nedeľa 23. júna 2019

Zostaň, kde si, a potom odíď

Originálny názov: Stay Where You Are and Then Leave
Autor: John Boyne
Vydavateľstvo: Slovart
Rok vydania: 2019
Počet strán: 216

V deň, keď vypukla prvá svetová vojna, Alfiemu Summerfieldovi sľúbil otec, že nikdy neodíde bojovať, no hneď nasledujúci deň svoj sľub porušil. O štyri roky neskôr Alfie netuší, kde jeho otec naozaj je, myslí si, že je na špeciálnej tajnej misii. Raz, keď na stanici King's Cross čistí topánky, úplne náhodou zazrie na papieroch vojenského doktora otcovo meno. Prekvapený a zmätený Alfie zistí, že jeho otec je v nemocnici, v špeciálnej nemocnici pre vojakov s nezvyčajnými ťažkosťami. Alfie sa rozhodne otca z tohto čudného skľučujúceho miesta zachrániť.

Na tom Johnovi Boynovi niečo je... Neviem, akým spôsobom si ma vie získať každou jeho knihou a prečo k nemu tak veľmi vzhliadam, ale nech je ako chce, jeho tvorba má v mojom srdci čestné miesto.

Veľmi sa mi páči jeho autentickosť. Kníh napísal viac, no nedokázala by som ich označiť rovnakými, či podobnými. Každá jedna je úplne iná a odlišná vo svojej podstate. Ak ich aj niečo spája, tak sú to len hlavní hrdinovia, ktorých tvoria deti a ich pohľad na svet a spoločnosť. O to viac však jeho príbehy považujem za výnimočné a úprimné. Pokiaľ píše o vážnych témach, ako je napríklad vojna, tak mi jeho detskí hrdinovia vedia navodiť ešte hlbšie emócie. To, akí sú nevinní a zároveň, ako môžete pozorovať vplyv udalostí, na ich detskú dušu... vtedy si je John zrejme dobre vedomí toho, čo robí. Ak však ide o odľahčenejšie témy, vtedy vám deti dajú akoby zrkadlo na vašu osobnosť a život, ktorí vediete. Ukážu vám, ako veľmi sa meníme dospievaním a tlakom spoločnosti. Nepôsobí to však, ako výčitka, či premoralizovaná kniha. Je to len číra úprimnosť, ktorá vás chytí za srdce.

Zostaň kde si, a potom odíď je príbeh na vážnejšiu tému i keď to nie je tak priamo vojnová kniha, ako napr. Chlapec na vrchole hory, či v pásikavom pyžame. Azda je to o trochu ľahšie, no netreba to podceňovať.

Alfie prežíva vojnu vo svojom domove. Mama je celé dni v práci a on namiesto školy chodí potajomky čistiť topánky na vlakovú stanicu. Počúva príbehy cudzích ľudí. Rozpráva sa s nimi o ich dňoch a povinnostiach, a každého charakter spoznáva podľa tých najjednoduchších tém, či drobností. Doma hádže mame do peňaženky aspoň málo drobných navyše, aby si to nevšimla a sleduje jej silnú rolu v domácnosti, pretože na jej hlave stojí všekto. Nik im nepomôže.

O otcovi však od vojny nevie. Áno, prichádzali listy. Najprv boli zábavné, celkom pozitívne naladené, ale napokon Alfie usúdil, že sú čoraz zvláštnejšie a zmätenejšie, až neprišli žiadne.
Ťažko povedať, či existujú náhody, no jeho práve okamih šťastia a náhody, naviedol na cestu k ockovi. Ibaže, čo ak je všetko inak...

Páči sa mi tento nápad a téma. Naozaj páči... Namiesto opisovania bojov a vojnového diania sa autor povenoval vojakom a ich duševnej stránke. Tomu, ako zabíjanie ľudí a celkovej ľudskosti, zabíja aj dušu tých, čo bojujú. "Špeciálna nemocnica pre vojakov s nezvyčajnými ťažkosťami" je inak povedané psychiatrická liečebňa. A práve jej návšteva bola pre mňa výraznou časťou knihy. Opis tých boľavých myslí a nielen tiel...

Vojna každého niečím poznačí a zanechá mu rany každého druhu, no psychike vojakov by sa určite malo venovať viac. Čítať akými zraniteľnými ostali. Ako umelo si vytvárali v mysli nevinnosť a lepší svet. Bolelo ma to, ale opäť raz si vážim Johna Boyna. Totižto táto kniha vám má čo ponúknuť a nikdy sa nedajte oklamať detským pôsobením, ktoré môžu jeho knihy vyžarovať. Je to klamlivé.  Obsahujú mnoho právd a popravde nie je veľká šanca, že by sa vám mohli nepáčiť.
Tie, ktoré sú preložené do slovenčiny mám prečítané zrejme všetky a tak sa začínam vážne zamýšľať nad tým, že by som to skúsila v anglickom jazyku. Tam sa nachádza aj jeho nedetská tvorba, ktorá ma zaujíma a rada by som sa na ňu pozrela. Avšak necháme sa prekvapiť.
Ja vám len s čistým svedomím odporúčam, nielen Zostaň, kde si, a potom odíď, ale aj akúkoľvek knihu z jeho tvorby.

Za poskytnutie recenzného výtlačku veľmi pekne ďakujem internetovému kníhkupectvu PreŠkoly.
Som šťastná, že som si mohla, aj vďaka nim doplniť zbierku...
Ak vás knižka zaujala, môžete si ju kúpiť, napr. na tejto adrese. (...samozrejme, aj mnoho iných :) )

Moje hodnotenie:

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára