sobota 29. novembra 2014

Eleanor & Park / Rainbow Rowellová

Eleanor & Park

O knihe :
Eleanor - Červenovláska z chudobnej rodiny. V jednej izbe sa tlačí so štyrmi súrodencami. S nevlastným otcom sa neznáša pre jeho násilnícke sklony. V škole je nová a nepatrí k obľúbencom – nenosí značkové oblečenie, lebo jej rodičia na to nemajú, nie je štíhla ako spolužiačky a na jej vtipných hláškach sa nikto nesmeje.
Park - Jeho rodina netrpí núdzou, ale Park nemá rád sám seba. Chýbajú mu svaly bejzbalistu, výška basketbalistu a sebavedomie amerického tínedžera z nebraskej Omahy. Parkovu matku si totiž otec priviedol z Kórey a syn zdedil jej ázijské črty. A tak si najradšej číta komiksy, počúva obľúbenú hudbu a v školskom autobuse sedí sám.
Až kým jedného dňa nenastúpi istá červenovláska a nikto – okrem neho – ju k sebe nepustí sadnúť.
Eleanor a Park nie sú hlúpi a vedia, že prvá láska takmer nikdy nevydrží. Sú však aj dosť zúfalí a dosť odvážni, a tak to spolu skúsia...

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem internetovému kníhkupectvu PreŠkoly.
Knihu si môžte kúpiť, napr. TU.

Moje pocity :
Kniha Eleanor a Park vyvolala veľký "bum" a mnohý čitatelia ju nedočkavo očakávali už od chvíle kedy vydavateľstvo oznámilo vydanie tejto knihy. Aj ja som sa na túto knihu veľmi tešila. Skôr než ma zaujala anotáciou, ohromila ma tá obálka. Je dokonalá! Skvele vystihuje dej z knihy a na knihu si inú obálku pomaly ani predstaviť neviem. Je jemná a postavy sú výrazné. Je krásna! Potom som si samozrejme prečítala anotáciu a to už som sa nevedela dočkať. Aj ja som patrila k tým, ktorý čakali ako na Vianoce. Keď mi prišla domov bola som celá bez seba. Hneď som sa do nej pustila.

Kniha sa mi páčila od prvej stránky. Celý dej sa začína v osudný deň a to v autobuse. V túto chvíľu sa Eleanor a Park prvý krát spoznajú, no rozprávkové to rozhodne nebude. Eleanor je od začiatku nenávidená za jej vzhľad a odlišnosť. Po celý čas som mala pocit, že stránky sa otáčajú samé. Odtrhnúť sa od knihy je úplný masochizmus, pretože, keď raz začnete neviete prestať. Od knihy sa naozaj odtrháva veľmi ťažko. Stále sa tam niečo deje a vždy vás tam niečo prekvapí.

V príbehu sa poukazuje aj na temné stránky života ako sú chudoba, nízke sebavedomie, šikana, tyranský nevlastný otec, nezodpovedný otec, hádky rodičov, rozvody a podobne.. Nejde tam ani zďaleka iba o to ako sa do seba krásne zaľúbia dvaja mladý ľudia. Kedže sú v knihe aj také problémy chytá omnoho reálnejší nádych. Autorka sa nesnažila všetko prikrášliť a postavy nevideli cez ružové okuliare, všetko bolo tak ako to býva v reálnom živote.

Autorkin štýl písania mi nesmierne sadol. Písala jednoducho a ako som už spomínala nič neprikrášľovala. Písala na rovinu. Pri čítaní môžte naraziť aj na pár vulgarizmov, ktoré sú úplne na mieste a čitateľa neurazia. Vždy boli použité v situácii kde neprekážali a hodili sa tam, nikdy nie len tak od veci. Autorka sa s tým vedela vyhrať, takže naozaj s tým nikto nebude mať problém a navyše väčšina z nás, keby bola v situácii ako Eleanor, neviem či by volila iné slová.

Viem, že týrané ženy to majú ťažké a že sa svojho partnera boja a poniektoré veria, že sa zmení, ale v prípade mamy Eleanor som sa až chytala za hlavu. Ona sa ani nebránila, nerobila vôbec nič. Neznášam, keď niekto ponižuje ženy a stavím sa že niesom jediná, no ona bola bez štipky sebaúcty. Už keď ubližoval aj jej deťom, tak sa v nej malo niečo pohnúť. Keby sa vzoprela aspoň svojim myslením, ale ona povie svojej dcére, že sa má zmieriť, že jej muž je ich rodina a má prestať ničiť ich rodinu. Toto fakt povedala? Vtedy ma riadne vytočila. Áno bola to milá osoba a dobrá matka, ale v tomto ma strašne štvala.

Eleanor som si obľúbila veľmi! Verte, že na tom budete rovnako, pretože ju sa nedá nemilovať! Je iná, je bláznivá a keď vyjde zo svojej ulity je nespútaná. Mám rada, keď sú ľudia niečim odlišný, keď nejdú z davom, ale vytŕčajú. Zo začiatku bolo jej sebavedomie strašne nízke, no čím príbeh napredoval tým bola silnejšie.. vďaka Parkovi. Eleanor to nemala ľahké, kedže doma ju tyranizoval nevlastný otec, v noci počúvala hádky a v škole čelila šikane. Od prvého dňa v škole nezapadla. Jej výstredné obliekanie, kučeravé ryšavé divoké vlasy a nadváha boli každému na smiech. Až na niekoho..

Park je takisto úžasný! Páči sa mi aký mu autorka spravila štýl. Park miloval punk, takisto rock, vedel byť jemný, no keď trebalo, tak vedel "nakopať riť". Možno to tak nevyzeralo, ale aj on mal niekedy podkopané sebavedomie. Trápili ho jeho "Kórejské" črty. Povedal, že na žene to vyzerá exoticky, ale na mužoch to zoženšťuje a za to sa hanbil. Nemal sa za čo ! Zamilovala som si jeho povahu, jeho zmýšľanie. Páčilo sa mi, že príbeh sa dal čítať aj z jeho pohľadu a aj s pohľadu Eleanor, oba pohľady boli zaujímavé.

Ja vám môžem túto knihu len a len odporúčať, kedže bola úžasná a určite si ju ešte niekedy prečítam. Neľutujem chvíle, ktoré som pri nej strávila a celý ten príbeh som si zamilovala. Jediné čo môžem skritizovať je ten koniec! Vytočil ma a riadne! Normálne som začala listovať, že či tam nechýba niekoľko strán, bohužiaľ nenašla som žiadnu chybu. Takýto otvorený koniec som skrátka nečakala a strašne by som chcela vedieť ako to skončilo..

Moje hodnotenie :

8 komentárov:

  1. Skvelá recenzia! :) Kniha mi má prísť v pondelok, tak sa na ňu veľmi teším ! ♥

    www.foreveradreamer44.blogspot.sk

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Hrozne sa na ňu teším, snáď bude čoskoro aj u mňa.Pekná recenzia :).

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Dúfam, že ti príde čo najskôr ! Som zvedavá ako sa ti bude páčiť... A ďakujem moc :) !

      Odstrániť
  3. Príbeh je podaný aj z jeho aj jej pohľadu?! Och bože! Tak na toto sa veľmi veľmi teším.
    Yoli vydáva fantastické knihy, a v piatok som bola so sesternicou v Martinuse, Panta Rhei.. proste všetky kníhkupectvá pobehané, v každom som držala túto jednu a knihu a stále len "kúpiť či nekúpiť?!". Nakoniec som si ju však nekúpila, lebo som zabudla :( Držali sme knihu Pusheen, smial sa s nami na nej aj Sbs-kar, takže sa na to nejako zabudlo! :D

    www.readingbookswithlove467.blogspot.sk

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Teraz si zabudla, ale nabudúce si to napíš nezmývateľnou fixkou na ruku :D ! Je to úžasná kniha a áno je z oboch pohľadov, čiže ešte lepšie :3. Konečné rozhodnutie ? Kúpiť :D !

      Odstrániť
  4. U každé nadšené recenze na Eleanor a Parka mám zkrátka ohromnou radost! :D Fakt jsem hrozně ráda, že se vám knížka tolik líbí a upřímně doufám, že se vám bude tolik líbit i chystaná Fangirl, která je podle mě ještě lepší! :)
    Opravdu moc pěkná recenze. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Dúfam, že Fangirl preložia čo najskôr, som na to strašne zvedavá..! Štýl autorky je výnimočný a úžasný, takže verím, že každá jej kniha stojí za to :). Ďakujem ti moc :))) !

      Odstrániť