utorok 15. augusta 2017

Vesmír na pleciach | Keď vás zahrejú slnečné lúče a na tvári sa vám rozleje spokojný úsmev...

Originálny názov: Holding Up the Universe
Autorka: Jennifer Niven
Vydavateľstvo: Ikar
Edícia: YOLi
Rok vydania: 2017
Počet strán: 392

Libby Stroutovú vraj každý dobre pozná – veď pred pár rokmi ju vyhlásili za najtučnejšiu tínedžerku sveta. No nikto sa neunúva nazrieť jej do duše, aby zistil, kým naozaj je a čím si prešla.
Jacka Masselina vraj tiež každý dobre pozná. Je šarmantný, má štýl a vie, ako zapadnúť. No nikto netuší, že skrýva tajomstvo: trpí zriedkavou neurologickou poruchou a nie je schopný rozoznávať ľudí. On sa však tvári, že je nad vecou a nikoho si príliš nepúšťa k telu.
Až kým nestretne Libby. Na začiatku ju Jack pred spolužiakmi kruto poníži a ona mu za to jednu strelí. Najprv na seba zazerajú, no neskôr príde čosi, čo nečakali... postupne sa medzi nimi rodí zvláštne priateľstvo. On začne obdivovať Libbinu odvahu, razantnosť a veľké srdce, jej sa zasa zapáči Jackov šarm, zmysel pre humor, oddanosť blízkym. Odkedy trávia veľa času spolu, už necítia takú osamelosť v duši. Jednoducho tak to je – niekedy stretnete človeka, ktorý vám obráti celý svet hore nohami.

Dodnes si pamätám, ako ma chytili Všetky skvelé miesta za srdce. Vyvolali vo mne obrovské množstvo emócii a po krátkom čase sa stali mojim obľúbeným príbehom ku ktorému som mala v pláne sa ešte určite vrátiť. Cez všetok smútok, či vedomie, že ma to dostane aj na desiatykrát som tušila, že táto knižka sa mi vryla do duše a už odtiaľ neodíde. Mnohí ľudia to cítili rovnako, ako ja. Taktiež ich kniha pohltila a napokon naplno dostala. No našla sa aj ďalšia skupina, ktorá z knižky až tak veľmi nadšená nebola.

Úprimne i keď to milujem, nedivím sa množstvu negatívnych recenzii, pretože autorka prakticky nerieši nič nové. Psychické choroby, odlišnosť, rakovina, smútok, smrť, šikana... Smutné, ale v ktorej YA knihe nenájdete podobný dej? Pohroma nastane, keď sa toto všetko dostane do jediného príbehu, ale...! Ide o to, ako to vie Jennifer Niven spracovať. Pokojne môže písať o klišé témach, ktoré tu už boli, sú a budú, no to ako vie do svojej tvorby vložiť srdce, kúsok seba a svoj pohľad na svet, to jej nikto nevezme. Záleží len na tom, či vám jej štýl písania sadne alebo nie.

Ak nie, tak sa zrejme príliš nezhodneme v mojom názore, no ak áno vítam vás pri tejto recenzii (samozrejme vítam aj "nefanúšikov" len viem, že sa skrátka s mojimi slovami nezžijete).
Na štýle písania Jennfier niečo je. Niečo tak strašne autentické, že vám je okamžite jasné o koho knihu ide. To niečo ma dokáže vždy paralyzovať, fascinovať a preniesť ďaleko, ďaleko... V jej knihách nájdete to ako vidí svet, jej pravdu a fantáziu. Odkryje vám kus zo svojho života, pretože jej diela sú založené na prežitej skúsenosti. Možno aj vďaka tomu je atmosféra, tak reálna. Možno preto robí s mojimi pocitmi to, čo potrebuje, pretože udalosti, ktoré prežívajú hlavné postavy sú napísané s tak obrovským citom, že to nedokáže ostať uväznené iba medzi stránkami. Jennifer je podľa mňa a z toho, čo cítim na jej knihách krásny človek. Jej osobnosť kričí z každého slova a z každej myšlienky.


Vesmír na pleciach bol spočiatku, ako každá bežná kniha. Čítalo sa mi to celkom fajn, príbeh príjemne ubiehal a veci sa diali. K hlavným hrdinom som nemala žiadne sympatie a nedokázala som sa s nimi zžiť, nie vtedy ešte nie... Avšak ako náhle som sa začítala už ma nič nezastavilo. Zbožňujem charaktery, ktoré autorka vytvorila. Áno Libby a Jack boli odlišní, tak veľmi ako sa len dá. Niekomu to príde silené, mne to prišlo krásne. Všetko postupne začalo dávať zmysel, ale o tom potom. Veľmi, ale naozaj veľmi sa mi páčila hlavná hrdinka Libby. Popravde na začiatku som nečakala, že si ju tak veľmi obľúbim. Nepôsobila na mňa, tak ako mala... No teraz musím uznať, že toto je hrdinka za ktorú som neskutočne šťastná. Ak sa niektoré dievčatá zžijú s knižnou hrdinkou, budem šťastná, ak to bude s Libbs, pretože toto je silná hrdinka, ktorá by mala byť v YA knihách. Reálna, s chybami a silná. Jej sila nespočíva v tom, že ako jediná dokáže zachrániť svet, zabíjať upírov alebo čokoľvek podobné a najmä nereálne. Jej sila pramení v každodennom živote. Má toľko chýb a nedostatkov s ktorými sa obrovské množstvo dievčat trápi a ktoré u mnohých spôsobuje depresie. No ide o to, ako si váži samu seba a uvedomuje si dôležité veci. Nielen v zmysle "nejde o výzor, dôležité je vnútro." Ide o to, ako sa dokáže vnímať krásne aj s nadváhou. Zbožňuje svoju osobnosť a nikdy sa nepoddáva hnusným rečiam druhých ľudí. Verím, že mnohé dievčatá sa v nej nájdu a ak im to pomôže budem z toho maximálne šťastná.

Bolo ťažké vžiť sa do života Jacka, ktorý nedokázal rozpoznať tváre ani vlastnej rodiny. Nedokázala som si predstaviť, že by do miestnosti vošla moja mama a nevedela by som kto to je. Nešlo to... No udivovalo ma, ako sa s tým postupne naučil žiť a ako zvládal každodenné situácie. Jack taktiež nebol ideálny človek, urobil veľa zlých vecí a ublížil ľuďom, no obľúbila som si ho preto, akým bežným a zároveň výnimočným človekom sa stal.

Milujem situácie, ktoré Jennifer vytvorila. Napríklad len keď hrdinovia sedeli v chladnom počasí na lavičke v parku, vo vzduchu bolo cítiť jeseň, rozprávali sa a ruky im hrial horúci nápoj, ktorý si pomaly chlipkali. Malo to čaro. Možno to vyznie divne, ale mám rada, keď sa v knihách objavia takéto bežné, avšak krásne veci. Sú to presne tie momenty, kedy sa človek cíti spokojne a šťastne. Nuž a keď má autor talent, dokáže vás do takých chvíľ preniesť a vy to cítite. Cítite vánok na tvári a paru z čaju, ktorá sa rozplýva do vzduchu.

Túto knižku vám rozhodne odporúčam. Tak ako aj Všetky skvelé miesta si našla miesto v mojom srdci a zamilovala som si ju. Tvorbu Jennifer Niven som si obľúbila ešte viac, než to je možné a skrátka odporúčam... Že sa vám to bude páčiť vám nemôžem zaručiť, to je iba na vás. Ako sa na to budete pozerať a ako to budete vnímať. No mne príbeh učaroval. Bolo to presne, ako opisy Libbs. Ako keď vás zahrejú lúče slnka a vám sa na tvári rozleje spokojný úsmev.

Internetové kníhkupectvo BUX.sk

Moje hodnotenie:

2 komentáre:

  1. O autorčiných knihách už jsem slyšela, ale přiznám se, že mě nějak zvlášť nezaujaly. Jak píšeš, témata jsou to již mnohokrát zpracována a obecně na mě knihy tohoto typu působí spíš jako citové vydíračky s poměrně kýčovitým poselstvím jako "Carpe diem" nebo "Miluj bližního svého". Tvá nadšená recenze mě ale přeci jen nahlodala. Tak uvidím :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Sebecky by som bola fakt šťastná keby sa do toho pustíš a popravde mám obrovskú radosť, že ťa moja recenzia trošička navnadila, no ako som tuším spomínala aj v recenzii... Je mi jasné, že knižka sa nebude páčiť každému. Možno ťa presvedčí a možno aj nie. Tentoraz nič zaručiť nedokážem, no ak sa do nej náhodou pustíš budem dúfať, že sa ti bude páčiť :).
      Ďakujem ti za komentár a prepáč, že mi trvalo odpovedať troška dlhšie... Maj sa krásne :).

      Odstrániť