utorok 1. decembra 2020

Rozhovory s priateľmi | Môže autorka vidieť priamo do duše?

Originálny názov: Conversations with Friends 
Autorka: Sally Rooney
Vydavateľstvo: Lindeni
Rok vydania: 2020
Počet strán: 296

Inteligentný debut od autorky oceňovaného románu Normálni ľudia rozpráva príbeh dvadsaťjedenročnej dublinskej študentky a poetky Frances, jej kamarátky Bobbi a o dekádu staršieho bohátého manželského páru Melissy a Nicka, s ktorým vytvoria nečakané spojenie. Keď sa však Frances a Nick nečakane intímne zblížia, musí chladná intelektuálka, ktorá doposiaľ chodila iba s lesbičkou Bobbi, prvý raz v živote čeliť vlastným neovládateľným emóciám.
A má vôbec ľúbostný trojuholník šancu na prežitie?
...

Sally Rooney sa veľmi rýchlo vypracovala na pozíciu autorky, ktorú vám veľmi predstavovať nemusím. Jej román s názvom Normálni ľudia vyvolal obrovskú vlnu tých najrôznejších recenzii len pár mesiacov dozadu a jej novinka Rozhovory s priateľmi takmer okamžite bežala na priečky bestsellerov. Zaslúži si ale toľko pozornosti?

Za mňa určite áno! Neviem nakoľko si spomínate, ale práve jej spomínaní Normálni ľudia boli príbehom, ktorý ma úprimne nadchol. Bola som fascinovaná do akej hĺbky autorka dokáže zájsť a najmä ako v jednoduchosti nachádza krásu. Jej písanie nie je komplikované, ani rozvláčne. Je skôr jedinečné, priame a nezvyčajné, nakoľko ma ani tentoraz neprestáva udivovať absencia priamej reči. 

Už od samého začiatku som bola odsúdená na okamžité čítanie jej novinky, no poviem vám, že ľutovať to veru neľutujem. Aj svojou druhotinou si u mňa drží Sally latku poriadne vysoko. Nechcem jej knižky porovnávať, pretože aj keď tam cítiť podobnosti prejavujúce sa v jej špecifickom štýle, vnímam to ako rozdielne diela na ktoré treba brať iný meter. A tak budem fér.

Pretože aj keď som nadšená a od Sally by ma evidentne bavil aj napísaný nákupný zoznam, táto kniha mala svoje slabé stránky. Je však veľmi vyvážená. Tak ako niektoré krátke momenty zlyhávajú, následne prichádzajú pasáže, ktoré vás ubezpečia, že to čo čítate za to stojí.

Vyzdvihnúť musím najmä psychologickú stránku príbehu a schopnosť autorky preniknúť do tých najhlbších a istým spôsobom najprimitívnejších pohnútok nás ľudí. Jej písanie je natoľko úprimné, až som mala pocit akoby chvíľami čítam ten zlomyseľný hlások, ktorý sa občas vynorí v mojej mysli a sama nerozumiem tomu prečo sa tam nachádza a tomu čo sa mi snaží povedať. Všetci však v sebe máme kúsok toho zlého. A v týchto knihách sú hrdinovia doslova nahí od toho, akým spôsobom autorka odkrýva práve tieto ich tajné túžby, maniere a myšlienky, ktoré bežne bývajú skryté a plné hanby. Ako odkrýva ich emócie... Práve to na tom však tak veľmi milujem. Je vidieť, že Sally skutočne rozumie tomu, čo píše a tomu, čo je človek schopný cítiť.

Sally nepíše o ničom inom než o bežných ľuďoch a o obyčajnosti všedných dní. Jej knihy sú naozaj o tých najbežnejších z najbežnejších ľudí čeliacim tým najbežnejším situáciám opísaným neobyčajným spôsobom. Zvláštne vykreslenie, však? Ale iné slová by to nepovedali lepšie.
Je totižto fascinujúce písať surovo bez surových slov. A drsne bez krutosti. Všetko vás tu však zasiahne tým správnym spôsobom a väčšina z vás sa dokáže stotožniť s tým, s čím hlavní hrdinovia bojujú a čomu v ich životoch čelia.

Za mňa vám aj príbeh Bobbi a Frances môžem len a len odporúčať. Tak ako Normálni ľudia nesadli každému, ani táto kniha nedokáže zaujať všetky skupiny čitateľov. To je však v poriadku. Verím, že tých, ktorých si má nájsť - si aj nájde. Hádam medzi nich patríte aj vy :)!

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára