utorok 13. novembra 2018

Ničnever: Pozoruhodné skúšky Morrigan Crowovej

Originálny názov: Nevermoor - The Trials of Morrigan Crow
Autorka: Jessica Townsend
Vydavateľstvo: Ikar
Rok vydania: 2018
Počet strán: 352

Nad Morrigan Crowovou visí kliatba. Narodila sa v deň Zvečerenia, a preto ju obviňujú zo všetkého zlého, čo sa stalo, od krupobitia po infarkty. Čo je však najhoršie, podľa kliatby je odsúdená na záhubu a zomrie o polnoci po dovŕšení jedenásteho roku života. Kým Morrigan odovzdane čaká na svoj osud, objaví sa pozoruhodný neznámy muž Jupiter North. Unesie ju do tajného magického mesta zvaného Ničnever, čím ju zachráni pred prenasledovateľmi – tieňovými jazdcami a poľovníckymi psami z čierneho dymu. Morrigan sa ešte dozvie, že Jupiter si ju vybral ako uchádzačku o miesto v najprestížnejšej organizácii v meste – v Spolku výnimočných. Aby doň vstúpila, musí podstúpiť štyri ťažké a nebezpečné skúšky. Súperiť pritom bude so stovkami iných detí, pričom každé sa pýši extrémnym nadaním. Morrigan však žiaden talent nemá. Ak chce zostať v bezpečí Ničneveru, musí nájsť spôsob, ako uspieť. A to rýchlo. Inak jej nezostane nič iné, len opustiť mesto a čeliť neblahému osudu.

Keď knižky čítate od detstva a tak akosi vám zostali vo vašom živote, často sa pristihnete pri otázke, čo vás prinútilo ich tak veľmi milovať. Spomínate si na úplne prvé dobrodružstvá a spoločnosť priateľov, ktorých ste získali a na momenty, kedy ste boli v bezpečí, začítaný a dokonale šťastný. Väčšina z nás, na tomto mieste, knihy miluje a žije nimi, ibaže všetci si vzťah k nim vytvárame rôzne. Knihomoli vznikajú v každom možnom veku a ja som veľmi šťastná, že som bola práve tým detským šťastlivcom, ktorému fantázia pracovala na plné obrátky. Sú však aj deti, ktoré knihy objavujú v puberte a ja verím, že Ničnever je knihou, ktorá by u človeka lásku k príbehom mohla vytvoriť veľmi jednoducho. U mňa, ako aj u väčšiny z vás to boli krásne klasické príbehy, ako Harry Potter, Anna zo Zeleného domu, nuž a aj tvorba sestier Brontëových. Knihy však vychádzajú neustále a i keď čas od času sa nájdu lepšie tituly, či horšie. Ničnever je iskričkou nádeje, pre každého človeka, čo túži po dobrodružstve a zážitku.


Táto kniha má čaro a keď vám ju odporúčam, nie sú to len plané slová a prázdne sľuby o jej fantastickosti.Vykresľujem vám ju s čistým svedomím a tak ako aj vám, už niekoľkokrát som ju odporučila i iným ľuďom - v kníhkupectve, v ktorom pracujem. A viete čo? To pravé kúzlo som ešte len zazrela. Nezáleží na tom, či si v jej stránkach listovalo dieťa, starý pán alebo mladá žena. Každý jej podľahol a našla si svoj nový domov u nových majiteľov. No najmä nikto, kto ju držal v ruke, neodchádzal sklamaný, nahnevaný, či neistý. Každému hral na tvári úsmev a keď si Ničnever obzerali doslova som videla vo vzduchu okolo nich čiastočky kúzla, ktoré starých spravilo deťmi a deťom poskytlo rozlet fantázie. Tí ľudia žiarili spôsobom, akým sa už často nevidí.

Morrigan vám prirastie k srdcu. Je to hrdinka, ktorá má množstvo chýb a vinne sa cíti, aj za celkom zbytočné veci. Jej zmýšľanie niekedy nedáva celkom zmysel, no viete čo? To sú detaily. Je chybná, ako každý človek, no zároveň je statočná a svojhlavá, čo sa mne osobne veľmi páči. Nie je ovplyvniteľná a na všetko má svoj vlastný názor a správa sa sama podľa seba. Nie je to afektované dievča, ktoré sa pridá k väčšinae, vystačí si aj sama alebo len s ozajstnými priateľmi, ktorý za to stoja. Čo je skvelým vzorom pre deti, ktoré sa možno niekedy boja nepodriadiť väčšine a neukazujú svoju jedinečnosť, pretože je iná.

Ale odhliadnuc od skvelých postáv… Pane Bože ten magický svet! Popri čítaní som sa cítila, ako v nebi. Vždy som túžila po vianočnom Rokforte a každý jeden rok ma sprevádzajú predstavy jeho vyzdobenej siene, no v Ničneveri si autorka taktiež dala poriadnu námahu pre uspokojenie tých pravých “knihomoľských gurmánov” a vytvorila atmosféru, ktorú si nemôžete nechať ujsť. Jej prvky zasadené do príbehu mi pohladili dušu a prinútili ma túžiť zažiť ich, odskúšať, vidieť, prežiť… Zase som sa cítila, ako za detských čias, kedy bolo jednoduché veriť, že všetko je možné.

Zápletka nie je detinská, nie je jednoduchá, ani hlúpa… Potrápi vás. Celkovo, čo sa cieľovej kategórie Ničneveru týka, jej obrovskou výhodou je to, že žiadnu nemá. Deti, dospelí, starí, nuž vhodná je pre kohokoľvek, pretože decká si pri nej užijú dobrodružstvá o akých nesnívali a dospelí poskytnú svojej mysli zaslúžený oddych a radosť. A tá obálka! Ničnever vám poteší, aj zmysly. Získa si vás na prvý pohľad, takže ak ste nadobudli pocit, že je pre vás tou pravou voľbou, neváhajte a choďte do toho :)! Myslím si, že moje nadšenie je veľmi evidentné.


Moje hodnotenie:

2 komentáre:

  1. Tak tento článok ma presvedčil! V kníhkupectve som po tejto knihe pokukovala(hlavne kvoli obálke), ale vravela som si, že to bude veľmi detinské a primitívne. Ale keď som tu videla slová ako "vianočný Rokfort", tak je rozhodnuté. Túto knihu musím mať! :D
    Len by ma zaujímalo či sa plánuje séria, alebo je to len táto 1 kniha?

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Nie, nie... Táto kniha naozaj prakticky nemá absolútne žiadnu cieľovku a tak, ako by som ju odporučila tebe, sebe, mamine (s ktorou si dohadzujeme tipy), tak aj deckám, ktoré ešte len knižný svet objavujú a ich vek je samozrejme nižší. Pobaví každého O:). Inak, ale ani nevieš, ako si ma potešila, že práve moja recenzia ťa presvedčila a rozhodla v prospech Ničneveru!
      V angličtine už vyšiel druhý diel. Nie som si istá koľko ich má byť dokopy :).

      Odstrániť