streda 8. marca 2017

Sůl moře / Ruta Sepetys

Originálny názov: Salt to the Sea
Autorka: Ruta Sepetys
Vydavateľstvo: CooBoo
Rok vydania: 2016
Počet strán: 280

V roce 1945 se druhá světová válka chýlila ke svému konci a poblíž Východního Pruska se tisíce uprchlíků vydalo na pouť za svobodou a většina z nich měla co skrývat. Mezi nimi i Joana, Emilia a Florian, jejichž cesty se zkřížily na lodi, která slibovala spásu. Jmenovala se Wilhelm Gustloff. Donuceni okolnostmi drží při sobě, ale když se svoboda zdá na dosah, udeří tragédie. V tu chvíli je naprosto jedno, z které jste země a kultury či jaký je váš společenský status. Všech deset tisíc lidí na palubě bojuje za jedinou věc: Chtějí přežít. Autorka knihy V šedých tónech se vrací do dob druhé světové války se svým novým románem, jenž vrhá světlo na jednu z nejhorších – přesto téměř neznámých – válečných tragédií.

Sú veselé knihy, sú smutné knihy, knihy s horko-sladkým nádychom, komédie a romantikou narvané príbehy, nuž a potom je tu Sůl moře...
Tento úvod môže znieť všelijak, no zaškatulkovať túto knihu do jedinej kategórie nejde. Je smutná, hrozná, láme srdce, no je aj krásna. Je v nej vpísaný asi každý kúsoček pocitov, ktorých je človek schopný. Láska, beznádej, strach, smútok, odvaha. Každý jeden hrdina je iný. Každý uteká pred vlastným osudom, tak ako aj každý človek, ktorý sa tu vôbec spomenie. Kruté podmienky a zlá doba dokážu s človekom urobiť čokoľvek len preto aby prežil. Matky sa obetujú pre svoje deti a rodiny sa rozdeľujú. Jediné čo aj popri všetkej tej bezútešnosti zostáva, a čo človeka poháňa ďalej, zabraňuje mu  jednoducho to celé ukončiť je nádej. Nádej, že rozdelená rodina sa raz zíde. Nádej pre lepší zajtrajšok. Nádej na vrátenie ľudskosti tvorom, ktorí si hovoria ľudia...
Toto je Sůl moře.

Priznávam, že o tragédii lode Wilhelm Gustloff som doposiaľ veľmi nepočula. Vždy som považovala za hrozivú tragédiu, potopenie lode Titanic, tak ako väčšina (iste tragédia to je obrovská), no netušila som, že existuje aj niekoľko krát väčšia. Gustloff bola loď, ktorá mala kapacitu pre zhruba 2000 ľudí. Jej úlohou bolo previesť utečencov do bezpečia pred ruskými vojakmi. Miesto 2000 sa zabralo vyše 10 000 miest. Ľudia spali v kajutách ako sardinky, presnejšie spali kde sa dalo. Vo vypustenom bazéne, na zemi... Dostať sa na loď, znamenalo získať šancu. Po nalodení zostalo ešte tisícky ľudí s nárekom stáť a prosiť na pobreží, pretože nedostať sa na loď znamenalo istú smrť. Tá bezútešnosť je skutočne príšerná. Bezmocnosť s ktorou nemohol nikto nič urobiť. Je smutné, že vojnu si najviac odtrpeli bežní ľudia...


Príbeh je písaný z pohľadu Joany, Emilie, Floriana a Alfreda.
Všetci štyria sú od seba odlišní tak ako sa len dá, no jedno ich spája.
Joana je mladá žena, ktorá pochádza z Litvy. Jej najväčšou záľubou bola medicína. Vo voľnom čase sa vždy učila a mala milujúcu rodinu. Joana je veľmi láskavá a obetavá. V skupine ju brali ako vodkyňu, ktorou skutočne bola. Nemusela byť prísna,  a nepotrebovala zvyšovať hlas. Stačila jej láskavosť, inteligencia, rozvážnosť, chovanie sa v krízových situáciách, podpora pre druhých, nuž a každý si ju svojim spôsobom zamiloval. Joana nebola mäkká. Ošetrovala ranených vojakov, asistovala pri operáciách. Jej osobnosť je naozaj veľmi sympatická. Práve ju som si zamilovala od úplného začiatku.
Emilia je iná. Je to Poľka, takže jej osud je podstatne oveľa kritickejší. Poliaci boli považovaní za podradnú rasu, takže jediné jej šťastie bolo to, že mala árijské črty tváre. S Emiliou je to zvláštne. To čo skrýva a čo ju trápi, zistíte až v dobrej polovici knihy. Každý si prežil príšerné veci, no osud Emilie ma veľmi mrzel. Taktiež bola veľmi láskavá osoba. Odvaha jej nechýbala...
S Florianom je to komplikované. Niekto si ho obľúbi a niekto aj nie. Ja ho mám úprimne rada, no je to zvláštna osobnosť. Má veľa tajomstiev, ktoré ho ťažia. Má cieľ ktorý ho poháňa vpred viac ako čokoľvek iné. No ako sa jeho charakter postupne odkrýva na jeho osobu sa celkom mení uhol pohľadu. Mne osobne bol čoraz sympatickejší.
Alfredov pohľad je... Nuž skrátka Alfred je nemecký vojak so všetkými negatívnymi presvedčeniami. Zároveň je to zbabelec. Snaží sa ukazovať v lepšom svetle, žije vo svojej bubline pri ktorej čaká, že raz vystrelí na výslnie a získa si všektu priazeň. Stavia si vzdušné zámky a prehlbuje nenávisť. Takže asi nemusím hovoriť, že jeho pohľad nie je veľmi pozitívny.

O tejto knihe by sa toho dalo povedať neskutočne veľa a zároveň príšerne málo. Autorka si ma svojim štýlom písania získala po každej stránke. Sůl moře pre mňa bola jej prvou prečítanou knihou, takže som nevedela čo konkrétne čakať. Samozrejme, že neľutujem ani jednu sekundu strávenú čítaním tohto príbehu... Strhol ma. Od prvého momentu som mala pocit, že niekde tam v kúte prežívam všetko s hlavnými hrdinami. Ich osudy mi rozhodne neboli ľahostajné. Viem, že sa to stalo aj reálne, no človek si to v pohodlí svojho domova neuvedomí natoľko, ako keď to má zrazu vypálené pred očami a je vcítený do priebehu katastrofy. Na začiatku som o lodi Gustloff nemala šajnu. Teraz? Len tak ľahko ju z hlavy nedostanem. Navyše vôbec nerozumiem, že o takej obrovskej tragédii sa vie tak málo. Nepríde mi to správne...
Chcela by som vám toho povedať tak veľa, no slová sa mi nechcú predrať von. Pocity, ktoré vo vás príbeh vyvolá sú silné. Slová pri nich nestačia, pretože by ani z polovice nedokázaly popísať všetok ten smútok. Ako kniha je to úžasné dielo, ktoré sa zaradilo medzi moje najobľúbenejšie. Zamilovala som si autorkinu tvorbu a klobúk dole pred jej odhodlaním písať o veciach na ktoré by sa nemalo zabudnúť. Keď si to celé predstavíte reálne, je to príšerné.
Od knihy sa mi nedalo odtrhnúť. Kapitoly sú kratučké, takže som sa musela doslova nútiť aby som ju vôbec odložila. Celý čas som bola napätá a tuho som zvierala väzbu v mojich rukách... Čítať o situáciách, ktoré museli ľudia prežívať. Aké zúfalé činy boli nútení robiť. Je ťažké pritom nemať hrču v hrdle. Človek si už ani nedokáže predstaviť aké príšerné to v tých časoch bolo.
I keď to nebolo práve pozitívne čítanie, zanechalo to vo mne o to silnejšie dojmy a pocity. Knihu odporúčam všetkými desiatimi...

Za recenzný výtlačok veľmi pekne ďakujem internetovému kníhkupectvu PreŠkoly.
Knihu si môžet kúpiť, napr. TU.

Moje hodnotenie:

4 komentáre:

  1. Mam ji doma a hodne se na ni tesim. Nehlede na to jak kraasnou ma obalku :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Prajem ti príjemné čítanie :)! Verím, že si príbeh maximálne užiješ... Naozaj sa máš na čo tešiť :).
      Obálka je úžasná. Na poličke vyzerá dokonale ❤️.

      Odstrániť
  2. Taky jsem byla nadšená :) Pěkná recenze!

    OdpovedaťOdstrániť