nevyšla tak dávno vo vydavateľstve Lindeni. Je to príbeh o Hansovi Ch.Andersonovi, ktorý je náhle obvinený z vraždy a na svoju obhajobu sa snaží krvopotne vyriešiť prípad, ktorý je skutočne len pre silnejšie povahy. Na ulici Kodane sa dejú zverstvá o ktorým by sa nám ani nesnívalo a autori vás dokonale prenesú do atmosféry, ktorá je viac než len mrazivá. Pokiaľ hľadáte spoločnosť do daždívých dní, tak táto kniha do nich svojou ponurou atmosférou dokonale pasuje.

2. Hana
Príbeh z celkom iného súdku, ale dnes keď som premýšľala nad pomyselným zoznamom jesenného čítania, Hana mi prišla na myseľ. Je to krásne bolestná knižka, pri ktorej by vám dlhé tmavé večery nádherne ubiehali. Dojme vás, rozosmúti, ale dojem vo vás zanechá natoľko hlboký, že budete vďačný za tieto pocity. 

3. Rebecca
Trocha klasiky nikdy nezaškodí! A Daphne du Maurier je kráľovnou, tak trošku gotických a najmä zaujímavých príbehov, ktoré vás až zázračne rýchlo vtiahnu do deja. Na jeseň sú dokonalé a pokiaľ by ste o jej tvorbu mali záujem, tak vám určite odporúčam aj Hostinec Jamajka, ktorý mám možno ešte aj o kúsok radšej. Nech je však ako chce, všetky od nej sú famózne :)!


4. Harry Potter (ktorýkoľvek diel!)
Harry Potterom nemôžete nič pokaziť. Jeseň je obdobie, kedy sa aj vy môžete vrátiť do Rokfortu, o ktorom ste isto iste taktiež snívali vo vašich detských snoch (a možno aj tých dospelých). Ja osobne mám tiež vždy podobný pocit ako Harry, a to že sa vraciam domov, zakaždým ako sa vrátim k tejto milovanej sérii. Garantujem vám, že sa zabavíte, budete napätý a najmä k vám dorazí nostalgia, ktorá vás neopustí až do konca. Nezáleží na tom koľko krát ste to už čítali... vždy je vhodný čas!

5. Búrlivé výšiny
Ďalšia klasika. Do tretice už síce žiadna nebude, ale Búrlivé výšiny postačia. Čítali ste ich už niekedy? Pretože toto je ten typ príbehu, ktorý môžete prečítať aj viackrát a neomrzí. Dokonalá atmosféra. Majstrovský napísané dielko. Spolu s ňou by sa vám mohla páčiť aj Jana Eyrová. Obe knižky vás zavedú na hmlisté slatiny a anglické sídla, no Búrlivé výšiny sú predsa len možno ešte o kúsok ťaživejšie. A to sa na jeseň hodí!

6. Neobyčajné deti slečny Peregrinovej
Och, pamätám si ako som sa poprvýkrát bála, keď som to čítala. Každých pár stránok som narazila na desivé fotografie, z ktorých mi nebolo príjemne a príbeh sa uberal smermi, vďaka ktorým boli moje nervy na tenkom ľade. Veľmi som si to však užila! Aj vtedy bol upršaný deň a von takmer mrzlo. Zabalila som sa do deky a ku koncu dňa som mala knihu prečítanú. To isté radím aj vám. Nebudete to ľutovať :).

Tak čo kamoši? Našli ste si z pomedzi mojich tipov niečo, čo vás oslovilo? Hodia sa vám na jesennú pohodu? Budem sa veľmi tešiť, keď mi napíšete o tých svojich príbehoch alebo aj ako sa máte. Ja vám však želám jediné, majte sa krásne a užívajte jeseň :)!

5 komentárov:

  1. Určitě vybírám knihy podle nálady a ta se dost odráží v tom, jaké je období, nebo i počasí.
    Harry Potter je taková podzimní jistota, už dlouho jsem ho nečetla a právě se na něj zase chystám 😊

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ako som povedala na Harryho je vždy správny čas, tak dúfam že ťa privedie do nostalgickej pohodičky a príjemne si zaspomínaš na detské časy 😊 !

      Odstrániť
  2. Tiež som sezónny čitateľ :) a možno aj sezónny filmovo-seriálový pozorovateľ (?). :D Nemusia to byť nutne všetko príbehy, ktoré majú vyslovene atmosféru jesenného obdobia - stačí, že sa mi daný príbeh s jeseňou nejakým spôsobom spája. ❤ Takou mojou najviac jesennou a najobľúbenejšou knihou je Volání netvora od Patricka Nessa. ❤ Túto jeseň si ju chcem prečítať znova, ale tentoraz mám v pláne spoznať ju vo forme audioknihy. Už sa veľmi teším. :) Nuž a momentálne čítam Zrádné mlhy a House of Hollow, čo sú príbehy ako stvorené na toto obdobie. :) Vďaka za tipy ✿ na Rebeccu sa niekedy chystám, aj napriek tomu, že film ma moc nezaujal. :/ Maj sa krásne. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ale áno. Aj niektoré filmy majú sezónnu nálepku. Napríklad v zime Láska cez internet musí byť 😅! Som zvedavá, či sa ti bude páčiť rovnako keď si ju vypočuješ a nie prečítaš. Ja osobne som ešte stále neprišla na chuť audiokniham, ale verím že to som len ešte nenašla tú správnu. Môže to byť rovnako dychberúci zážitok ❤️

      Odstrániť
    2. Veru, je to úplne iný level ❤ myslím si, že príbeh Volání netvora bude v takejto forme pôsobiť ešte silnejšie, lebo predsa len budem to „netvorovo volanie“ skutočne počuť priamo v ušiach. :D :) ❤ Ak niekedy budeš chcieť skúsiť počúvať audioknihy, možno by na začiatok bolo najlepšie niečo, čo už poznáš a máš rada z knižnej podoby. Napríklad úžasná bola slovenská verzia Pýchy a predsudku alebo krásne tiež boli české Hvězdy nám nepřály. :) ❤ Ešte sa chystám aj na slovenskú Annu zo Zeleného domu. No a moja najobľúbenejšia top srdcovka je audiokniha Smrtka od Neal Shustermana. ❤ :)

      Odstrániť