nedeľa 13. júla 2014

Pod vražednou oblohou / Veronica Rossiová

Pod vražednou oblohou

O knihe :
Mesto, v ktorom žije sedemnásťročná Aria, sa volá Blaženosť. Azda preto, lebo jeho obyvatelia sú v ňom chránení pred nebezpečenstvom striehnucim mimo jeho dômyselného obranného systému. Svet sa totiž od základu zmenil: z oblohy z času na čas šľahajú ohnivé elektrické prúdy a spália všetko, čoho sa dotknú, hrozia aj epidémie smrteľných chorôb. Napriek tomu aj tam existuje život – v podobe „divochov“ či iných záhadných tvorov. Mešťania a tí „zvonku“ sa odjakživa nenávidia... Osudy dvoch mladých ľudí z rozdielnych svetov Arie a Sokola sa nečakane spojili, keď dievča nespravodlivo vyhostili z mesta, aby nemohlo svedčiť proti privilegovanému konzulovmu synovi. Prežila práve vďaka Sokolovi a „menejcenným“ bytostiam z voľnej prírody. Spoločne sa vydali hľadať Ariinu nezvestnú matku. Aria postupne poznáva výnimočné schopnosti svojich spoločníkov – jeden má dokonalý sluch, iný čuch, ďalší zrak – a uvedomuje si aj vlastné dovtedy neodhalené zručnosti. Naučí sa prežiť v divočine, loviť, variť, hľadať pitnú vodu, unikať pred vlkmi a odhadovať, kedy na zem opäť udrie vražedný éter z oblohy. Láska k Sokolovi ju však postaví pred ťažké rozhodnutie – má sa pridať k divochom, alebo radšej k svojej rodine a spoločne napraviť krivdu?

Moje pocity :
Ľudia sa delia na dve skupiny. Tí čo sú v bezpečí pred búrkou - podzemníci. Alebo tí čo sú dvadsať štyri hodín v ohrození života - divosi. Svet sa od základov zmenil. Ľudia žijú virtuálne. Všetko prežívajú cez domény, ktoré im dokážu nahradiť skutočný život. Majú multioko a to ich dokáže preniesť do domény a skontaktovať sa s blízkymi. Aria je takto bežne v kontakte so svojou matkou. Strach naplní jej život, keď spojenie niečo preruší a nikto nebude môcť zistiť čo je s Arianinou mamou. Plná obáv poruší zákon a nakoniec sa dozvie veľké tajomstvo celej jej rodiny.

Pamätám si, že pred necelým rokom som knihu chytila s veľkým očakávaním. Bola som šťastná, že ju mám. Čítala som na ňu veľmi pozitívne názory a navyše sa mi ju podarilo kúpiť za 2.99 (no nekúp to :D!). Ako som tak začala čítať, moje očakávanie kleslo na bod mrazu. Knihu som zavrela po pár stránkach a sklamaná som ju odložila späť na poličku. Vedela som, že jej ešte dám šancu, no čakala som na správnu chvíľu...

Schúlila sa do klbka s dvoma poslednými myšlienkami. Prvá bola, že upadá do čohosi, čo je oveľa hlbšie ako spánok. No a druhá. že neušla dosť ďaleko.

Včera večer tá chvíľa prišla. Knihu som doslova zhltla. Ihneď ma pohltila a ja som sa nechala unášať príbehom. Autorke sa podarilo skvele vyjadriť emócie hlavných postáv, takisto dokázala vytvoriť skvelé charaktery postáv a plus sa jej podarilo napísať veľmi originálny chytľavý príbeh. Nenašla som žiaden kúsok, ktorý by ma nudil. Stále sa tam niečo dialo a mňa to nútilo neprestať čítať, až kým nebudem na konci.

Je to presne typ knihy pri ktorej si vravíte "ešte jedna kapitola". Dočítala by som ju už v noci, no únava nepustila. Každá kapitola končí napínavou situáciou. Odtrhnúť sa je priam nemožné. Neviem ako vy.. no ja väčšinou pri pokuse odtrhnutia sa od knihy, čakám na nejakú pasáž kedy prestane akcia. Tuna sa asi nikdy nedočkáte koncu napätia. Zrejme aj preto je také ťažké knihu odložiť.

Príbeh je písaný z dvoch uhlov pohľadu a to zo Sokolovho a z Arianinho. Je to pre mňa plusom, pretože je dobré vedieť ako vidia rozdielne jednu situáciu dvaja ľudia. Myslím, že aj vám sa to zapáči. Všetko jednoduchšie pochopíte a tým že sa vcítite do oboch postáv, tak sa vám príbeh dostane ešte viac pod kožu.

Jediné čo môže niektorým ľuďom prekážať, že dej ich môže občas zmiasť. Mne sa to nestalo a pokiaľ viem, tak ani ľuďom čo poznám, no stať sa to môže. V prvom rade je zo začiatku veľa postáv naraz a to bez predstavenia. Čitateľovi sa môže stať, že ho to zmätie a zničí mu to zážitok. Ďalej je tam veľa cudzích pojmov. Ako vravím.. môže sa stať, nemusí.

Aria je odhodlaná nájsť svoju mamu. Keď ju vyhostia z Blaženosti, ostane na všetko sama. Dostane sa do divočiny medzi divochov a sú jej odobraté všetky moderné nástroje. Predstavte si, že celý život pozostával z novodobých vynálezov a teraz je sama. Musím uznať, že Ariana je silná. Nevzdáva sa tak ľahko a dokáže potlačiť bolesť aby docielila svoj cieľ. Vie čo chce a aj keď urobí chybu, snaží sa ju čo najskôr napraviť. Ja som si Arianu obľúbila a myslím si že inak na tom nebudete ani vy. Nepatrí medzi plačúce hrdinky, ktoré vám lezú na nervy. Je svojská a originálna.

Keď si znova líhal spať, dievča ešte stále bolo v bezvedomí. Uvažoval, či sa vôbec niekedy preberie.

Sokol je divoch. Ak si predstavujete pod pojmom "divoch" neohrabaného, zanedbaného, špinavého a nevzdelaného človeka, tak ste na omyle. Divosi sú taký istý ako "podzemníci". Povedala by som, že sú aj šikovnejší, pretože sú nútený bojovať o svoj život. Divosi majú aj vlastné nadania. Môže to byť lepší zrak, nočné videnie, dokonalý sluch.. Sokol patrí medzi skupinu zo zrakom a silne vyvinutým čuchom. Dokonca dokáže vycítiť vašu náladu... Nieje moc zhovorčivý, no je starostlivý a citlivý.

Mňa kniha milo prekvapila a som zvedavá na druhý diel. Koniec bol dosť otvorený čo vás môže priviesť do šialenstva ako mňa. No nebojte sa zvládnete to. Mňa teraz iba štve, že nemám po ruke dvojku :D. Knihu vám určite odporúčam, je to príbeh, ktorý zaujme každého. Podľa mňa by mohlo byť fajn aj filmové spracovanie, ak by si dal niekto tú námahu..

Moje hodnotenie :

4 komentáre:

  1. Jednotka sa mi veľmi páčila, ale k čítaniu dvojky som sa zatiaľ nedokopala. Teraz už ani poriadne neviem, čo v prvej časti bolo, takže asi pokračovanie ani čítať nebudem. :D

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Jednotku mám, no ku dvojke som sa tiež ešte nedostala. Prvý diel sa mi páčil, ale asi si pokračovanie neprečítam :D

    OdpovedaťOdstrániť