utorok 11. augusta 2015

Mesto nebeského ohňa / Cassandra Clare

Mesto nebeského ohňa

V epickom finále Nástrojov smrteľníkov - najpopulárnejšej mestskej fantasy súčasnosti - sa musí Clary s ostatnými Tieňolovcami postaviť najväčšiemu zlu na svete: Clarinmu bratovi. Nočné mory sa stali skutočnosťou. Sebastianovi Morgensternovi sa podarilo rozdúchať nepokoje medzi Tieňolovcami. S Pekelnou čašou v rukách premieňa Tieňolovcov na temné stvorenia, ktoré sa musia postaviť proti vlastným rodinám i milovaným. Vystrašení Tieňolovci hľadajú útočisko v Idrise, no so všetkými bojovníkmi proti temnote za začarovanými hranicami ich domoviny, kto ochráni svet pred démonskou inváziou? Keď sa prezradí najhrozivejšie sprisahanie proti Tieňolovcom v dejinách, Clary, Jace, Isabelle, Simon a Alec musia zutekať pred hnevom Rady. Na ceste za zbraňou schopnou zničiť Sebastiana vkročia do démonských dimenzií, kam Tieňolovci nikdy nezavítali a z ktorých sa ešte žiaden smrteľník nevrátil živý... V šiestom a poslednom pokračovaní celosvetovo megaúspešnej ságy Nástroje smrteľníkov musia čitatelia obetovať životy obľúbených hrdinov, vzdať sa lásky, pre ktorú mnohí padli, a vyrovnať sa so zmenou sveta, ktorý už nikdy nebude taký ako predtým.

Ani neviem kde začať. V prvom rade chcem povedať, že séria Nástroje smrteľníkov je jedna z mojich najmilovanejších sérií vôbec. Veľa pre mňa znamená a tak ako správny fanúšik som sa nevedela dočkať na posledný diel. Tešila som sa aj netešila... Bola som rada, že konečne sa dozviem ako to skončí, no zároveň mi bolo smutno, že tento úžasný svet sa končí (aj keď pre mňa nikdy neskončí). Bolo mi jasné, že ak sa v tomto diely udeje niečo hrozné, alebo zlé, tak ma to zrejme položí. Veta "túto sériu milujem" nevystihuje ani zďaleka čo k nej pociťujem. Pre mňa je ten svet skutočný a úplne som mu prepadla. Teraz si nemyslite, že mi preplo, to nie :D, ale Tieňolovci sú skrátka moja srdcovka.

Tento diel som rozčítavala s veľkými obavami. Nebála som sa, že sa mi to nebude páčiť. Bála som sa toho veľkého konca... Keďže Cassandra Clare je skutočný génius a treba uznať, že v písaní je majster ma kniha od začiatku pohltila a bolo nemožné sa od nej odtrhnúť. Neskutočne čitateľná. Už v prvých stránkach sme ihneď "hodený" do deja. Viete... Cassandra nemôže len tak prísť, napísať úvodný začiatok, pár milých slov, trocha prehľadu v deji, kdeže, nie, nie... Ona musí automaticky hneď napísať strhujúci začiatok, plný akcie a zvratov kde už pri ňom budete chytať infarktové stavy.

To hlavné som vám už očividne prezradila. Kniha je plná akcie a zvratov. Mňa neraz chytal infarkt a poriadny srdcový záchvat, pretože ak ste čítali predošlé knihy od tejto autorky chápete čo mám na mysli. Ona vám nedá oddýchnuť ani na chvíľočku. Furt sa tam musí niečo diať. A to samozrejme oceňujem. Občas uvažujem, že by som mala Cassandre poslať pohľadnicu. Keď sa nad tým tak zamyslíte, tak naozaj predstavte si aký svet vlastne vymyslela. Úplne dopodrobna vytvorila svet Tieňolovcov, ich históriu a zvyky. Všetko vymyslela, tak strašne uveriteľne, že vám to vlastne príde úplne normálne a automaticky tomu uveríte. 

Táto séria ma celkovo šesť dielov. Fanúšici sa avšak rozdelil na dva tými z čoho jeden tvrdil, že Cassandra to mala ukončiť hneď po treťom diely a druhý, ktorý sa tešil, že v tom pokračuje. Ja som prekvapivo patrila do druhého týmu a bola som rada, že pokračuje. Netvrdím, že štvrtý diel nebol o niečo slabší, avšak piaty sa oveľa zlepšil a šiesty dosiahol latku prvých troch. Tu zasa uvidíte to staré čaro, ktoré vás očarilo, keď ste túto sériu ešte len spoznali a nostalgicky si na to spomeniete. Myslím, že ľudia, ktorý tvrdili, že to malo skončiť po trojke uznajú, že by to bola škoda, pretože tam ostalo toho ešte veľa čo stálo za to vyriešiť.

V tomto diely dokonca spoznáme aj dve pomerne dôležité postavy a to Emmu a Juliana. Aj okolo nich sa točí dej záverečného dielu a ak sa nemýlim, tak práve Emma bude hlavnou hrdinkou novej série od Cassandry Clare (snáď sa jej niekedy dočkáme...pevne verím a dúfam, že áno). Prekvapivo aj keď možno trocha brzdili dej mi absolútne nevadilo čítať príbeh z ich pohľadu a naozaj som si ich zamilovala. Ono je v podstate nemožné si ich neobľúbiť. Sú to len dvanásť ročné deti, no majú odvahy aj za dvoch a vedia obetovať svoje životy pre druhých. Pri nich slovo priateľstvo je naozaj úprimné a doslovné. Obom záleží viac na tom druhom ako na sebe samom.
U mňa čítanie vyzeralo asi tak, že som sa po celý čas bála "nezabi ich, nezbi ich, nezabi ich". Keby Cassandra zabila niekoho z hlavných postáv, tak sa asi zrútim. Veľmi som sa bála, že práve niečo také urobí a tak som sa celý čas modlila. Nakoniec som musela usúdiť, že to mohlo byť oveľa, oveľa horšie, ale aj tak som to prežívala ťažko. Aj keď čítanie tejto knihy som celkovo prežívala a musela som všetko rozdýchavať. Počas čítania som nemala iba pocit, že čítam nejaké písmená... mala som pocit, že som tam s nimi a že sa ten boj týka aj mňa. Pred očami som to videla úplne živo a všetko som pociťovala s nimi.

Ja som veľmi rada, že Cassandra nám tu poskytla naozaj krásne scény či už Magnusa s Alecom, alebo Clary a Jacea a vlastne všetkých postáv. Zároveň sa mi páči, že svoje postavy rozvinula a tak ich zaryla ešte hlbšie do nášho srdca. Jace už nebol ten uzavretý, arogantný chlapec a Isabelle ukázala, že aj ona má city. Alec to isté. Alec takisto prešiel veľkou zmenou a viac otvoril svoju osobnosť. Prekvapivo bol aj dosť vtipný a na jeho hláškach sa dalo schuti zasmiať. Magnusa tiež začnete vnímať inak. Práve tu som si ho obľúbila ešte viac a zároveň som ho ľutovala pomaly najviac. Večnosť nie je krásna, ak ju nemáte s kým prežiť. Už sa naozaj neviem dočkať na Magnusove kroniky, ktoré vyjdú už budúci rok.

Som nesmierne šťastná, že som si ako dvanásť ročné dieťa priala ako darček prvý diel tejto úžasnej série a že vtedy sa pre mňa začalo dobrodružstvo bez ktorého by bol môj život prázdnejší. Milujem Tieňolovcov, milujem celý ten svet, milujem Jacea a milujem všetko čo sa spája s Nástrojmi smrteľníkov. Koniec bol krásny a budete mať z neho taký ten príjemný šťastný pocit. Komiks je skvelé obohatenie tejto knihy a bolo dobré rozhodnutie dať ho tam. Táto kniha je naozaj skvelá a čo dodať? Odporúčam každému! 

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem internetovému kníhkupectvu PreŠkoly.
Knihu si môžete kúpiť, napr. TU.

Moje hodnotenie :

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára