piatok 16. februára 2018

Končí sa to nami / Colleen Hoover

Originálny názov: It Ends With Us
Autorka: Colleen Hoover
Vydavateľstvo: Ikar
Rok vydania: 2018
Počet strán: 320

Lily si v detstve vytrpela svoje. Po otcovej smrti opúšťa rodný Maine a usádza sa v Bostone, v meste, kde je všetko lepšie. Aspoň tak jej to kedysi tvrdil Atlas, Lilina spriaznená duša a prvá láska. V Bostone spoznáva ambiciózneho lekára Ryla, no ten sa jej v slabej chvíli prizná, že má averziu k vzťahom, prioritou je kariéra a rodina uňho nemá miesto. Ryle však nedokáže pustiť červenovlásku z hlavy, a tak svoje zásady poruší. Lilin život sa konečne dostáva do správnych koľají, no keď si myslí, že nemôže byť šťastnejšia, pocíti tvrdý úder.
Lily si v mladosti písala denník. Po rokoch sa začíta do svojich zápiskov o Atlasovi a rodinnom trápení, čím otvorí staré rany. No občas je aj bolestná spomienka dobrá, najmä ak človeku vo vhodnej chvíli pomôže správne sa rozhodnúť.
Končí sa to nami je výnimočná kniha. Autorka pri písaní siahla do vlastných bolestných spomienok a zvečnila okamihy, ktoré by najradšej zo svojho života vymazala. V prvom rade však v tomto odvážnom a hlboko osobnom románe vyrozprávala dojímavý a nezabudnuteľný príbeh lásky.

Nie vždy sa do rúk človeka dostane len oddychové čítanie bez hlbšej myšlienky. Veru že nie.
Končí sa to nami by som do kategórie kníh bez myšlienky nikdy nemohla zaradiť s čistým svedomím. Popravde aj sa mi ťažko začína písať táto recenzia, pretože popísať slovami a nejakým spôsobom zhodnotiť tento príbeh, nepatrí k jednoduchým úlohám. Myšlienky mi lietajú kade tade a slová akosi odchádzajú. 
Od Colleen som doteraz čítala len dve knižky. Obe boli veľmi odlišné a obe sa mi i odlišne páčili. Ako prvá - Beznádejná, mi k srdcu neprirástla. Bol to dobrý príbeh, ale v čase, kedy som ju čítala sa mi nedokázala dostať pod kožu, tak ako mala. Druhou bola, Život jedna báseň, ktorá u mňa spôsobila presný opak. Veľmi sa mi páčila. Dokonca ma rozplakala, čo dodnes nechápem a živo si pamätám niektoré udalosti, momenty, či situácie z deju. Nuž a potom sa mi dostala do rúk táto kniha.

Ako inak aj Končí sa to nami na mňa pôsobilo celkom iným dojmom. Čo treba oceniť, pretože mnoho autorov sa motká neustále okolo jednej témy, prakticky má jednu schému a z nej ťaží celú kariéru (nesúdim, len konštatujem). Ale pri Colleen som zatiaľ neobjavila žiadnu podobnosť medzi jednotlivými príbehmi. Veľmi dobre! 

Popravde spočiatku som tak trocha ľutovala svoju voľbu a nebavilo ma to. Ale že naozaj veľmi. Prichádzala som do fázy, kedy som sa musela do čítania nútiť. Išlo mi to pomaly a neustále som si hľadala zámienky, prečo knihu odložiť a potom som z toho bola samozrejme nervózna. Neviem to dobre vysvetliť, ale mám v sebe taký zvláštny odpor k bežným románom. Klasické romány? Milujem. Fantasy? Sem s ním. Klišé YA? Áno, áno. Ale normálny román pre ženy zo súčasnosti, v bežnom prostredí dnešnej doby a tak ďalej... To je pre mňa niečo veľmi "útrapné". No i tak existujú výnimky, ktoré ma dokážu presvedčiť. Za čo som vďačná. Aspoň potom viem, že autor má fakt talent. 

Nuž, ako som spomínala... Najprv ma to nebavilo, ale časom sa situácia veľmi rýchlo zmenila a hlavne veľmi extrémne. Z knihy, ktorá ma nebavila sa stala kniha, ktorá mi nedala dýchať, ktorú som nedokázala odložiť a ešte k tomu kniha, ktorú som si vyslovene musela brať všade zo sebou.
Príbeh ma úplne strhol a autorka ma mala chytenú vo svojej pasci. Všetko som jej verila a s mojimi pocitmi si robila, čo sa jej zachce.

Tento príbeh má obrovské plus a ním sú postavy. Nie všetky vám budú sympatické, o to tu aj ide, avšak keď si niekoho zamilujete, tak vám zo srdca len tak ľahko neodíde. Lily bola skvelá. Predstavuje hlavnú hrdinku okolo ktorej sa točí celý dej a verím, že mnoho žien sa v nej nájde. Má svoje slabé stránky, robí zlé rozhodnutia, nie je dokonalá, ale taktiež má v sebe silu a mnoho iných vlastností, ktorými ovplývajú bežní smrteľníci. Bola uveriteľná, reálna a sympatická. Žiadny extrém typu - som príliš dokonalá alebo som chodiaca katastrofa. Reálna žena, ktorá čelila niečomu, čo nečakala. Pretože v živote sa často dejú veci, ktoré sa nedajú vopred predpovedať.

Ide tu o iróniu života. Lily si bola istá svojím postojom k životu a rozhodnutiami, ktoré by v určitých situáciách urobila a predsa okúsila, že všetko nie je iba čierne alebo biele. Autorka načrtla do veľmi silnej témy a predovšetkým dôležitej. Nie je to problém, ktorý sa v spoločnosti vyskytuje ojedinele. Je to problém mnohých žien alebo nech neškatuľkujem, mnohých ľudí. Nechcem vám príliš prezrádzať o čo tam ide, pretože je svojím spôsobom dobré, keď vás to zasiahne nepripravených. Verím však, že táto kniha ľudom, ktorí ju potrebovali, reálne pomohla. Colleen vytvorila niečo, čo má myšlienku a odkaz. A najmä, ak si na konci prečítate jej poznámku, celé vám to zapadne ešte viac do seba a zasiahne vás to viac, než predtým.
Knihe nemám čo vytknúť. Bola výborná a zatiaľ sa mi páčila z kníh od Colleen asi najviac. Vďaka nej mám chuť prečítať si aj jej ďalšie diela. Jej štýl mi tu veľmi sadol. Jediné, čo ma trocha možno mrzí je tá obálka. Akože neurazí, neublíži, ale keď si ju porovnám s originálom, tak víťaz je jasný. No keďže knihu netreba súdiť podľa obalu, príbeh všetko prekoná.


Moje hodnotenie:

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára