nedeľa 20. decembra 2015

Vymyslela som si ťa / Francesca Zappia

Vymyslela som si ťa

Stredoškoláčka Alex je schizofrenička a každý deň zvádza ťažký boj, aby rozoznala skutočnosť od halucinácie. Napriek ťažkému ochoreniu je Alex pevne odhodlaná zachovať si zdravý rozum a ísť na vysokú školu. Vernými spoločníkmi na jej neľahkej ceste sú fotoaparát, magická guľa a jej mladšia sestra Charlie, ktorá ako jediná pri nej stojí za každých okolností.
Všetko sa vyvíja nádejne, ale potom sa začne nový školský rok a ona stretne Milesa, chalana, pri ktorom sa jej rozbúši srdce. Je naozaj skutočný? Nevymyslela si ho? Skôr ako spozná pravdu, nájde si nových priateľov, povymetá večierky, zamiluje sa a zažije všetky slasti a strasti tínedžerského života. Alex je naučená žiť vo svojom svete. Zvládne aj ten náš?

Tak pre začiatok musím pochváliť obálku. Pri tejto knihe to bolo práve to prvé čo mi udrelo do očí. Je naozaj prekrásna. Som veľmi rada, že vydavateľstvo ponechalo originálnu a nevymýšľali novú. Ktovie možno by sa im podarilo vymyslieť nejakú peknú, no táto je skvelá a nič na nej meniť netreba. Dokonale sa hodí k príbehu a dodáva mu tak troška dušu. Táto obálka je niečo ako "viac ako tisíc slov". Nedokážem to opísať, no je fakt skvelá a mňa veľmi oslovila. Teším sa, že budem mať takú krásku vo svojej knižnici.

Už po prečítaní anotácie musíte uznať a nadobudnúť pocit, že tu zrejme nepôjde o celkom klasický príbeh a bude to tak troška iné. Nevedela som sa rozhodnúť. Totižto najprv som plán, že si ju prečítam zamietla, no potom som začala premýšľať a lákalo ma zistiť aký je tento príbeh naozaj. Po celý čas som si nebola istá či robím dobre tým, že do toho idem, no musela som to risknúť. Lákala ma a veľmi. Myslím, že by som urobila veľkú chybu keby som dala na pochyby. Pretože môj risk sa stal najlepším rozhodnutím, ktoré som mohla urobiť.

Zo začiatku som bola dosť rozpačitá a nevedela som čo si o tom myslieť. Nevedela som či sa mi hlavná hrdinka Alex páči a či ju mám rada. Začiatok mal skrátka taký zvláštny rozbeh pričom som nevedela, či mi to sedí a či je to to pravé orechové. Avšak časom som si zvykla aj na autorkin štýl a postavy. Samotný dej sa začal rozbiehať a ja som začala byť spokojná, pretože sa mi to páčilo. Do tejto knihy sa možno poniektorý zamilujete od prvej stránky, no u mňa to šlo postupne. Každou stránkou som si uvedomovala, že sa mi to páči viac a viac a zamilovávala som sa postupne a pomaličky.

Štýl autorky je rozhodne dobrý. Neviem či sadne každému, no určite ho každý bude vedieť rozdýchať a zmieriť sa s ním. Mne osobne štýl sadol. Občas to však bolo mierne chaotické a v pár úsekoch som sa strácala, no s tým treba rátať, pretože celkovo okolnosti príbehu a téma sú iné. Našťastie sa aj v tejto zmätenosti dalo vyznať a tak to nebol nejaký závažný problém, ktorý by mi ničil dojem. Páči sa mi, že autorka vymyslela niečo nové, pretože podobných prvkov s inými knihami sa tu až tak veľa nedalo nájsť. Vlastne skoro vôbec. Podarilo sa jej vymyslieť originálny, krásny a najmä premyslený príbeh. Vedela čo robí a každou chvíľočkou nás čitateľov plietla, následne nám všetko vysvetlila a pomaly nás chystala aj na väčšie odhalenia.

Ako som už vyššie spomínala chvíľu mi trvalo kým som sa uistila v mojom postoji ku Alex. Nebola som si istá či mi je sympatická. Časom som však zmäkla a prirástla mi k srdcu. Alex je rozhodne iná. Časťou to je aj vďaka jej chorobe, ale je iná aj ako osobnosť. Je odvážna a silná ...a osamelá. Alex okrem svojej rodiny doteraz nemala nikoho s kým by sa mohla porozprávať. Nemala žiadnu oporu a tak sa iba predierala svetom s tým, že ani sama nevedela či to čo v ňom vidí je reálne. Alex je svojská. Dokáže byť ironická a nehrá sa na žiadne chúďatko typu "ľutujte ma". Je skvelá.
Skvelou postavou je aj Miles. Od začiatku samá záhada (nie klišé spôsobom!). Chlapec, ktorý si k sebe nepripúšťa nikoho a prediera sa sám. Zaujme vás či chcete, alebo nie. 

Takže som veľmi rada, že som sa nakoniec do tejto knižky pustila a dala jej šancu. Časom by som zrejme veľmi ľutovala keby som zaváhala. Bolo to veľmi príjemné čítanie, ktoré som si užila. Začiatok má troška dlhší rozbeh, no v norme, takže nebojte sa predýchate to a zvyšok je skvelá jazda. Jednu chvíľu sa budete spokojne usmievať od ucha k uchu, ďalšiu vám budú po tvári tiecť slzy a nech sa deje čo sa deje bude vás zaujímať ako všetko skončí. Knihu odporúčam každému! Čo sa týka hodnotenia... Myslela som najprv, že dám knižke 4*, potom som to videla na 4,5, ale viete čo? Dávam všetkých päť hviezdičiek teda pardon sovičiek.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Ikar.
Knihu si môžete kúpiť, napr. TU.

Moje hodnotenie:

4 komentáre:

  1. Ano, už jen kvůli tomu obalu mne tahle knížka zaujala! Je úžasný a jak říkáš- Dodává tomu duši. Knížku si mám v plánu koupit! Skvělá recenze :)

    http://small-literaryworld.blogspot.cz/

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem moc :)! Dúfam, že si čítanie užiješ a knižka sa ti bude páčiť :).

      Odstrániť
  2. Tá prvá veta mi hneď pripomenula jednu knihu čo som čítala pred dňami - Everything, Everything o dievčati čo je "alergická" na svet a celý život takmer strávila zavretá v dome len s mamou a pestúnkou. Bola neuveriteľná ale tiež iná, ako si povedala. (http://prchavemyslienky.blogspot.cz/2015/12/white-lies.html) Pridala som tam aj citáty a tie myšlienky sú ... úžasné. Vymyslela som si ťa sa rozhodne chystám prečítať! Má samé pozitívne recenzie.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. O Everything, Everything som počula, ale zatiaľ sa to nechystám čítať. Avšak časom, ktovie :)?!
      Dúfam, že si teda čítanie (Vymyslela som si ťa) užiješ a že sa ti knižka bude páčiť :).

      Odstrániť