nedeľa 8. marca 2015

Pomalé skúmanie ticha / Patrick Rothfuss

Pomalé skúmanie ticha

Hlboko pod univerzitou sa nachádza Podsvet, ponuré, nehostinné miesto. O sieti rozpadávajúcich sa prastarých chodieb a opustených miestností vie iba hŕstka ľudí. V samom srdci zabudnutého bludiska, uprostred rozľahlých tunelov Podsveta, ktosi žije. Dievča.
To záhadné stvorenie sa volá Auri.
„... ak sa chcete dozvedieť viac o Auri, táto kniha vám má čo ponúknuť. Ak milujete slová, záhady a tajomstvá, zaujímate sa o Podsvet a alchýmiu a túžite nazrieť za oponu môjho sveta...
… potom je tento príbeh možno práve pre vás.“

Pomalé skúmanie ticha je krátky, nežný pohľad do Aurinho života, do jej každodenných súkromných dobrodružstiev. Veselé a zároveň znepokojujúce rozprávanie ponúka jedinečnú príležitosť pozrieť sa na svet Aurinými očami a dozvedieť sa viac o jej tajomstvách. Patrick Rothfuss nám otvára dvere do sveta jednej z najtajomnejších postáv slávnej trilógie Príbeh kráľovraha. Novela Pomalé skúmanie ticha je príbehom zlomeného dievčaťa pokúšajúceho sa prežiť v zlomenom svete.
„Tento príbeh je pre všetkých mierne zlomených ľudí.
Som jeden z vás. Nie ste sami. V mojich očiach ste všetci nádherní.“

Patrick Rothfuss

Táto kniha sa začína slovami.. "Táto kniha možno nie je pre vás." A pokračuje nasledujúcou vetou.. "Po prvé, ak ste nečítali moje predchádzajúce knihy, toto nie je dobrý začiatok." Pár dôvodov prečo som bola vydesená z čítania tejto knihy. Po 1) predchádzajúce knihy som nečítala. Po 2) neráčila som si zistiť, že je to novela k predchádzajúcim knihám. Po 3) nevedela som, že to je natoľko zvláštne, že predchádzajúce dve knihy by sa mi celkom zišli. Všetky tieto veci som zistila v dňoch, keď som očakávala túto knihu. Bála som sa, pretože vraj to celkom dosť nadväzuje a že sa v tom zrejme nebudem vedieť zorientovať, nepochopím to... Nevedela som čo čakať a do čítania som sa púšťala s veľkými obavami. 


Avšak milo ma prekvapilo, že to, že som nečítala predchádzajúce knihy mi nejak extra nevadilo a ja som to dokázala bez problémov čítať. Áno.. boli tam veci, ktoré sa mi chápali ťažko, ale mám pocit, že s predchádzajúcimi dielami to nemá nič spoločné. Povedala by som, že skôr je to komplikovanosťou knihy (ono sa to nezdá, ale kniha je ťažká). Skutočne málokto ju pochopí a niesom si istá či som ju pochopila dokonale a úplne. Aj samotný autor upozorňuje ako som už vyššie trocha spomínala, že kniha nesadne každému a že to nie je tradičná kniha.. je iná. Ale som rada, že som ju zvládla prečítať.

Pre mňa bolo prekvapením, že v knihe nie je žiadna priama reč. Zatiaľ som sa s takýmto niečim stretla len pri S láskou Rosie a tam mi to moc neprekážalo, ale predsa len, keď nie je v príbehu priama reč musí to fungovať, inak sa z toho stane katastrofa. Tu to fungovalo a ani tu mi to neprekážalo. Priamu reč mi vynahradili autorove krásne opisy. Vie skvele upútať čitateľa a myslím, že by sa mi páčilo aj keby opisoval svoj nákupný zoznam. Pôsobí na mňa ako majster v písaní. Jeho štýl písania je naozaj neopísateľný, zvláštny, iný a dokonalý. Veľmi sa mi páčil.

Kniha bola zvláštna. Nielen, že tam nebola žiadna priama reč, ale hlavná postava bola zvláštna, jej chovanie bolo zvláštne, prostredie bolo zvláštne. Celé to bolo zvláštne ! Ťažko sa to opisuje... Auri bola úplne iná. Nie je to hrdinka s akou sa bežne stretávame. Auri žije v podsvete a stará sa o chod vecí. Stará sa o to aby bolo všetko tak ako má byť a aby bola všade rovnováha. Je veľmi vnímavá a citlivá. Veľmi jej záleží na svojom okolí. Svoje potreby dáva do úzadia a stará sa o iných. V knihe mi prišlo všetko tak zvláštne živé. Akoby autor dokázal vdýchnuť život aj do neživých predmetov.

Pre mňa je to veľmi neobyčajná kniha a aj keď je dosť mätúca, tak zvláštnym spôsobom sa mi páčila. Navyše tá obálka je krásna ! A asi najkrásnejšie sú tie ilustrácie. Dodali tam prekásnu atmosféru a popri čítaní som sa musela každú chvíľu zastavovať aby som si mohla do detailov prezrieť obrázky. Inak premýšľala som o tom, že keď ma tak zaujal autorov štýl, možno, že by nebolo na škodu skúsiť aj jeho ostatné knihy, čiže tie hrubočizné bichle. Zrejme to nebude v blízkej dobe, ale raz by som si ich zrejme rada prečítala. Verím, že by to mohlo byť zaujímavé.

Za recenzný výtlačok ďakujem vydavateľstvu Ikar.
Knihu si môžte kúpiť, napr. TU.

Moje hodnotenie :

2 komentáre:

  1. Pekná recenzia, zrovna sa na Pomalé skúmanie ticha chystám :)

    http://zoniaworld.blogspot.sk/

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem :). Dúfam, že sa ti bude páčiť.. je to zvláštna kniha :) PS super blog :) !

      Odstrániť