piatok 21. marca 2014

Recenzia : Narnia - lev šatník a čarodejnica (2) / C.S.Lewis

Lev šatník a čarodejnica

O knihe :
V Európe zúri vojna a deti posielajú rodičia z Londýna na vidiek, aby ich uchránili pred hrôzami bombardovania. Štvorica súrodencov sa takto dostane do vidieckeho sídla nemenovaného profesora, kde pri hre objavia skriňu na šaty, cez ktorú sa dá dostať do Narnie. Tú medzičasom ovládla zlá Jádis, ktorá má teraz meno Biela čarodejnica, lebo svoju krajinu zakliala tak, aby v nej bola navždy zima a nikdy Vianoce. Podľa starej veštby sa jej vláda má skončiť až vtedy, keď do trónov na hrade Cair Paravel zasadnú štyria ľudia. Zatiaľ však kruto vládne a mení všetkých, čo sa jej znepáčia, na kamenné sochy. Zachrániť ich môže iba Aslanov dych.

Moje pocity :
Vďaka rozsiahlej anotácii na knihu už nejdem vypisovať ďalšie... Všetko čo tam má byť, tam je.. tak načo aj :D ? Tým nechcem povedať že by som bola lenivá.. to teda nie !! :D

Je veľmi ťažké hodnotiť knihu, ktorá je určená deťom. Ono viete každá veková hranica to bude hodnotiť inak. Dieťa vám povie že je to asi najlepšie čo v živote čítalo a zasa starší skúsenejší čitateľ to berie ako priemer. Záleží aj od vkusu a situácie (ako som už spomínala). Je tu ešte aj iný druh čitateľov... Je to druh čitateľov, ktorý sú už starší, no aj tak pustia uzdu fantázii a prečítajú si niečo ľahšie, dokonca aj rozprávku. Takýto druh volám večné deti.. Áno uhádli ste, hovorím o sebe, ja som také večné decko :D..
Štýl písania....
C.S.Lewis má veľmi zvláštny a ojedinelí štýl písania. Pri čítaní tejto knihy som si vedela ľahko predstaviť dej (chápete, ten taký film, čo sa vám premieta v hlave pri čítaní). Takisto sa mi dalo ľahko do knihy ponoriť - navodiť pocit, že to prežívam ja. Tento štýl sa mi veľmi páčil, lebo mne aj napadlo prirovnanie. Lewis to tak napísal, že keď to čítate, máte pocit ako keby ste sedeli v bezpečí svojho domova, dajme tomu pri krbe v teplúčku a váš dedko, alebo babka by vám začali hovoriť dávny príbeh. Nádherná idylka, nemyslíte ? Ja si to myslím a aj preto sa mi tak páči ten štýl písania...

Dej...
Nechcem to hodnotiť moc prísne, lebo viem že kniha je písaná pre deti a tým neprekážajú také veci ako mne, ale zasa uvedomujem si že ja to tu mám hodnotiť zo všetkých uhlov a keď už som sa pustila do recenzie, tak nech je napísaná poriadne. V prvom rade mi mierne vadil príliš rýchli dej. Lewis napchal celý ten príbeh do stoosemdesiat stranovej knihy, kde sú na každej strane obrázky a obrie písmo.. takže ten rýchly dej bol fakt až príliš.

Postavy...
S Aslanom sme sa mohli stretnúť už v prvom diely, ja predpokladám že on sa tam objaví v každom, ale to teraz bokom... S Aslana celkovo vyžaruje múdrosť, radosť, ale aj rešpekt. Je to zviera, ale je na rovnakej úrovni ako človek a rozhodne patrí medzi moje obľúbené postavy. Lucy je taká zlatá, je v podstate ešte dieťa a nevníma všetky veci ešte tak realisticky. Suzan je veľmi rozvážna a veľa premýšľa, navyše aj rada poučuje, no aj tak ju mám rada. Peter.. U Petra mi to prišlo, že bol inak vykreslený v knihe a inak vo filme. V knihe bol taký ešte detský, často vedel byť aj trocha hnusný, nebol taký rozumný a starostlivý ako vo filme. Vo filme ho mám na 100% radšej, no ani v knihe nemôžem povedať, že by mi vadil. Edmudna mám cez to všetko čo urobil rada.. Ešte som sa rozhodla na okraj spomenúť pána Tumnusa a rodinku bobrov, tých mám naozaj rada :).

Ako som vravela tak je to písané z pohľadu rozprávača a nie z pohľadu postáv. Inak ja si, ale myslím... Viem že som tu rozpisovala že je to kniha pre deti, no ja som toho názoru že nieje len pre ne. Navyše každý jeden človek na svete má fantáziu, takže nevidím problém. Knihu vám odporúčam, je to milé a skvelé na oddych a troška únik z reality :).

Moje hodnotenie :