piatok 23. februára 2018

Autor, ktorý vidí a chápe | Alebo Najdlhší deň Adama T.

Tejto recenzii sa vyhýbam už dobrý týždeň, ak nie viac. Sama sebe si tým škodím, pretože po prečítaní tejto knihy som v sebe mala množstvo pocitov a myšlienok a čím dlhší čas ubieha, tým viac sa slová, ktoré aspoň ako tak dávali zmysel, rozlietavajú na všetky strany.
Nie je jednoduché popísať vám najnovšiu knižku Patricka Nessa. Ale s naozaj dobrými knihami to tak už asi býva.
Adam T. ma prinútil zamyslieť sa nad Nessovou tvorbou o niečo viac, než predtým. Ness píše pre tínedžerov a jeho postavy sú vždy maximálne reálne, nech prežívajú akýkoľvek druh reality. Popisuje, aké je to cítiť sa stratene, poprípade keď ako človek neviete zapadnúť, či nájsť si svoje miesto. Poukazuje, že je v poriadku byť iný, respektívne byť absolútne normálny. Aké je to hľadať sám seba a nevyznať sa, necítiť sa dobre. Prinútilo ma to uvedomiť si a zamyslieť sa nad tým, že aj Patrick Ness bol raz taký. Stratený tínedžer, ktorý sa hľadal a premýšľal nad vlastným zmyslom bytia. Ako autora som ho mala vždy veľmi rada, no po Adamovi T. mi prirástol k srdcu ešte viac. Pri ňom mám pocit, že veci nielen vidí, ale aj chápe. Takýto pocit som zažila jediný raz a to pri Stephenovi Chboskom a jeho Charliem. Preto u mňa Ness neskutočne stúpol.

O čom samotný príbeh vlastne je?
Prekvapivo už z názvu sa dá jemne vyčítať dej tejto knižky. Najdlhší den Adama T. je skrátka naozaj o Adamovom najdlhšom dni. Dlhom, dlhom, ťažkom dni.
Adam je obyčajný chalan. Žije v pomerne prísnej rodine. Jeho otec je pastor, starší brat nasleduje otcov príklad a Adam je... proste Adam. Nejde úplne smerom, ktorým by si priali jeho rodičia a najmä normálnym. Avšak čo je normálne? Ako to, že Adamova podstata by mala byť niečo za čo by sa mal hanbiť a z čoho by sa mal liečiť, keby jeho rodičia na to prišli? Prečo by malo byť to, aký je sám sebou dôvodom, pre ktorý by mohol prísť o lásku rodiny? Adam uvažuje. Jeho deň je bežný, no s množstvom komplikácii. Hádka s otcom. Odhalenia, priznania, straty a nádej. Sex a ešte viac myšlienok. V Adamovom búrlivom dni sa toho udeje neúrekom, no sú to veci, ktoré sa dejú i nám. S ktorými sa každý z nás môže stretnúť. Každý z nás určite zažil deň, kedy nevedel ako ďalej. Stratil svoje istoty a zrazu sa zasekol. No potom prišla zmena. Ako sa napokon ukončí Adamov deň...?

“Why did everyone no longer a teenager automatically dismiss any feeling 
you had then? 
Who cared if he’d grow out of it? That didn’t make it any less true 
in those painful and euphoric days when it was happening.”

Patrick Ness je výnimočný so svojimi originálnymi nápadmi, ktoré sú jeho špecialitou. Pri jeho knihách vždy dostanete viac a popravde dostanete aj to, o čom ste nevedeli, že to potrebujete. Ness tentoraz do príbehu vložil niečo, čo zrejme mnohých zmätie a prinúti premýšľať.
Knihu tvoria dve dejové línie. Áno podstatou je Adamov deň, ale čitateľ zároveň sleduje príbeh z pohľadu kráľovnej a jej verného satyra... Viac vám o tom hovoriť nechcem. Tieto pasáže sprevádza zmätok a neistota. Celá táto kniha by sa úplne zaobišla bez týchto úsekov, lenže v tomto je čaro Nessa. Jemu klasický príbeh nestačí. Vďakabohu za to.

Zo všetkých Nessových kníh sa mi Adam zrejme páčil najviac. Neviem presne v čom spočíva jeho čaro, no cítila som ho v každom kúsku tela. Nedokážem poriadne hodnotiť knihu, ako celok a bez hlúpych rečí okolo, pretože emócie sem patria. Všteko je tu založené na nich. Každá myšlienka, každý postreh a situácia... Všetko to musíte prežiť.
Ale aby som bola spravodlivá, tak autorov štýl bol ako inak výborný. A najmä kniha sa čítala, až extrémne rýchlo. Za necelú polhodinu som mala za sebou 50 strán, pričom som ani sama nevedela ako. S Adamom môžete pokojne prežiť svoj deň aj vy, pretože je to kniha, ktorá sa dá prečítať na jedno posedenie. Takže čo je lepšie, než prežiť jeden takýto deň? Premýšľaním, hľadaním a najmä v rukách s týmto pokladom?
Asi vám je jasné, že knižku odporúčam všetkými desiatimi.

Veľmi by som chcela poďakovať aj internetovému kníhkupectvu PreŠkoly, vďaka ktorému som si knihu mohla prečítať.
Kúpiť si ju môžete, napr. na tejto adrese :).

Moje hodnotenie:

2 komentáre:

  1. Od Patricka Nessa som doposiaľ nič nečítala a akosi som od toho aj ustúpila, ale rozmýšľam že to ešte zvážim. Fíha, 50 strán za 1 hodinu ? prídem si teraz ako ten najpomalší čitateľ :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Necíť. Ono sa to naozaj čítalo samé :D.
      Nuž, ak sa teda niekedy rozhodneš pre Nessa... dúfam, že sa ti jeho knihy zapáčia a čítanie si užiješ. Maj sa krásne :)!

      Odstrániť