sobota 12. decembra 2015

Listy do neba / Ava Dellaira

Listy do neba

Začalo sa to úlohou na hodine angličtiny: Napíšte list niekomu, kto už nežije. Laurel si vybrala Kurta Cobaina, idol svojej sestry May. Zomrel mladý, rovnako ako ona. Laurel sa nápad zapáči a čoskoro má plný zápisník listov známym i menej známym osobnostiam, ako je Janis Joplin, Amy Winehouse, Jim Morrison a ďalší. Ani jeden z nich učiteľke neodovzdá. Spočiatku píše o bežných problémoch – nástupe na strednú školu, nových priateľstvách, prvej láske, o živote v rozpadnutej rodine. Napokon sa v nich zverí aj so svojím najväčším trápením, krutou skúsenosťou, ktorá ju poznačila na celý život. Stalo sa to v čase, keď na ňu mala May dozerať. Sestra bola pre Laurel stelesnením krásy a šarmu, no ak sa má zbaviť výčitiek a pochmúrnych myšlienok, musí si uvedomiť, že May mala aj svoje chyby.

Hm kde začať. Na túto knihu som sa strašne tešila. Bola to pre mňa asi najočakávanejšia novinka a samozrejme som teda mala veľmi vysoké očakávania. Ten nápad sa mi veľmi páčil. Stačilo, že som si prečítala anotáciu a bola som vo vytržení a očakávaní kedy si to konečne budem môcť prečítať. Zaujala ma aj prekrásna obálka na ktorú sa človek nevie vynadívať. Je jednoduchá, ale prekrásna. Skvele sa hodí k príbehu a je skrátka iná. Radosť sa na ňu dívať. Dokonalá obálka a prísľub fakt skvelého príbehu urobil svoje a moje očakávania rástli a rástli asi až do nebies. S tých nebies som však spadla, keď som začala čítať...

Mať veľké očakávania od nejakej knihy nie je fakt dobrý nápad. Je to veľmi, veľmi zlá situácia, pretože nie vždy sa vám tieto očakávania naplnia a potom máte iba hlavu v smútku a cítite sa rozčarovaný. Keď tu sa nedalo odolať! Nemôžem povedať, že by táto kniha bola zlá. Vlastne sa mi k celku páčila, ale čakala som od nej oveľa, oveľa viac. To čo som dostala bolo jednoducho fajn. Nebolo to skvelé, ale nebolo to zlé. To rozhodne nie. Dúfam, že vás od knihy neodradím, pretože aj cez to mierne sklamanie som rada, že som si ju prečítala a niekedy sa k nej určite vrátim a prečítam si ju znova. 

Ono kniha sa čítala dobre a rýchlo. Občas som sa musela do čítania troška nútiť, no už keď som knižku chytila do ruky, tak ma to bavilo a nechcelo sa mi ju odkladať. Štýl autorky bol fajn. Aj keď mám troška pocit, že jej nápad bol lepší ako samotné spracovanie. Spočiatku ma k celku hnevalo, že sa to podobá na Charlieho malé tajomstvá a že tam napchala asi všetky prvky, ktoré sa nachádzajú v Charliem. To sa mi fakt nepáčilo pretože Charlie sa len tak nahradiť nedá. Toto bol slabší pokus vyrovnať sa mu a nie tak úplne vyšiel. Chápem, že autorka to tak možno nemyslela a mne väčšinou takéto podobné prvky ani nevadia, no tu ma to zo začiatku tak trocha hnevalo. Našťastie iba zo začiatku.

Mne sa veľmi páčil nápad s písaním listov pre slávne osobnosti, ktoré už nie sú medzi nami. Znelo to tak úžasne! Zrejme som, ale čakala práve od tohto viac. Listami sa v knihe nikdy nič nepokazí a skrátka som sa na to tešila až moc. Ale boli spracované celkom fajn. Hlavná postava ich písala formou denníka a týmto osobnostiam objasňovala svoj život a rozprávala im tajomstvá, ktoré ju ničili zvnútra. Neviem si predstaviť, že by som písala takéto listy, ale páči sa mi to. 

Hlavná postava Laurel je k celku fajn. Tu sa zrejme čitatelia rozdelia na dva tábory a jedny ju budú mať radi, zatiaľ čo druhý neznášať. Ja mám zrejme bližšie k prvej skupine. Nemôžem povedať, že by sa Laurel zaradila medzi moje najobľúbenejšie postavy a milovala som ju, no mala som ju tak normálne rada. Občas robila fakt hlúposti a zabila by som ju za to, no nevadila mi. Laurel bola zlomený človek, ak chápete čo tým myslím. Občas konala hlúpo a bola vlastne takou typickou tínedžerkou, ktorá hľadá samú seba.

Knihu hodnotím k celku kladne. Po dočítaní som dokonca uvažovala, že by som dala štyri hviezdičky, ale rozhodla som sa, že dám 3,5, ktoré majú blízko k štyrom. Aj keď to tak z mojich slov nevyzerá, páčilo sa mi to. Bolo to fajn a vlastne nič nestratíte tým, že si to prečítate. Ak si to chcete prečítať, tak sa nedajte odradiť a urobte si na to vlastný názor, pretože možno práve vám sa bude páčiť. Ak sa vám páčili Charlieho malé tajomstvá, pustite sa aj do tohto, pretože je to podobné. Táto kniha mohla byť lepšie a vďaka svojmu obrovskému potenciálu by bola fakt skvelá, no nevydalo. Koniec koncov je moc fajn.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Ikar.
Knihu si môžete kúpiť, napr. TU.

Moje hodnotenie :

2 komentáre:

  1. Tiež mám veľmi podobné pocity. Vlastne práve pred malou chvíľou som knihu dočítala a nebola som si tým úplne istá, mala som neskutočne zmiešané pocity, ale nakoniec som si to všetko usporiadala a súhlasím s tvojím hodnotením, bolo to fajn. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Fu ja som sa cítila úplne rovnako... som rada, že niesom sama. A som rada, že sme sa zhodli :)

      Odstrániť