streda 18. februára 2015

Dash & Lily - Kniha přání / Rachel Cohnová, David Levithan

Dash & Lily - Kniha přání

„Nechala jsem ti tu pár nápověd a vodítek. Jestli chceš, otoč stranu. Jestli ne, vrať knihu prosím zpátky do poličky.“
Takhle začíná nová knížka od bestsellerového autora Davida Levithana a Rachel Cohnové. Lily zanechala chvíli před Vánoci červený zápisník plný výzev na poličce svého oblíbeného knihkupectví a čeká, až někdo přijme nabídku ke hře. Ale je Dash ten pravý? Nebo je jejich osudem vzájemně sdílet svoje sny a touhy jen na stránkách deníku, který na střídačku schovávají po celém vánočním New Yorku? Můžou se ve skutečnosti setkat, bude to fungovat? Bude červený zápisník jejich knihou přání? Nebo se k sobě vlastně ani trošku nehodí?

Vstúpite do svojho obľúbeného kníhkupectva. Rozhliadnete sa po svojich obľúbených knihách a zrazu vám padne do oka malý červený zápisníček. Ste si istý, že predtým ste ho tam nevideli. Zvedavosť vás nepustí a vy si ho vezmete, aby ste ho preskúmali. Prvá veta v zápisníčku "Nechala jsem ti tu pár nápověd a vodítek. Jestli chceš, otoč stranu. Jestli ne, vrať knihu prosím zpátky do poličky." A teraz sa vás pýtam... Čo by ste urobili ? Som si istá, že zvedavosť je silná, ale zároveň taký ten malý hlások v hlave, ktorý vás bude presviedčať, že to nestojí za to "vráť ho, vráť ho, vráť ho." Čo urobíte ? Ja by som ho samozrejme otvorila a pokračovala v hre.

Dash & Lily je kniha, ktorú už mnohý poznáte. Ja som mala tú česť zoznámiť sa s ňou až teraz, za čo veľmi pekne ďakujem internetovému kníhkupectvu PreŠkoly. Keby ste si knihu chceli kúpiť, môžte tak urobiť TU. Táto kniha ma zaujala od prvej chvíle čo som ju videla. Zaujímavá anotácia. Doslova prekrásna obálka (je úplne úžasná !) Keď vidíte túto knihu, nedá sa jej odolať ! Všetko na nej vás láka. Mňa zaujala aj tým, že je to vianočný príbeh. Aj vás niekedy napadlo, že máte kopu kníh, ale ani jedna nie je na vianočnú tematiku ? Áno.. sú knihy ako Vianočná koleda a podobne, ale nepoznám žiadnu knihu, ktorá je z normálne života, úplne reálna a sú v nej Vianoce (okrem HP samozrejme, ale to vyslovene vianočný príbeh nie je). Toto je prvá kniha akú poznám, ktorá spĺňa tieto podmienky. Nie je už len minimálne toto dôvod prečítať si ju ?!

Navyše som na seba patrične hrdá. Ako ste si už všimli. Dash & Lily je kniha v Češtine a pokiaľ viem, tak sa neplánuje prekladať čo je neskutočná škoda. Ja som sa čítaniu v Češtine dlho, dlho bránila. Nechcela som, bála som sa a aj keď ma to lákalo, pretože niektoré knihy skrátka u nás nevyjdu, s tým sa musíme zmieriť, tak aj tak som sa do toho nevedela donútiť. Bála som sa, že by mi to pri čítaní prekážalo, no ja som sa premohla ! A zvládla som to ! Nakoniec som bola sama prekvapená, pretože čítanie bolo pre mňa úplne prirodzené a vôbec som si neuvedomovala, že čítam v inom jazyku. 


Štýl knihy sa mi veľmi páčil ! Som nanajvýš spokojná, pretože Rachel C. a Davidovi L. sa podarilo docieliť, že nie je spoznať, že knihu písali obaja, ale pekne ten štýl do seba zapadá a nič nie je poznať. To sa mi páči a verím, že to muselo byť veľmi náročné. Veď to poznáte.. Jeden chce to, druhý to a keď sa to dá dokopy môže vzniknúť katastrofa, ale toto rozhodne nie je taký prípad. Po celý čas ma čítanie bavilo a nenašla som žiadne nudné miesta. Doslova ma to pohltilo, pretože som čítala do druhej rána... nedalo mi to nedočítať. To sa nedalo !

Na knihe sa mi páčilo všetko. Atmosféra a samozrejme aj postavy ! Hlavné postavy máme dve a nimi sú pochopiteľne Dash a Lily. V každej kapitole sa striedajú pohľady. V jednej čítame príbeh z pohľadu Lily a v druhej z pohľadu Dasha. Mna osobne asi viac bavili kapitoly s Dashom a asi som si Dasha obľúbila viac ako Lily, ale neznamená to, že Lily som nemala rada. Mám ju rada je skvelá, ale Dash je také zlatíčko ! Je to tínedžer. Robí chyby, je nepochopený, atď.. ale je inteligentný. Má niečo v hlave to musím uznať. Veľmi sa mi páčilo jeho myslenie a celkový pohľad na svet. Jeho názory ma fascinovali a jeho myšlienky ma ohromovali. Bolo úžasné nazrieť do jeho mozgu ! Lily bola naopak úplne iná. Keď sa tak zamyslím, tak Lily a Dash sú úplné, ale že úplné protiklady. Dash : neznášam Vianoce, všade sú ľudia, nakupovanie darčekov, nech už to skončí. Lily : Ó bože sú Vianoce ! Milujem Vianoce ! Darčeky, stromčeky, Santa... Takže protiklady ako vyšité. Lily na mňa občas pôsobila strašne detinsky. Všetkého sa bála a aj jej myslenie bolo niekedy na úrovni dieťaťa. Niekedy sa správala tak, že zo seba sypala samé múdre myšlienky, ale niekedy som až bola prekvapená nad jej myšlienkovými pochodmi. Avšak na nej mi to neprekážalo. Bola jemná a dobrá. To sa mi páčilo.

Táto knižka ma úplne dostala ! Po jej prečítaní máte taký skvelý, príjemný pocit až chytíte chuť zahrať si túto hru tiež. Je to kniha ako vyšitá na čítanie v období Vianoc (čo určite urobím budúce Vianoce), a zároveň je to kniha, ktorá ma takú silnú, krásnu atmosféru, až by vám dokázala navodiť Vianočnú atmosféru aj v lete, kedy by bolo 40°C a vy by ste sa pražili na slnku. Knihu odporúčam úplne každému. Nasmiala som sa pri nej, vynerváčila som sa pri nej. A navyše som v nej našla kopu krásnych myšlienok. Milujem ju ! A strašne rada by som si prečítala Den co den, takže dúfam, že sa k tomu dostanem čo najskôr.

Moje hodnotenie :

6 komentárov:

  1. Je super, že knihu písali dvaja ľudia a vôbec to nepoznať :) Možno si ju raz prečítam, no zatiaľ neuvažujem o tom. Skvelá recenzia :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Je to úžasné ! Obdivujem ich za to, že to dokázali :). Tak hádam raz... je to skvelá knižka a dá sa zhltnúť na posedenie, takže ti ani nezaberie veľa času O:). Jé ďakujem moc :))) !

      Odstrániť
  2. Knihu som neplánovala čítať, ale začínam mať dojem, že by to bolo ozaj pekná vianočné čítanie...:) Alebo proste čítanie.:D Nápad je fakt zaujímavý.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. To teda bolo a myslím si, že by sa ti to páčilo O:). Je a veľmi :D ! Teraz ma tak napadlo, že by bolo zaujímavé vidieť na toto filmové spracovanie :)...

      Odstrániť
  3. Tu knihu si prostě chci strašně moc přečíst, ale ne a ne se k ní dostat. Většinou na čtu skvělé recenze a tím víc mi vadí, že jsem ji ještě nečetla ! Každopádně moc děkuji za úžasnou recenzi :)
    http://milujemekihy.blogspot.cz/

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Úplne poznám ten pocit. Tiež som sa tak cítila až kým som ju neprečítala... Ale ja verím, že sa k nej dostaneš :) ! Držím palce :) !!! A ďakujem mooc :)))

      Odstrániť