štvrtok 5. júna 2014

Harry Potter a väzeň z Azkabanu (3) / J.K.Rowlingová

Harry Potter a väzeň z Azkabanu

O knihe :
V tretej knihe ujde z čarodejníckej väznice Azkaban Voldemortov priateľ Sirius Black, ktorý jedinou kliatbou zahubil trinásť ľudí. Kde sa ukryl? Na Rokforte? Harry nie je v bezpečí ani medzi hrubými múrmi čarodejníckej školy v okruhu svojich spolužiakov. Medzi nimi je totiž zradca...
Aj toto leto trávi Harry Potter u tety a strýka. Už sa zdalo, že prázdniny sa skončia bez väčších nepríjemností, lenže... Jedného dňa všetky televízne stanice vysielajú oznam o pátraní po nebezpečnom zločincovi Siriusovi Blackovi a k Dursleyovcom zavíta protivná teta Marge. Aj keď sa Harry snaží k nej správať úctivo, zrážka visí vo vzduchu. Pohár trpezlivosti pretečie, keď teta Marge urazí pamiatku Harryho otca - Harry ju začaruje a vzápätí utečie z domu. Okrem toho je tu aj zločinec na úteku, a ako sa Harry dozvedel, ide práve po ňom.

Moje pocity :
Harry trávi ďalšie prázdniny u príšerných príbuzných. Tieto prázdniny sú o to horšie, keď strýko Vernon oznámi príchod jeho sestry - tety Marge. Teta Marge je tučná asi ako Dudly a má obrovskú záľubu v psoch.. ale jej najväčšou záľubou je kritizovať Harryho. Najradšej by mu vytkla aj to že dýcha. Harry sa to snaží zvládnuť, no keď Marge urazí pamiatku jeho mŕtvych rodičov, neovládne sa. Začaruje ju a ujde z domu. Všetko by bolo v poriadku keby po okolí nebehal nebezpečný zločinec s menom Sirius Black...

Tento diel ma doslova pohltil. Mne sa skutočne od toho nedalo odtrhnúť ! A problém bol v tom že ja som sa odtrhnúť ani nechcela.. Tretí diel mi príde iný než ostatné diely. Môže to byť aj tým že Harry sa tu priamo nestretne s Voldemortom.. Je to jedna z možností, ale všetko mi proste príde iné. Okolie, všetko.. Je to úžasný diel ! Všetko je také temné, no aj tak sa nájdu aj svetlé dni. Aj na Rokforte sa to zmenilo. Teraz tu prevláda hlavne strach a obavy z toho že Sirius prenikne do hradu.

Strach zo Siriusa.. Aj preto musí Dumbledore urobiť nedobrovoľné opatrenia. Ministerstvo mágie pošle dementorov (temné tvory, ktoré vyvolávajú tie najhoršie spomienky, a vysávajú šťastie) ku každej bráne ktorá vedie do hradu. Dementori vedia odhaliť každého. Nepomôže žiadny neviditeľný plášť, premiestňovanie.. pred nimi neutečiete ! Na Harryho pôsobia dementori horšie než na ostatných, no vďaka novému profesorovi proti čiernej mágii, profesorovi Lupinovi, sa to zmení. Ten ho naučí náročne kúzlo a Harry zistí že Lupin úzko súvisí s minulosťou jeho otca.

Dej je riadne napätý. Všetko je tak dokonale napísané že vy sa od tej knihy nebudete vedieť pohnúť ! Ja som aktuálne chorá a Potterovky mi teraz chorobu velice spríjemňujú.. keby sa to dalo ovplyvniť, tak by som sa nebránila ešte týždňu doma. Vyhovuje mi to, pretože sa môžem naplno venovať čítaniu.

Mňa veľmi zaujalo keď som čítala ako vznikol nápad na Harryho Pottera. Rowlingová vlastne mala dlhú cestu vlakom a ako cestovala zrazu sa jej v hlave zjavila postava ktorú hneď pomenovala Harry Potter, bolo to vraj úplne automatické. Takisto ju hneď napadalo že to bude čarodejník.. vo vlaku nemala so sebou žiaden papier preto si celý dej len predstavovala počas cesty. Príbeh začala písať až v kaviarni keď jej dcéra spala.

Ja si neviem predstaviť že by tu Harry Potter nebol.. Viem zrejme sa opakujem, no mne sa páči že aj keď to poznám naspamäť a čítam to asi stý krát, tak stále ma tam dokáže niečo prekvapiť a stále mám pocit že to čítam po prvý krát. Jediné čo môžem vytknúť je, ako strašne ma hnevá že to neprežívam s nimi naozaj :D.

V tretom diely sme sa mohli stretnúť s dvomi veľmi dôležitými novými postavami a to s profesorom Lupinom a Siriusom Blackom. Vlastne spoznali sme ešte niekoho.. Petra Petegrewa. Všetci traja úzko súvisia s minulosťou Harryho otca. Jedno vám môžem povedať. Nič nieje tak ako sa zdá ! Ja len dúfam že tí čo ste ešte Harryho nečítali sa doňho čo najskôr pustíte :) !

Moje hodnotenie :

2 komentáre:

  1. Zbožňujem celú HP sériu, ale prvý a tretí diel mám najradšej. Každé letné prázdniny robím re-reading HP, takže sa na leto teším ešte viac (ak je to vôbec ešte možné) :D

    OdpovedaťOdstrániť