streda 16. júla 2014

Bellman & Black / Diane Setterfieldová

Bellman & Black

O knihe :
Do života desaťročného Williama Bellmana vstúpi smrť. Nič preňho neznamená, nestojí mu ani za spomienku. Veď zahynul obyčajný havran. Roky plynú a Williama stíha jedna tragédia za druhou. Jedného dňa uprostred noci ho zúfalstvo privedie na cintorín, aby skoncoval so životom. Cestu mu však skríži tajomný muž v čiernom. Predstaví sa ako pán Black a William s ním v opitosti uzavrie zvláštnu dohodu. Na dôkaz, že na neznámeho spoločníka nezabudol, otvorí v srdci Londýna brány Bellman & Black, obchodný dom so smútočným tovarom ponúkajúci všetko od rakiev po dáždniky. Viktoriánske Anglicko si zakladá na pompéznych pohreboch, zástupy pozostalých sa hrnú, obchod prekvitá. Nadanie a podnikavý duch vydláždia Williamovi cestu k úspechu a on verí, že konečne nechal minulosť za sebou.
Havrany však nezabúdajú…

Autor : Diane Setterfieldová
Originálny názov : Bellman & Black
Počet strán : 357
Vydavateľstvo : Ikar

Moje pocity :
Príbeh sa odohráva v časoch Viktoriánskeho Londýna. Pre mnohých čitateľov je to veľkým plusom a ani ja nie som výnimkou. Viktoriánsky Londýn je obdobie Jany Eyrovej, najlepších vynálezov a najväčších nápadov.. Neexistuje človek, ktorého by Londýn v tom období nezaujal. Tá doba bola doslova čarovná. Keď nejaký autor spraví rozhodnutie, že napíše v knihu v tomto období, príde mi to ako záruka na skvelú knihu. Ešte nikdy ma nesklamala kniha, ktorá bola na túto tému a dúfam, že to tak aj ostane.

Prvá stránka knihy vás zavedie na Bellmanove spomienky. Spomína na deň z detstva. Je to deň, ktorý mu zmenil celý život. Možno nie hneď, no postupne zasahoval do života Williama. Aké by to bolo keby v ten osudný deň nešiel na pole, nevytiahol prak a nezasiahol havrana ? Bol by jeho život iný, šťastnejší ? Nad týmto sa dá zamyslieť, no bohužiaľ William v ten deň bol na tom mieste a vykonal ten osudný čin. Keď padol havran tuhý a studený na zem, nedalo sa to odčiniť.

A keď sme už pri krkavcoch... Slovo, ktorým ich často označujú, je bezcitnosť. Pre myšlienku a Pamäť dosť zvláštne pomenovanie.

Mňa kniha nesklamala a už teraz viem, že sa k nej ešte veľa krát vrátim. Je to presne typ knihy, aký vyhľadám a mám rada. Pýtate sa čím ma kniha zaujala ? Viktoriánsky Londýn, temno, tajomno, smrť.. pre toto ! Milujem knihy s takouto atmosférou. Skrátka keď tam je cítiť tú temnotu, tak je to pre mňa úžasný zážitok. Mne sa od knihy nedalo odtrhnúť, až kým som nebola na poslednej stránke. Prečítala som ju v podstate za jeden deň a neľutujem čas strávený pri nej. Vyžaruje z nej taká zvláštna atmosféra a celkovo je kniha iná. Príde mi odlišná od ostatných kníh. Je to príbeh na, ktorý nezabudnete a ešte dlho vám ostane v pamäti.

William je pre mňa veľmi zaujímavá osobnosť. Počas čítania môžte vidieť ako sa postupne mení. V mladosti to bol veľmi energický mladík. Odjakživa bol stvorený pre prácu a pre prácu doslova žil. Najprv sa jeho kariéra začala v textilnej továrni. Keď ho ostatný spoznali, stal sa najlepším zamestnancom. Keď si ho predstavím a dostanem sa k jeho očiam. Predstavujem si v nich iskričky, ktoré predstavujú odhodlanie. Áno odhodlanie, presne to na Willa sedí. Will ma v sebe obchodného ducha. Každý cieľ čo si dá splní a všetko čo má vykonať vykoná. Nevadia mu podradné práce a vie dosiahnuť svoje. Postupom času sa, ale mení. Jeho život čoraz viac zasahujú tragické udalosti a smrť patrí k jeho životu ako vajce k vajcu. Vtedy tie iskričky pohasnú. Jediné čo mu ostane je život pre prácu. V práci začne spávať, s ľuďmi sa prestane stýkať, takmer zabudne ako sa komunikuje, jediné čo bude vedieť je ako viesť nový obchodný dom Bellman & Black.

Áno, William Bellman bol pre nich hádanka - ale už si na tú hádanku začínali zvykať.

Myslím, že dôležitejšou osobou než sú hlavné postavy je len pán Black. Sám o sebe je v príbehu a aj pre mňa veľkou záhadou. Za celý čas sa v knihe objaví maximálne päť krát, no aj tak s príbehom úzko súvisí. Black vlastne ani nieje človek. Doteraz som mierne nepochopila dohodu Blacka a Bellmana. Podotýkam mierne. Black ma, ale vážne zaujal. Fascinovalo ma, že vždy ste ho mohli stretnúť len na pohrebe. Len dva krát sa stalo, že bol mimo cintorínu..

V knihe môžu čitateľa zaujať aj informácie o havranoch. Píše sa tam aké majú havrany pomenovania, aké majú vlastnosti a čo je na nich záhadné a zaujímavé. Mňa zaujalo, že ich perie nieje len čierne, ale sú v nich zmiešané viaceré farby, ale asi najviac ma zaujal Biely havran. Mimochodom havrany súvisia s príbehom viac než by ste si mysleli.

A keď dospejete k poslednému riadku na poslednej strane, bude na vás čakať Myšlienka, alebo Pamäť, alebo niektorý z ich početných potomkov, aby vás sprevádzali, až sa zatvorí kniha vášho osudu.

Čo môže čitateľa sklamať je, že ešte viac než záhady sa v príbehu vyskytuje vedenie firmy, obchodné záležitosti, plánovanie na záchranu firmy, obchodovanie.. Skrátka tam nájdete veľa vecí čo sa týka obchodu, podnikania a pod.. Celý príbeh je o vedení obchodu, firmy a financiách. Mne to nevadilo. Autorkin štýl ma bavil a aj keby písala o telefónnom zozname, tak ma to neodradí od čítania. Podľa mňa nieje veľa čitateľov, ktorých to sklame, no nájdu sa aj taký..

Ja vám knihu môžem len vrelo odporúčať. Ako som už spomínala, tak určite som ju nečítala naposledy a ešte veľa krát sa k nej vrátim. Všetko čo v nej bolo ma prinútilo zamyslieť sa a celkovo dej, prostredie, atmosféra ma dostala. Neľutujem, že som si z ponuky vybrala práve túto knihu a som šťastná že mi môže zdobiť poličku. Neviem či ste si všimli, ale tá obálka je prekrásna ! Takto až tak nevynikne, no naživo je neskutočná !

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Ikar.
Knihu si môžte kúpiť, napr. TU.

Moje hodnotenie :

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára