utorok 7. apríla 2015

Druhá šanca / Michal Škombár... Zaujímavá kniha plná napätia, dobrodružstva a priateľstva. Výnimočný autor, ktorý dokázal niečo úžasné...

Druhá šanca

Druhá šanca je prvotina mladého slovenského autora Michala Škombára s prvkami autobiografie. Autor má, podobne ako hlavný hrdina Mike Hansson, zákernú chorobu – svalovú atrofiu.
Mike sa po tom, ako prestal na chvíľu dýchať, ocitá v nemocnici, kde stretá výnimočnú osobu, Toma... Po istom čase sa jeho život úplne mení. Dostane druhú šancu, ktorú naplno využije. Zrazu je z neho chalan, ktorý môže chodiť a užívať si život, ako to doposiaľ nebolo možné. Ocitá sa na vojenskej škole v Londýne, kde sa podobne ako Tom učí byť mužom. Postupne sa z neho stáva tajný hrdina. Dostáva sa do rôznych situácií, v ktorých mu ide o vlastný život. Avšak vie, že jeho cieľom je záchrana ľudí, a nebojí sa pri tom stratiť to najcennejšie.

Pre mňa je táto kniha výnimočná. Dokonca by som ju mohla nazvať zázračnou knihou. Vždy som si uvedomovala, že napísať knihu určite nie je jednoduché, no tu som si to uvedomovala dvojnásobne. Autor Michal má tak ako aj hlavný hrdina Mike svalovú atrofiu. Túto knihu písal dva roky pomocou myši, brady a klávesnice na obrazovke. Viete si to vôbec predstaviť? Michal mi ukázal, že predtým ako povieme, že niečo je nemožné, tak by sme sa nad tým mali riadne zamyslieť. Za to čo dokázal ho nesmierne obdivujem a som veľmi rada, že som si prečítala jeho knihu a že som zároveň spoznala človeka ako je on.

"Nikdy sa nevzdávaj. Môžeš stratiť všetky zbrane tohto sveta, no vedz, že vo vnútri seba nosíš tú najväčšiu. Odhodlanie zmeniť tento svet k lepšiemu."

Druhá šanca je prvý diel. Michal má totižto v pláne napísať ďalšie dva diely. Ja som veľmi zvedavá na druhý diel, ktorý aktuálne píše, pretože táto kniha ma naozaj milo prekvapila a páčila sa mi. Aj keď je to Michalova prvotina jeho štýl písania na mňa tak vôbec nepôsobil. Jeho štýl mi už prišiel taký "vypísaný" a rozhodne mi sadol. Stretla som sa s názorom, že je tam možno trošku viac opisov, ale mne to neprekážalo a nejak som to ani nezaregistrovala. Knihe v podstate ani nemám čo vytknúť. Jediné s čím som mala trošku problém je to, že sa mi to čítalo pomalšie, ale to predsa nie je problém knihy, ale mňa.


Veľmi kladne hodnotím originálny nápad celého príbehu. V tejto knihe ide o to, že pár chlapcov, ktorý majú vážne ochorenie dostanú šancu na nový začiatok. Vždy si ich vyhliadne nejaký muž zo školy. Ten si následne vezme svojho vyhliadnutého pacienta pod ochranné krídla a stane sa jeho trénerom, ale aj takmer bratom. Dá mu na výber.. Vybraný chlapec sa môže rozhodnúť, či podstúpi liečbu opustí svoju rodinu, pôjde do školy a bude riskovať svoj život, alebo ostane s rodinou, no nevyliečený. Keď si vyberie prvú možnosť začne žiť úplne novým životom. Nové meno, priatelia, prostredie a veľká dávka nebezpečenstva. 

Hlavnou postavou knihy je Mike Hansson. Je to obyčajný chlapec, ktorý žije so svojou rodinou v malej dedinke Ters. Má svalovú atrofiu a vo svojom živote toho podstúpil už mnoho. Táto choroba je zákerná, pretože sa vyliečiť nedá. Všetko sa však zmení keď mu Tom dá šancu a čas na rozhodnutie. Mike sa rozhodne, že opustí rodinu a vylieči sa. Čaká ho neľahká cesta... 
Mike je ako hrdina skvelý! Je to chalan, ktorý je takmer pre každú srandu, je strašný pohoďák a skvelý priateľ. Obľúbila som si ho. Bol odvážny, milý a zábavný. Páčilo sa mi, že mal zmysel pre humor a vždy povedal prvé čo mu napadlo.

"...Úlohou nás chlapov je chrániť ženy a nie ich posielať na smrť."

Viem si úplne vážne predstaviť, že by bol tento príbeh pravdivý a takéto veci by sa naozaj diali. Ako môžme vedieť, že takáto škola naozaj neexistuje? Bolo by to skvelé! Naozaj sa mi veľmi páči svet, ktorý Michal vytvoril a všetko v ňom. Je to skvelý príbeh. Uvedomujem si, že táto kniha nemusí sadnúť každému, ale rozhodne jej prečítaním nič nestratíte. Ja môžem len odporúčať. A Michala fakt obdivujem... Teraz mi už len ostáva čakať na druhý diel, ktorý si určite s radosťou prečítam. Koniec bol perfektne zamotaný a bola tam kopa prekvapení, ktoré som poriadne ani ja sama nečakala. Celkovo bolo v príbehu veľa napätia, akcie a prekvapení. Ja som s knihou spokojná a som rada, že som si ju mohla prečítať.

Prikladám vám aj book trailer kde sa môžte dozvedieť o čom kniha zhruba je.

Moje hodnotenie :

4 komentáre:

  1. Knižku hodnotím rovnako, 4/5. Už len čakám, kedy zverejním recenziu.
    Mne vadil ten opis miestami, kvôli nemu mi aj dlhšie trvalo čítanie, ale inak by som nemala čo vytknúť. Bolo to premyslené, akčné, miestami prekvapujúce a aj vtipné :) Veľmi podarená prvotina

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Na tvoju recenziu sa teším. Určite si ju prečítam :).
      Presne tak! Bolo to veľmi dobré :)

      Odstrániť
  2. Krásna recenzia, knižka ma veľmi zaujala. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem! Som veľmi rada :). Je to typ knihy pri ktorej nič nestratíš :).

      Odstrániť