nedeľa 9. apríla 2017

Demelza: Dáma z chatrče / Winston Graham | Poldark 2

Originálny názov: Poldark - Demelza
Autor: Winston Graham
Vydavateľstvo: Baronet
Rok vydania: 2016
Počet strán: 504

Ross Poldark se vrátil po ukončení války za nezávislost z Ameriky do rodného Cornwallu, ale stále víc se vzdaluje elegantní a distingované společnosti, z níž vzešel. Po otcově smrti a ztrátě milované ženy se ožení s chudou a zavrhovanou dívkou Demelzou, které se ze soucitu ujal a již zaměstnal ve svém domě jako služebnou. Tento nerovný sňatek však ještě víc zjitří jeho rozpory s lidmi, jež kdysi považoval za své přátele. Mladičká Demelza ovšem musí svádět ještě tvrdší a bolestnější boj než Ross – snaží se přizpůsobit světu svého muže, jehož oddaně miluje, vzdoruje nevraživosti lidí, kteří jejímu soužití s Rossem nepřejí, a snaží se zajistit své místo na slunci nejen pro sebe, ale i pro jejich dítě, jež přichází na svět. Zároveň stojí při svém manželovi v jeho snaze uvést do pořádku rodový majetek, především měděný důl, a zajistit místním lidem jejich práva, což je v oblasti sužované bídou a propastnými společenskými rozdíly přetěžký úkol. Demelza se s nasazením sil mění za pomoci Rossovy sestřenice Verity ze služebné v paní domu, ale zjišťuje, že překročit hranici mezi společenskými třídami není vůbec snadné. Čeká ji ještě mnoho bouřlivých let, která prověří pevnost jejího vztahu s Rossem, a během nichž se budou muset utkat s nepřítelem odhodlaným způsobit jim hrozivé problémy…

Len nedávno ste na blogu mohli naraziť na recenziu knihy Ross Poldark: Návrat domů. Určite sa v nej objavilo veľa nadšenia a ospevovania seriálu (ktorému sa nevyhnem ani tu :D) a knižku som, pokiaľ sa dobre pamätám odporúčala ďalej. Áno séria Poldark je ten prípad, kedy som ako prvé videla seriálové spracovanie a až potom sa pustila do knihy. Pozrieť si to, bol spontánny nápad, no jeden z najlepších za posledný čas. Zamilovala som si prostredie v ktorom sa príbeh odohráva, dej, či situáciu a samozrejme si moje srdce ako inak získali aj postavy... Na knižky som bola veľmi zvedavá, takže som sa do nich pustila už čoskoro. Prvý diel nesklamal. Už od začiatku sa mi páčil autorov štýl písania, ktorý bol ako som už dávnejšie spomínala veľmi "atmosférický". Vďaka jeho opisom dokáže ľahko čitateľa preniesť medzi stránky knihy, čo si ma získalo od prvej chvíle. Avšak. Skonštatovala som, že aj keď je kniha výborná, seriál sa mi páčil o niečo viac. Prišiel mi emotívnejší, respektívne tomu dodal dušu alebo ten správny nádych. Nuž ako sa mi páčila Demelza?


Pokiaľ ide o seriál, tak Demelza si moje srdce získala od prvej sekundy čo bola na scéne. V knihe to nie je inak... Demelza je skutočne výborná, ale aj inšpirujúca postava. Jej prístup k životu ma dokáže často milo prekvapiť a prinúti ma zamyslieť sa. Ukazuje, že keď človek chce, tak možné je všetko. Je to postava, ktorá prešla obrovskou zmenou a doslova čitateľovi rozkvitá pred očami.
Demelza sa narodila do nízkej vrstvy. Jej otec pracoval ako horník a rodina trela biedou, pretože aj to málo otec míňal na alkohol. O súrodencov nemala núdzu a tak bolo na jej pleciach viac povinností, než by sa komukoľvek páčilo. Doma znášala bitky a týranie. Vykonávala ťažkú a tvrdú prácu a jej život nebol ani trocha jednoduchý. Avšak po príchode do domu Rossa Poldarka sa Demelzin život úplne zmení. Spozná nepoznané a stane sa celkom novou osobou. Z horníkovej dcéry sa stáva dáma. Naučí sa čítať, písať a správať. Avšak jej žiarivá osobnosť ju sprevádza životom ďalej. 
Nech sa stane čokoľvek, nikdy jej nezmizne úsmev z tváre a pozitívny prístup k životu. Aj keď sa stane dámou, ostane jej niečo z jej nespútanosti, ponechá si svoju svojhlavosť a vlastné názory. Vždy koná podľa toho, čo jej káže srdce a je oddaná pre svoju rodinu. Demelza určite patrí k ženským hrdinkám, ktoré by mohli byť príkladom pre čitateľky :).

Popravde tu bolo asi od začiatku jasné, ako sa mi bude kniha páčiť. Dá sa povedať, že jej čítanie je krok na istotu. Boli iba dve možnosti, a to: a) buď sa mi to bude páčiť rovnako ako prvý diel, alebo b) bude sa mi to páčiť ešte viac. Problém je v tom, že ani za svet neviem, ktorá z možností sa konala. Totižto páčiť sa mi to určite páčilo rovnako, no niektoré scény ma možno chytili za srdce viac. Takže asi druhá možnosť... Ak však mám byť úprimná, tak stále sa neviem zbaviť pocitu, že seriál mám o niečo radšej. Akoby vyplnil každé jedno prázdne miesto a dotiahol to do dokonalosti. Niežeby boli knihy zlé, no ten maličký kúsoček, ktorý im pocitovo chýba doladil seriál. No aj tak sa mi veľmi páčili. Je to veľmi oddychové a pohodové čítanie. Zakaždým máte pocit, že ste s hrdinami príbehu prežili dlhý čas a istú životnú etapu, vďaka čomu vo vás ostane veľmi príjemný a spokojný pocit. Je vidieť, že autor mal príbeh premyslený a vedel čo robí. Do ďalších dielov sa rozhodne chystám pustiť a knihu vám samozrejme odporúčam. Myslím, že vás nemá čím sklamať... iba naopak :)!

Za knižku veľmi pekne ďakujem internetovému kníhkupectvu PreŠkoly.
Knihu si môžete kúpiť, napr. TU.

Moje hodnotenie:

2 komentáre:

  1. Achh, tak to je skvela racenzia! :)) Nalákala si ma na cely serial, pretoze si pamatam, ze si ho ospevovala. Odkial ho pozeras? Pretoze som hladala na uloz.to a nejako to tam nevidim :D Z kade pozeras? :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem ❤️. Ani nevieš ako veľmi si ma práve potešila :D! Milujem ten seriál a mám obrovskú radosť, že som ťa nakazila nadšením a tým pádom to skúsiš... Dúfam, že sa ti to bude páčiť (ak tak, budem rada keď sa ozveš :D). No ja to pozerám online, cez TopSerialy :).

      Odstrániť