nedeľa 23. októbra 2016

Opátstvo Northanger / Jane Austen

Autorka: Jane Austen
Originálny názov: Northanger Abbey
Vydavateľstvo: Slovart
Rok vydania: 2010
Počet strán: 248

Módne kúpeľné mestečko Bath pred dvesto rokmi: sem si chodili anglickí otcovia liečiť v horúcich prameňoch kĺby trápené dnou a spolu s manželkami uvádzať dcéry do spoločnosti s cieľom upútať záujem vyhliadnutých ženíchov. Hrdinky príbehu, úprimná, naivná mladučká Catherine a jej prefíkaná priateľka Isabella, si toto svoje poslanie spestrujú čítaním v tých časoch veľmi obľúbených hororových gotických románov a ich rekvizity vidia na každom kroku. Takáto situácia dáva Jane Austen výbornú príležitosť rozohrať svoj typický zmysel pre humor a ironický vtip.

Klasika je druh žánru, ktorý mi je ako som už miliónkrát spomínala môjmu srdcu veľmi blízky. Pokiaľ ide o diela Jane Austen, tak je to pre mňa ešte pomerne neprebádaná oblasť. Vzhľadom k tomu, že klasiku tak veľmi milujem a v jej útrobách by som sa dokázala "stratiť" na celé dni, cítim takmer ako povinnosť oboznámiť sa so všetkými jej knihami. Moje stretnutia s jej knihami sú veľmi rôznorodé. Viem pri nich cítiť rozpačitosť, skvelú atmosféru, užívam si opisy charakterov, ktorými je Jane Austen preslávená, no sú aj veci, ktoré mi spočiatku v jej tvorbe veľmi nesadli.

Ako prvé som od nej čítala, zrejme jej najznámejšie dielo - Pýcha a predsudok. Všetko tam dokonale plynulo, celé to malo obrovské čaro, ale... Bola tam vec, ktorá mi nesedela, respektívne chýbala, no ani za svet nedokážem povedať čo to bolo. Časom sa mi však začal názor na túto knihu pretvárať a meniť úplne inými smermi. Jej knihy dokážu vyvolať taký zážitok, že aj keď som to čítala asi dva roky dozadu, názor sa mi tvorí dodnes. Avšak pri knihe Rozum a cit to už bolo o niečo lepšie. Či už to bolo tým, že som obrovský fanúšik filmového spracovania z roku 1995, alebo čímkoľvek iným, čítanie som si fantasticky užila. Ako sa mi teda páčilo Opátstvo Northanger?

Budem vás ešte chvíľku naťahovať, pretože než sa dostanem k vyjdrovaniu pocitov, nemôžem si odpustiť pochvalu obálky. Slovart sa skutočne prekonal, pretože edícia kníh od Jane Austen má jedny z najkrajších obálok. V poličke vyzerajú prekrásne a človek vlastne ani nevie, či sa na ne dívať, alebo sa pustiť do čítania. Ani Opátstvo rozhodne nezaostáva. Opäť ružovkasté farby a kvet tvoria dokonalú, romantickú a jemnú obálku z ktorej budete mať problém spustiť oči.

Nuž a teraz sa môžem bez výčitiek pustiť do hodnotenia...
Úprimne povedané, aj keď mám kníh, ktoré potrebujem nutne prečítať celú kopu - do čítania tejto krásky som sa nemusela dva razy nútiť. Púšťala som sa do nej s nadšením. Nečakala som od nej priveľa a neočakávala som ani nejakú prehnanú akciu, či niečo podobné. Vzala som anotáciu doslovne a pripravila som sa na príbeh, ktorý bude príjemne plynúť a popri tom všetkom nebude chýbať jemný, humorný cit autorky. Tak aj bolo. Nebudem porovnávať tento príbeh s tými predošlými, ktoré som mala možnosť čítať. Uvedomujem si, že autorka chcela každým jedným povedať niečo iné a do každého vložila niečo jedinečné. Jediné čo môžem povedať, čo by sa mohlo javiť ako porovnávanie je to, že aj pri tejto knižke som mala opäť pocit, že mi tam chýba tá "záhadná" vec na ktorú neviem ani za svet prísť.

To však neznamená nič negatívne :). Verím, že tieto nedostaky, ktoré popri čítaní pociťujem sú viac menej mojou chybou. Poznáte to... Prežijete uponáhlaný deň. Neviete kde vám hlava stojí a povinnosti sa vám len a len kopia. Do toho sa snažíte aj akosi "socializovať" a tak trávite čas aj s priateľmi u ktorých nájdete dobrý rozhovor a formu relaxu. V noci, keď máte konečne čas ste tak unavení, že ledva vidíte a tak je ťažké čo i len pomyslieť na knihu, ktorá leží na vašom nočnom stolíku. Preto z nej prečítate iba pár strán, pričom je maximálne namáhavé vnímať o čo tam vôbec ide. Nuž a v takých prípadoch sa iba ťažko dá povedať, že si knihu vychutnáte.
Takto som to mala aj ja. Nebolo jednoduché nájsť si čas na čítanie. Ešte ťažšie bolo sústrediť sa a vychutnávať si dej, no noazaj som sa snažila. Cez všetko som si podľa možností čítanie užívala ako to len šlo. Verím, že keby som mala čas, tak by som sa od knihy ani nepohla.

Aj keď tu nenájdete akciu, objavíte tu celkom iný druh zábavy. Dej tu plynie prirodzene a veľmi príjemne. Stránky sa otáčajú samé a všetko privádza ku dokonalosti špecifický štýl Jane Austen. V jej knihách je ona samotná rozprávačka príbehu čo na mňa pôsobí skvelým dojmom. Je to v podstate maličkosť, no dojem to zväčší o nepoznanie. Keď Jane odrazu vloží nejakú poznámku, alebo jej názor na danú situáciu, či postavu príbehu to dodá určitú autentickosť. Popravde aj mňa ako čitateľa to dokáže do knihy akoby preniesť ešte viac a viem sa s tým zosobniť (vzhľadom k tomu, že je poznámky sú veľmi trefné). Avšak na štýle Jane Austen milujem jej nadčasovosť. Je to žena, ktorá síce má zásady a správanie vtedajšej doby, no je svojhlavá a má názor. Práve to je to podstatné. Ženy mali byť nevzdelané a bez názoru. Avšak Jane má obe z toho. Plus si k tomu pridajte humor a iróniu. Ako ženu tej doby ju nesmierne obdivujem. Je vidieť, že niektorými vecami doslova pohŕdala a mňa robí naozaj veľmi šťastnou, že svoj názor dokázala rozumne prejaviť a že si ho môžeme prečítať dodnes. 
Láska je zrejme komplikovaná vo všetkých časoch, no v tejto dobe to ľudia nemali ani trocha jednoduché. Mnohým ich vzťahy vyšli šťastne, no mnohí naopak také šťastie nemali, najmä kvôli spoločenským nepomerom.



Som veľmi rada, že som si túto knižku mohla prečítať. Každá kniha Jane Austen má svojské čaro, ktoré jednoducho stojí za to, no v tomto prípade boli gotické romány ozajstnou čerešničkou na torte. Nehorázne som si to užívala a zabávala som sa na hlavnej hrdinke, ktorá strašidelné úseky z kníh, ktoré čítala videla takmer na každom kroku (v čom som sa možno aj občas našla). To mi pripomína, že som takmer zabudla spomenúť hrdinku! Tou bola mladučká Catherine, ktorá ako ste sa vyššie zrejme dočítali išla s v podstate rodinnými priateľmi do mestečka Bath. Catherine je veľmi mladá a neskúsená. Je veľmi láskavá a vo všetkom chtiac, či nechtiac vidí dobro. Dokonca aj tam kde je to takmer nemožné. Nič si nevyloží zle a snaží sa byť príkadnou dámou v správaní, no dušou miluje dobrodružstvo a záhady - čo bolo na nej veľmi sympatické. Párkrát som sa dočítala, že niektorým čitateľom prekážala. Presnejšie ľuďom vadila jej naivita, no ja v tomto smere nemám čo vytknúť. Je pravda, že niektoré veci, ktoré boli nadmieru jasné jej nedošli, no neprekážalo mi to. Mne osobne bola Catherine sympatická. Žiaľ sa našli postavy, ktoré mali od sympatie veľmi ďaleko, no to na veci nič nemení.

Opátstvo Northanger je skvelý, príjemný a oddychový príbeh pre každého milovníka romantiky a klasiky. Nachádza sa tam gotika, humor a skvelé vykreslenie charakterov. Skôr ako sa dozviete ako postava vôbec vyzerá, viete akou je osobnosťou a ako sa prejavuje. Väčšinou to je veľmi zaujímavé. Knihu určite odporúčam :)! Odporúčiť vám môžem aj film na ktorý som nedávno narazila. Možno ho poznáte a možno aj nie. Je to príbe Jane Austenovej s názvom Becoming Jane/Vášen a cit. Naoza neoľutujete!

Za recenzný výtlačok ďakujem internetovému kníhkupectvu PreŠkoly.
Knihu si môžete kúpiť, napr. na tejto adrese.

Moje hodnotenie:

8 komentárov:

  1. Tak to je vážne super, že sa ti kniha takto páčila! :) To nadšenie z tvojej recenzie je priam na dotyk :) Klasiku milujem rovnako ako ty, no zo zahanbením musím priznať, že som ešte nemala možnosť prečítať si žiadnu z Austenovej kníh. :( Už je na čase. :D S tými obálkami máš naprostú pravdu, sú priam dokonalé a spolu na poličke musia vyzerať úžasne. :)
    Maj sa nádherne a užívaj večer s nejakou dobrou knihou. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem ti :)! Som veľmi rada, keď sa mi podarí preniesť do recenzie to čo som pri čítaní naozaj cítila. Nuž som rada, že sa to podarilo :D.
      Zrejme ešte neprišiel ten správny čas na Austenovú. Tiež sa mi často stáva, že moje okolie nejakú knihu čítalo a ja nie. No lepšie si to prečítať neskôr a s chuťou, ako nasilu a čo najrýchlejšie. Aspoň tak si to hovorím ja :). Verím, že keď sa do nich pustíš, tak si čítanie príjemne užiješ :)!
      Ďakujem ti za komentár. Taktiež prajem krásny večer v spoločnosti dobrej knihy :)!

      Odstrániť
  2. Becoming Jane je skvelý film! A Northangerské opátstvo je moja najobľúbenejšia kniha od Austenovej hneď po Pýche a predsudku :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Má úžasné herecké obsadenie! A celkovo je to prekrásne ❤️.
      Vážne? Nedávno som objavila filmové spracovanie aj na Opátstvo kde by mala dokonca hrať Felicity Jones. Videla si ho :)? Ja nie, ale myslím, že časom si to pozriem. Avšak o niečo skôr by som chcela vidieť staršie spracovanie Pýchy a predsudku :).
      Ďakujem za komentár a prajem krásny zvyšok dňa :)!

      Odstrániť
  3. Som rada že som narazila na túto recenziu pomohla mi rozhodnúť sa pre kúpu tejto knižky. Vždy robím malý prieskum lebo každemu sa už isto stalo že si s kihou nepadol do oka. Potom rozdávam knihy kade chodím ;)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Som rada, že ťa teda knižka zaujala aj na základe mojej recenzii. Robiť si prieskum je podľa mňa fajn vec, aj keď niekedy príbeh môže prelvapiť, aj keď to človek nečaká. Dúfam, že sa ti Opátstvo bude páčiť :). Maj sa krásne :)!

      Odstrániť
    2. Knižka bola výborná :) Už sa teším na ďalšie Austenovky, ktoré sa chystám čítať. Zatiaľ mám za sebou iba Pýchu a Predsudok + Opátstvo Northanger ,tá dávno zabudnutá éra v ktorom sa romány odohrávajú je úžasná.

      Odstrániť
    3. Jeej vďaka ti za dodatočný komentár :)!!
      Som veľmi rada, že sa ti kniha napokon páčila a nesklamala. A ešte viac ma teší, že máš chuť sa pustiť do ďalších knižiek od Austenovej. Snáď sa ti budú páčiť rovnako :). Už vieš, ktorá bude ďalšia? Ja osobne som mimo týchto dvoch od nej čítala ešte Rozum a cit a to bolo výborné :). Maj sa krásne!

      Odstrániť