sobota 18. októbra 2014

Zostaň so mnou / Gayle Formanová

Zostaň so mnou

O knihe :
Talentovaná violončelistka Mia má sedemnásť rokov a vlastne všetko, po čom jej srdce piští – trochu otravnú, ale milujúcu rodinu, priateľa rockera Adama, bezstarostný život. Keď ju prijmú na prestížnu umeleckú školu na opačnom konci krajiny, čaká ju prvé vážne rozhodnutie – láska a rodina, alebo vytúžené štúdium hudby? V jedno februárové ráno je odrazu všetko inak. Na rodinnom výlete s rodičmi a bratom na okamih spokojná zavrie oči, a keď ich otvorí, ocitne sa v priekope pri ceste. Na jej okraji vidí havarované auto a mŕtvych rodičov, počuje Beethovenovu sonátu. Krátko nato zbadá ďalšie telo. S úžasom zistí, že hľadí sama na seba, a nevyhnutne si musí položiť otázku: Som mŕtva?

Moje pocity :
Máte celý život pred sebou. Máte skvelú rodinu, výnimočného priateľa a máte pocit, že ste dokonale šťastný. Zvláštne ako vie život zmeniť celý náš osud a prerobiť ho podľa svojho vkusu.. V jedno ráno sa všetko zmení. Celá ta skvelá rodina pominie a vy jediný prežijete. Vidíte svoje polomŕtve telo, svojich blízkych a viete, že ak sa prebudíte stratíte všetko. Napriek tomu rozhodnutie či budete žiť, alebo sa vzdáte leží na vašich pleciach. Zostať, alebo umrieť ? Akoby ste sa rozhodli vy.. ?

Tentoraz to bolo u mňa tak, že som najprv videla film (ktorý bol úžasný) a až potom čítala knihu. Vedela som, že ju musím mať a nedokázala som sa upokojiť až kým som ju nedržala vo svojich rukách. Celý tento príbeh sa mi doslova zavŕtal v hlave a ja som ho nemohla dostať von. Je niečim výnimočný a zvláštny. Celé moje pocity sú neidentifikovateľné, pretože ich nedokážem vyjadriť. Z knihy som až taká nadšená, až to neviem vyjadriť normálne a súvisle..


Pre mňa to bola prvá kniha od Gayle Formanovej. Štýl tejto známej autorky mi neskutočne sadol. Do knihy sa dalo vžiť a všetko som prežívala s hlavnými hrdinami. Mala som pocit, že stojím niekde tam v kúte uprostred všetkého diania a sledujem to z blízka, dokonca vo mne autorka dokázala vytvoriť pocit, že som hlavnou postavou a prežívam to. Gayle písala zvláštnym, no zároveň jednoduchým štýlom. Dokázala skvele vykresliť pocity, momenty a psychické rozpoloženie postáv. U mňa sa zaraďuje Gayle k najobľúbenejším autorkám a dúfam, že sa čo najskôr dostanem aj k jej ostatným knihám.

Bola som sklamaná, že pre mňa nikdy nezložil pieseň. Povedal, že nevie písať sladké ľúbostné songy. "Ak chceš pieseň, musíš ma podviesť, alebo čo," utrúsil, ale dobre vedel, že sa to nestane.

Kniha je písaná inak než ste zvyknutý, alebo by ste čakali. Ide o to, že kapitoly vyzerajú nejak takto.. Začne sa to pohľadom z nemocnice (pohľadom zo súčasnosti), hovoria o Miinom stave, čo sa tam deje a pod.. Potom sa tento pohľad ukončí odrážkou a začne nový pohľad.. Pohľad opisuje spomienky. Ono by sa to dalo prirovnať k premietaniu života, ale nebolo to úplne tak.. Mia spomínala na chvíle s rodinou a s Adamom a všetko sa krásne spájalo a súviselo spolu..

Mala som zvláštne pocity z toho, že kniha má len 173 strán. Je to pomerne málo a mi čitatelia nadobúdame občas pocit, že čím je kniha kratšia, tým je príbeh nekvalitnejší. Dej v ňom prebieha príliš rýchlo a celé je to odfláknuté. Teraz ma počúvajte ! Pri tejto knihe zahoďte všetky starosti a obavy ! Po dočítaní som mala pocit, že kniha mi dala viac ako 600 stranová hrubá bichľa. Nedala by som tam ani o stránku menej, či viac, všetko je tam tak ako má byť.

..."Dnes večer si presne tá istá osoba, ktorou si bola včera a budeš zajtra. Ľúbim ťa, lebo si krehká a zároveň silná, pokojná, ale aj prchká. Dopekla, si jedno z najúžasnejších dievčat, aké poznám, nehľadiac na to, čo máš na sebe, alebo čo počúvaš."

Mia je talentovaná violončelista. Pre mňa to bola príjemná zmena. Väčšinou hrajú ľudia na gitare, bicích, alebo husliach, no ona na violončele. Violončelo pridávalo na výnimočnosti charakteru Mie. Miu som si okamžite zamilovala. Je zodpovedná, milá a veľmi vnímavá. Jej rodičia a aj priateľ boli punk-rockovi maniaci, ale ona bola sama sebou. Často spomínala, že sa cíti ako čierna ovca rodiny. Je pravda, že bola inou, ale jej rodina ju naplno podporovala a milovala. Myslím, že vy všetci si Miu zamilujete !


Adam je punk-rocker. Doteraz som mala k punkovej hudbe taký vyhýbavý postoj, no odkedy som videla film, tak som na Adamovych pesničkách závislá ! Odporúčam vám pustiť si ich.. sú úžasné ! On ako postava mi prirástol k srdcu ! Je citlivý a takisto vnímavý. Príde mi iný a páči sa mi, že je sám sebou, na nič sa nehrá. Adam sa nedá nemilovať ! Jeho vzťah s Miou sa mi páčil a ako dvojica sa k sebe neskutočne hodili. Adama si zamilujete všetci.. bezpodmienečne !

Zvláštne, ale normálne mi začína byť ľúto, že som to už dočítala.. Kniha sa mi strašne páčila a v mojich očiach je dokonalá. Nedá mi to, musím sa vám k niečomu priznať.. Pri knihách nemám vo zvyku plakať, preto keď ma nejaká kniha rozplače viem, že stojí za to. Prvá kniha pri ktorej som plakala ako o život bola Zlodejka kníh, pár slzičiek vyšlo aj pri Na vine sú hviezdy (ale tam nie až tak veľmi.. pri Na vine sú hviezdach ma rozplakal film, kniha ani nie), a už asi viete ktorá kniha ma rozplakala ako ďalšia... Áno je to táto. Zostaň so mnou.. Na konci som nedokázala udržať slzy. Čítala som a zároveň som plakala.. Už teraz viem, že som knihu nečítala naposledy a vám ju môžem len odporúčať !

Moje hodnotenie :

6 komentárov:

  1. Bože, všetci píšu samé pozitívne recenzie a ja čím ďalej, si ju chcem viac a viac prečítať! :3 Ale prečo tam musí byť tá zlá filmová obálka? >_<

    P.S.: Riadne pekná recenzia! :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Verím ti.. ja som asi týždeň chodila minimálne trikrát denne pozerať na internete túto knihu až kým som ju neobjednala :D.. ale tá obálka nieje zlá, a ak sa ti nepáči, tak ti dám radu. Nejde tam o tú obálke, ale o ten príbeh :D. Juuuj.. veľmi pekne ďakujem :)

      Odstrániť
  2. Film je úžasný a kniha ja ešte lepšia :3 Gayle píše, takým štýlom, ktorý je proste jednoduchý a dokáže ťa opantať :D Neskutočne zbožňujem tú knihu a Adama, samozrejme :D
    P.S.
    Nesúhlasim s komentárom, nado mnou, pretože filmová obálka je úžasná a hlavne na živo! :3 :D

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Jee, super, že sa ti knihy páčila, mne tiež.:) Je to krásny príbeh, už sa veľmi teším na film!

    OdpovedaťOdstrániť