nedeľa 20. augusta 2017

Talent na vraždenie | Čo sa stalo Agathe Christie?

Originálny názov: A Talent For Murder
Autor: Andrew Wilson
Vydavateľstvo: Ikar
Rok vydania: 2017
Počet strán: 320

„Na vašom mieste by som nekričal, pokiaľ nechcete, aby sa celý svet dozvedel o vašom manželovi a jeho milenke.“
Agatha Christie, ktorá sa vyberie do Londýna za svojím literárnym agentom, nastupuje na vlak a utrápená premýšľa o tom, že jej manžel má milostný pomer. Keď sa jej ktosi zľahka zozadu dotkne, stratí rovnováhu, no vzápätí ju niekto potiahne k sebe a zachráni pred prichádzajúcim vlakom... Tak sa začína hrôzostrašný reťazec udalostí. Jej záchranca však nie je nijaký strážny anjel, ale mimoriadne rafinovaný a manipulatívny vydierač.
„Vy, pani Christie, spáchate vraždu. No ešte predtým zmiznete.“
Lenže písať o vražde a spáchať ju sú dve úplne odlišné veci. Agatha musí využiť všetky svoje schopnosti a dôvtip, aby skrížila plány protivníkovi, odhodlanému využiť jej génia na vraždenie vo vlastný prospech.
Udalosti súvisiace so zmiznutím Agathy Christie v zime 1926 sú dobre známe – jej manžel sa dopustil nevery, 3. decembra po hádke zmizla a po desiatich dňoch ju našli v istom hoteli v Harrogate. Čo sa však dialo počas tých desiatich dní? Andrew Wilson sa chopil týchto faktov skutočne vynaliezavo a vo svojom románe Talent na vraždenie z nich utkal mimoriadne strhujúci a presvedčivý príbeh.


Musím priznať, že aj keď som v podstate fanúšik tvorby Agathy Christie o jej zmiznutí som vôbec nevedela. Nikdy som o tejto udalosti nepočula a už vôbec som nevedela žiadne podrobnosti, či fakty. Preto, keď mi prišla ponuka z Ikaru a zahliadla som Talent na vraždenie, veľmi som sa potešila. Anotácia znela zaujímavo a celkovo to na mňa spravilo dojem. Od detstva som milovala seriál v ktorom, ako hlavný hrdina hviezdil drobný Belgičan s dokonale upravenými fúzikmi a s prapodivnou charizmou. Dávno pradávno som si prečítala aj jeden román od tejto slávnej autorky i keď na názov si už nespomínam a tak som bola naozaj zvedavá, aké zvláštne tajomstvo táto žena skrývala.

Začalo to nevinne, ako bežný román. Christie mala doma problémy a jej nezhody v manželstve sa čoraz stupňovali. Jej muž mal milenku a keďže už bola v tom čase Agatha pomerne slávna, hrozilo, že z aféry jej manžela môže ľahko vzniknúť škandál, ktorému sa z celého srdca túžila vyhnúť. Navyše ani takáto zrada ju nedokázala prinútiť prestať manžela milovať a tak nešťastná a zabratá do myšlienok kráčala, ako aj v iné dni na vlak. Myslím si, že zrejme mnohokrát vo svojom živote ľutovala deň, kedy sa objavila na tejto stanici. Každopádne v momente, kedy od hrôzy pred blížiacim sa pádom pod vlak, kam ju sotil niekto neznámy, omdlela. Spustil sa vír udalostí, ktorému by sa istotne rada vyhla. Jej záchranca, muž, ktorý ju v poslednej chvíli zachytil nebol ani zďaleka dobrý človek, ako sa neskôr ukázalo.



No ak aj nie je dobrým človekom, žiaľ treba uznať, že je postavou, ktorá dokáže svojou zvrátenosťou čitateľa fascinovať. Táto osoba bola veľkým fanúšikom kníh od Christie, najmä jej najnovšieho románu. Jej knižky ho natoľko pohltili, až sa zžil s hlavnými postavami a dlhý čas premýšlal nad ich činmi. Premyslel si plán a bol hlboko inšpirovaný. Sám časom uznal, že má v hlave množstvo nápadov, no autor z neho nebude i keď by mohol... Predstavte si, že formu písania by si zvolil, ako nikto iní. Prečo písať príbehy na papier? Prečo svoje nápady nevštepiť do reality?
Asi vám nie je celkom jasné o čom je reč, no nemajte obavy. Dostávame sa k jadru celej veci...
Keď čítate knihy istotne sa vám stáva, že nadobudnete pocit, akoby ste boli medzi postavami, akoby ste to prežívali na vlastnej koži. Príbehy sú pre vás reálne pomaly viac, ako realita. Veľmi podobné pocity musí mať istotne aj autor. Jeho postavy sú, ako figúrky šachovnice, ktoré postupne posúva a tvorí ich osudy. Všetko ma v rukách a najmä rozhodnutia o udalostiach sú na jeho pleciach.
Osoba, ktorú som zmieňovala na začiatku sa rozhodla, že nápad, ktorý sa zrodil v jej hlave nezapíše na papier. Zapíše ho do duší, do reality. Vydieral Christie, aby spáchala vraždu s ktorou si on nechcel špiniť ruky. Nevedomú o nasledujúcich plánoch ju vyslal na neznáme miesto a postupne jej posielal pokyny. Fungovalo to, ako na princípe písania knižky, až na to, že všetko sa dialo podľa jeho predstáv i v skutočnosti. Ľudí vydieral a tak konali podľa jeho vôle. Jeho plány sa plnili. Príbeh sa tvoril.

Veľmi sa mi páčilo, ako tému spracoval samotný autor. Sadol mi jeho svieži a dobre čitateľný štýl písania. Knižka sa mi čítala skvele a dej mi ubiehal až neuveriteľne rýchlo. 320 strán som prečítala prakticky na posedenie. Autor zvolil viac uhlov pohľadu a tak sa to v deji postupne striedalo. Chvíľu som sledovala diane okolo Christie jej očami, následne aby mal čitateľ prehľad o pátraní polície, autor písal z pohľadu detektíva, ktorý mal pátranie na starosti a posledný pohľad bol mladej dievčiny Uny, ktorá začínala s povolaním novinárky a snažila sa vypátrať Christie na vlasnú päsť. 

Kniha mala zaujímavé postavy a každý z nás si tam môže prísť na svoje. Aj keď mi hlavný záporák nebol ani trocha sympatický, pár okamihov ma fascinovalo jeho zmýšľanie a to, akým spôsobom chce spáchať svoje zverstvá. Keď sa v budúcnosti dostanen k dielam Agathy, cítim, že na ne budem mať iný pohľad, než by som mala doteraz. Je to aj tým, že aj pohľad na samotnú autorku sa mi poriadne zmenil. Príde mi teraz oveľa reálnejšia, ľudskejšia...  Keď som sa do knižky púšťala, nečakala som, že sa mi bude až tak páčiť. Popravde nečakala som od nej vôbec nič, no milo prekvapila :). Je to také oddychové čítanie, ktorým nič nepokazíte. To nakoľko sa vám zapáči je už iba na vás.
Och a chválim obálku! I keď to by som nebola ja, keby ju nespomeniem.

Internetové kníhkupectvo BUX.sk

Moje hodnotenie:

4 komentáre:

  1. Stejně jako ty, miluji Agathu Chrstie ale po jejím životě jsem nepátrala a pokud jsem někdy četla o jejím zmizení, vypadlo mi. Kniha vypadá skvěle a musím říci, že mě to nutí se najít všechny články o jejím zmizení :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja som do chvíle, kedy som narazila na túto knižku vôbec netušila, že ona niekedy zmizla a že je to okolo toho nejaká záhada, atď... :D Proste som netušila. Ale mám to rovnako, ako ty. Tiež si o tom potrebujem prečítať viac a nájsť nejaké články, pretože ma to fakt zaujalo.

      Odstrániť
  2. Odporúčam jeden skvelý dokumentárny film o živote Agathy a jej tvorbe, ktorý natočil predstaviteľ Poirota a rozpráva tam aj o tejto udalosti. Už neviem názov, ale bol vysielaný aj na RTVS. Knihu si raz tiež určite prečítam. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Spomínam si na ten dokument. Raz som ho zazrela, keď ho vysielali na rtvs, no zdá sa mi, že už bol na konci a pozerala som ho iba jedným očkom. Škoda pre mňa... No vďaka ti za tip :)! Určite sa k nemu teda ešte vrátim. Zaujímajú ma okolnosti jej zmiznutia a všetky iné zaujímavosti.
      Teší ma, že ťa knižka zaujala. Dúfam, že sa ti bude páčiť :).

      Odstrániť